World War Zero: Ironstorm

Anmeldt af: - 26. april 2004 - kl. 18:26
0 0

Første verdenskrig har raseret i 50 år og en gal baron har sat sig for at erobre hele det euroasiatiske kontinent. Din opgave er at forhindre ham og hans håndlangere i dette stemningsprægede FPS.

World War Zero: Ironstorm

Forestil dig, at 1. Verdenskrig fortsatte. 50 år efter er krigen stadig i fuldt udbrud og lider af den magtliderlige Baron Ungenberg, som forsøger at skabe sig et herredømme over en total euroasiatisk nation. Forlydender siger, at Ungenberg er tæt på at udvikle et skrækkeligt atomvåben. Du bliver derfor sendt ud for at forhindre, at dette bliver til virkelighed.

En af forudsætningerne for en god First-Person-Shooter er, at det skal have et godt feel. Dette feel er bl.a. en blanding af god styring, et godt og varieret våbenarsenal samt en realistisk og velfungerende rekyleffekt. Disse kriterier bliver til dels opfyldt i World War Zero: Ironstorm.

Styringen er intuitiv men en anelse klodset. Helt konkret mangler man en knap til at smide granater.

Man har en enkelt knap, som gør, at man hurtigt kan skifte til et andet våben, men det kræver, at man i forvejen har valgt, hvilket et man måske får brug for udover sin vanlige kuglesprøjte, og måden man skifter våben på virker klodset, idet man bruger de digitale pile til at vælge med.

AI’en formår at yde god modstand på de fleste baner, men fejler ind imellem. Fjenderne har f.eks. ingen forståelse for eventuelle kasser eller mure, som er i vejen. Derfor ser man af og til en fjende skyde direkte ind i væggen med en rocketlauncher eller kaste en granat lige ned for fødderne af sig selv. Heldigvis er der dog lyspunkter, som f.eks., når man bliver stormet, hvis man midt i en ildkamp bliver nødt til at reloade.

Velfungerende uden at være prangende. Hverken mere eller mindre. Hvis vi sammenligner med andre nye titler, og det skal vi jo, så halter det en lille anelse efter. Dog skal det siges, at loadetiderne mellem banerne er dejligt korte, og det er uden tvivl fordi, det er sparsomme teksturer, der loades. Det er dog i det store hele ikke noget, der trækker voldsomt ned i bedømmelsen, og loadetiderne er med til at hive karakteren lidt i vejret.

De få mellemsekvenser er præget af en kedelig gang stemmeskuespil med intetsigende stemmer. Noget helt andet er lydeffekterne fra våbnene. Specielt minigun’en kunne man ønske havde en uendelig mængde ammo, så man ikke behøvede fjerne fingeren fra aftrækkeren. Lyden fra rekylen er som et symfoni af dødbringende kugler på deres vej mod fjendtlige mål. Lyden kan også bruges i den forstand, at man kan høre, hvor mange fjender, der er på vej mod éns position, og hvor de kommer fra.

Desværre en alt for kort fornøjelse. Når man først er kommet igennem de første par kedelige baner, bliver gameplayet ret vanedannende og byder på en god gang underholdning. De 19 baner, som historien er delt op i, tager spilleren igennem nogle stemningsfyldte scenarier som skyttegrave, en gammel landsby og sågar ombord et tog i fuld fart.

Man kunne dog ønske sig lidt flere lokaliteter, der kunne forlænge spiloplevelsen.

World War Zero: Ironstorm minder en anelse om Medal of Honor, så er man til denne slags FPS spil, kan spillet her anbefales. Det er en god singleplayeroplevelse, dog en anelse kort, hvilket er lidt synd. Med 5-6 flere baner havde overall karakteren været en tand højere. Der er en multiplayerdel, men det er hovedsageligt i singleplayerdelen, der er noget at komme efter.
Holdbarhed:5.0
0