Wreckfest

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. juni 2021 - kl. 10:05
6 2

Wreckfest er stadig ude på ballade og den efterhånden aldrende over-the-top racer er nu kommet til PlayStation 5 i en opdateret udgave. Læs anmeldelsen her.

Wreckfest udkom på PC i sommeren 2018, på PlayStation 4 et år efter og nu yderligere to år senere, kommer spillet så i en svagt opdateret udgave til PlayStation 5. Det er efterhånden en aldrende dame vi har at gøre med her.

Wreckfest er det tætteste vi kommer på den gamle PlayStation klassiker Destruction Derby. Her deltager man i en lang række løb, hvor det gælder om at smadre ind i ens modstandere og skabe så meget kaos som overhovedet muligt - og så håbe på, at bilen holder indtil man selv kan krydse målstregen som den første. Hvis man ønsker det, kan man dykke ned i forskellige tunings-muligheder, men det er ikke det man kommer til at bruge tid på her. Måske vil man bruge lidt tid på at forstærke ens bil med større kofangere, styrtbøjler og andet sjov, så den bedre kan stå mod de tæsk den vil få, men om affjedringen er blød eller hård og hvordan gearingen er? Nej, det betyder ikke ret meget her.

Kampagnen byder på en lang række løb af forskellig slags, lige fra almindelige løb på et bestemt antal omgange, til 8-tals baner, Destruction Derby events hvor alt og alle skal smadres - og såmænd også events, hvor man skal overhale 23 skolebusser på en oval bane indenfor et bestemt antal omgange. Der er masser af forskellige baner og de kan være fyldt med forhindringer som barrierer lavet af gamle bildæk til massive betonklodser og meget andet - og de er med til at højne intensiteten, da det aldrig bliver kedeligt at sende en modstander igennem en stak bildæk med et lille skub, så dækkene flyver ud over det meste af banen - og så ser det faktisk ret fedt ud.

Der er også forskellige multiplayer muligheder, hvor man kan deltage i forskellige typer af løb. Den mest underholdende er nok Destruction Derby delen hvor 24 spillere bliver lukket ind i en arena og der bliver først lukket op når kun én spiller er i stand til at køre sin bil. Det er vildt kaotisk og virkelig sjovt. Wreckfest byder på diverse køretøjer, lige fra gamle Saab modeller, amerikanske muskelbiler og pick-ups, til kørende sofaer og havetraktorer - jo, det er i sandhed det rene kaos det her.

Denne PlayStation 5 udgave er naturligvis opdateret på flere punkter i forhold til den 2 år gamle PlayStation 4 udgave. Den største og mest tydelige forbedring er grafikken, som nu kører i helt flydende 60 fps i 4K og det betyder naturligvis at grafikken står skarpere end på PlayStation 4. Bilerne falder troværdigt fra hinanden når de får tæsk nok, mange ting i omgivelserne, som hegn og autoværn, de føromtalte stakke med gamle bildæk, reklameskilte og meget andet, kan smadres og spredes ud over banen når man rammer ind i dem.

DualSense controlleren er også blevet taget i brug, men ikke helt så meget som man måske kunne have drømt om. Man kan mærke modstand når man bremser og også på speederen når bilen er svært beskadiget. Der ud over kommer visse lydeffekter ud af controlleren, som for eksempel gearskifte og andre lidt sekundære lydeffekter og det virker som en underlig beslutning. Det er svært at se logikken i, at lige præcis disse lydeffekter skal komme ud af controlleren mens andre kommer ud af ens fjernsyn. Endelig er de voldsomt lange indlæsningstider fra PlayStation 4 versionen blevet optimeret en del, men de er stadig længere end i de fleste andre PlayStation 5 spil.

Desværre kan du ikke gratis opgradere din PlayStation 4 version til denne PlayStation 5 opdatering, da du kommer til at betale lidt hvis du vil opgradere - det mest underlige er, at opdateringen fra Xbox One versionen til Xbox Series X/S versionerne er gratis, så det er åbenbart en Sony ting.

Selv om Wreckfest er en ældre dame, så er hun stadig ude på ballade. Det er stadig ganske underholdende og denne PlayStation 5 opdatering er bestemt godkendt, men man kan godt mærke, at det er et lidt ældre spil, der har fået en omgang polering. Det føles ikke som et fuldblods PlayStation 5 spil - og det er det jo i virkeligheden heller ikke.
+ Stadig god kaotisk underholdning, flot opdateret grafik i 60fps, imponerende som bilerne falder realistisk fra hinanden
Stadig lidt lange indlæsningstider, halvsløj DualSense implementering, ingen gratis opgradering til PS5 versionen
2