WRC 10

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 6. september 2021 - kl. 16:14
2 0

Årets officielle rallyspil, WRC 10 er netop landet på både PlayStation 4 og PlayStation 5 - læs anmeldelsen af PlayStation 5 versionen her.

Årets officielle rallyspil er udkommet og vi er nået til WRC 10. Som det hører sig til med et officielt årligt sportsspil, så indeholder WRC alle de rigtige biler og alle de rigtige teams - og det betyder mere end 50 teams fra WRC, WRC 2, WRC 3 og Junior WRC rækkerne.

Præcis som i WRC 9, så er WRC 10 spækket med indhold - og i år endda endnu mere end sidste år. Spillets hjerte er nok karrieredelen, hvor man ud over at skulle køre alle løbene, også fungerer som teamchef og dermed skal stå for at holde teamet kørende, ansætte folk, skaffe sponsorer, udvikle dele til bilen, planlægge træningssessioner og meget andet.

Vil man ikke bøvle med alt kontorarbejdet, kan man kaste sig over Season, hvor man kun skal koncentrere sig om at køre løb. Derudover er der Quick Play, en lang række Challenges, Test Area og Training, hvor man også kan bruge noget tid på at dygtiggøre sig. Skulle man være i den situation hvor man har venner, så er der også en håndfuld multiplayer muligheder, både online og i split screen.

I år er der tilføjet fire nye rallyer; nemlig i Estland, Belgien, Spanien og Kroatien der nu med i puljen, som blandt andet også tæller Sverige, Finland, Tyskland, Portugal og Kenya. Næste år fylder World Rally Championship 50 år og det fejres (måske lidt tidligt) i WRC 10 med en ny 50th Anniversary Mode, hvor man får lov til at køre en køre legendariske rallyløb fra 1973 og frem til i dag. Dette gøres naturligvis i nogle vildt lækre klassiske rallybiler fra blandt andet Alpine, Audi, Lancia og Subaru.

Der er altså masser af indhold og mange timers spil gemt her - og banerne er virkelig lækkert designet og byder på en del variation med både åbne vidder i Kenya til uhyggeligt smalle bjergveje i Grækenland. Desværre kan styringen stadig drive mig til vanvid. Jeg ved ikke om det er mig at den er helt gal med, men jeg kan ganske enkelt ikke få styringen under huden. Jeg spiller med en DualSense controller og selv om et spil som dette nok bør spilles med et rat, så skal det altså selvsagt også kunne spilles med en controller, da langt fra alle kan eller vil smide penge efter et godt rat.

Jeg ville virkelig gerne lære styringen, men det lykkedes mig aldrig helt. Jeg var inde og justere på dead zones, følsomhed og andre ting, men gang på gang tog bilen kontrollen fra mig. I det ene øjeblik virkede den ikke særlig responsiv og det næste øjeblik reagerede den omgående. Jeg kom tit i slinger og lignede en vildfaren bowlingkugle ned af banen. Det er som om, at bilen ganske enkelt ikke har kontakt med overfladen den kører på.

Grafikken minder til forveksling og grafikken i WRC 9, så her er der ikke de store forbedringer, men det gør ikke noget, for det er stadig et nydeligt spil, med forskellige grafikindstillinger alt efter om man går efter performance eller grafik i højeste opløsning.

Lydsiden er en meget blandet affære. Co-driveren er let at forstå, men hans “oh come on” eller “I don’t have a map for this area” eller “I’m alright, are you?” kommentarer når man kører lidt ved siden af banen eller rammer en forhindring, er både irriterende og direkte provokerende. Motorlydene er egentlig er okay og de kraftige “pop” fra udstødningen når man skifter gear, lyder rigtigt fedt. Det samme kan man ikke sige om lyden af sten, der bliver slået op i bunden eller skærmene af ens bil. Det lyder mest som om at man smider riskorn af lidt forskellig størrelse ned i en meget tynd metalskål - det er næsten pinligt at en lyddesigner har tænkt at det lyder som sten, der tæskes op under bunden af en rallybil - det gør det på ingen måde.

WRC 10 er en fin fortsættelse af den officielle WRC serie. Der ligger mange timer gemt her; karrieredelen kan sluge uger og det samme kan multiplayer delen, hvor der kommer daglige og ugentlige udfordringer. Den nye 50th Anniversary del er en fed tilføjelse, hvor man kan prøve kræfter med de brutale rallybiler fra dengang far var dreng. Styringen er dog stadig et problem for mig og jeg vil virkelig ønske, at KT Racing ville kigge grundigt på den del frem mod WRC 11, for det er klart den største grund til, at jeg aldrig for alvor kommer til at nyde at spille de her WRC spil.

Hvis du er fan af rallysporten, så er det her naturligvis spillet du skal have og måske har du bedre styr på bilerne end jeg har - og så er der gemt ugevis af underholdning i de mange spilmuligheder, som WRC 10 har at byde på.
+ God karrieredel, virkelig meget indhold, god variation i banerne, 50th Anniversary delen
Stadig frustrerende og uregerlig styring, visse lydeffekter er pinligt ringe
0