WRC 9

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 12. november 2020 - kl. 17:32
1 3

WRC 9 er årets officielle rallyspil og det er proppet med indhold. Spillet er nu kommet til PlayStation 5 og vi tjekker om styringen stadig er lige uregerlig. Læs anmeldelsen her.

Årets officielle rallyspil er nu også kommet til PlayStation 5. Der er tekniske forbedringer, men grundlæggende er det naturligvis det samme spil som PlayStation 4 udgaven, som udkom i starten af september.

WRC 9 indeholder mere end 50 officielle teams, alle de rigtige biler og alle de rigtige løb. Derudover er der en række klassiske rallybiler, fra dengang man virkelig kørte på kanten. Løbene foregår 13 forskellige steder i verden, lige fra Monte Carlo, Mexico, Argentina og Portugal til de tre nye rallyer i Kenya, New Zealand og Japan.

WRC 9 er spækket med indhold. Man kan kaste sig ud i en fuld karriere, hvor man også fungerer som teamchef og dermed skal stå for at holde teamet kørende, ansætte folk, udvikle dele til bilen, planlægge træningssessioner og meget andet. Man starter i den lille Junior WRC serie, hvor alle kører i en den samme bil, for derefter at kæmpe sig op gennem WRC 3 og WRC 2 serierne for endelig at prøve kræfter med de helt store stjerner i WRC serien, hvor alle de store teams fra VW, Citroën, Ford og Hyundai dyster.

Vil man ikke bøvle med alt kontorarbejdet, kan man kaste sig over Season, hvor man kun skal koncentrere sig om at køre løb. Derudover er der Quick Play, Challenges, Test Area og Training, hvor man også kan bruge noget tid på at dygtiggøre sig. Skulle man være i den situation hvor man har venner, så er der også en håndfuld multiplayer muligheder, både online og i split screen. Her kan man blandt andet lave sine egne lobbyer, deltage i daglige og ugentlige events og andre ting. Vi har dog ikke været i stand til at teste online delen til bunds her før udgivelsen af PlayStation 5, så denne er ikke med i vurderingen af spillet.

Så kommer vi til det. Noget af det vigtigste i et rallyspil er naturligvis styringen. Styringen er desværre lige så uregerlig som den var i PlayStation 4 udgaven vi testede, så jeg vil ikke udelukke, at det er mig den er gal med. Jeg nåede i hvert fald aldrig rigtigt at få kontrol over styringen - i det ene øjeblik virkede den ikke særlig responsiv og det næste øjeblik reagerede den omgående. Jeg kom tit i slinger og lignede en pinball kugle ned af banen.

Jeg ville virkelig gerne lære styringen, men det lykkedes mig aldrig helt. Jeg var inde og justere på dead zones, følsomhed og andre ting, men gang på gang tog bilen kontrollen fra mig. Jeg ved godt, at man kører hurtigt på løse overflader, så bilen vil være nervøs, men jeg mener også at fuldblods-rallybiler er skabt til at håndtere sådanne konditioner og derfor må de også være til at styre bedre end jeg var i stand til her i WRC 9.

Spillet gør fint brug af DualSense controlleren, hvor man kan mærke modstand i de adaptive triggere når man skal bremse og begynder bilen at skride eller blokere forhjulene, så kan man tydeligt mærke det. Højttaleren i controlleren bliver også brugt til for eksempel lydeffekter af sten og grus der rammer op under bilen, men desværre er lydeffekterne ikke specielt gode og det giver det ikke ret meget mening at lige præcis de lyde skal komme ud af controlleren og nærmest overdøve de andre lydeffekter fra tv’et.

WRC 9 indeholder det en rally-simulator skal - for det er nemlig en simulator og bestemt ikke noget spil, som er let at kaste sig ud i. Der er nogle problemer med balancen synes jeg, da man i nogle løb kan køre 30 sekunder hurtigere end nummer to og i næste løb, med den samme bil, kan man komme på sidstepladsen 2 minutter efter den foranliggende.

Denne PlayStation 5 udgave er naturligvis optimeret på flere områder. Indlæsningstiderne er forkortet betydeligt og spillet kører nu i 4K ved 60fps, hvilket er lækkert. Banerne er godt varieret og specielt banerne i New Zealand er glimrende. Bilmodellerne er nu med langt flere detaljer og de falder troværdigt fra hinanden efterhånden som man kører galt - hvilket man med sikkerhed gør. Generelt står grafikken jo naturligvis skarpere end i PlayStation 4 udgaven. På lydsiden kunne man godt savne nogle kraftigere lyde fra motorerne og smæld fra udstødningerne, men den del er lidt flad - heldigvis er ens co-driver let at forstå.

Alt i alt er WRC 9 som sagt et fint rallyspil, som dog aldrig kommer helt op at ringe. Hvis du er i stand til at håndtere bilerne bedre end jeg er, så ligger der mange timer gemt her; karrieredelen kan sluge mange timer og det sammen kan den omfattende multiplayer del, hvor der kommer daglige og ugentlige udfordringer. Mangler du et bilspil til din nye PlayStation 5, så tag et kig på WRC 9, men vær forberedt på en solid udfordring.
+ Fin og flydende grafik, masser af indhold, god karrieredel, stor variation i banerne
Uregerlig styring, flade lydeffekter, problemer med balancen
3