X-Men Legends

Anmeldt af: - 5. december 2004 - kl. 11:44
0 0

Activision melder sig på banen med action/rpg spillet X-Men Legends, baseret på Marvels populære X-Men franschise. Tidligere X-men spil på markedet har desværre oftest været præget af middelmådighed,

X-Men serien har eksisteret i mange år. Først blev de udgivet af Marvel som tegneserie blade, og sidenhen er de udkommet som tegneserier på tv. Det er desuden blevet til to stjerne spækkede Hollywood film i de sidste år, hvilket med rette har været store succeser. X-Men serien synes i det hele taget at være på højde, eller bedre, end andre superhelte serier. Dette skyldes formodentligt, at der i X-Men er tale om hele grupperinger af overnaturlige mennesker, istedet for bare en superhelt, hvilket danner grundlag for endnu flere super powers og mere komplekse storylines.

Men blot fordi Marvel konceptet i X-Men er godt, så behøver produkter baseret på det ikke altid at være det. Desværre har dette til en vis grad været tilfældet med de sidste par X-Men spil på denne generation af konsoller, X-Men: Next Dimension og X2: Wolverine’s Revenge, som ikke har været på niveau med eksempelvis film versionerne, omend de heller ikke har skuffet fælt. Hvor forgængerne var rene action titler, så er X-Men Legends dog et mix af action og rpg, og man har med denne formular formået at skabe et spil, som hæver sig betydeligt over de to sidstnævnte forgængere.

Handlingen i X-Men Legends vil lyde bekendt for kendere af X-Men universet. I takt med at flere mutanter (mennesker med overnaturlige evner) kommer til verden, så tilspidses konflikten mellem mutanterne og de ”normale” mennesker i samfundet, og man oplever flere steder oprør og optakt til krig. Midt i det hele er der to fraktioner, der hverver om mutanternes gunst. På den ene side har vi de gode X-Men, ledet af professor Charles Xavier, som forsøger at skabe et samfund, hvor almindelige mennesker og mutanter kan fungere sammen og freden opretholdes. I den anden ende er der Brotherhood of Mutants, anført af Erik Lensherr alias Magneto, som ønsker at optage flest mulige mutanter til at skabe en verden, hvor mutanterne bekæmper menneskerne og til sidst fremtræder som den dominerende befolkning.

X-Men Legends er i bund og grund en 4 player dungeon crawler. Folk som har prøvet Baldurs Gate på konsol, vil hurtigt føle sig hjemme i spillet. Det gælder primært om at kæmpe sig fra punkt A til B på de forskellige levels, forbi diverse fjender og bosses. Herudover kan man så forsøge at skrabe så meget experience og ekstra udstyr sammen som muligt, til at opgradere sine X-Mens stats.
X-Men Legends screenshot

Desuden er der bonus ting at finde rundt omkring i krogene, så man for eksempel kan lære mere om X-Men universet eller skrabe ekstra skills sammen til sine characters.

Levels i spillet er desuden meget interaktivt opbygget, således at stort set alt i miljøet kan ødelægges, lige fra stole til kasser og bænke m.m. Mange af disse ting kan tilmed også kastes som våben mod modstanderne. Det er ret underholdende at lægge hele levels øde, og det kan også godt svare sig, da der gemmer sig penge og andre godter i mange af de items, man kan ødelægge. Extraction points ligger også spredt ud over de forskellige levels. De fungerer i princippet som save points, hvor du, ud over at save, også kan skifte rundt mellem dine X-Men og købe ind i en shop for dine penge.

Rpg elementet fungerer i det hele taget rigtigt godt i X-Men Legends. Der er i alt 15 forskellige X-Men at vælge imellem i spillets forløb, og hver især har de deres egne unikke skills sets, som passer til deres super powers, udover et sæt med almindelige stats, så som health, defense og attack, man sideløbende skal level op. Hver X-Man har som sagt sine super powers, og disse uddeler typisk mere skade end almindelige moves, men tager så til gengæld også fra ens energy bar, som dog regenerer, enten med tiden eller ved at indtage energy packs. Der er tydeligvis gjort en stor indsats for at balancere alle X-Men i forhold til hinanden, hvorfor man heller ikke er nødsaget til at spille med den samme håndfuld X-Men hele tiden.

Skulle man dog have særlige præferencer for enkelte X-Men, så straffer spillets experience system dog ikke en særligt for, at man pludseligt kan få brug for en X-Man, man hidtil ikke har brugt særligt. Man tildeler nemlig ikke kun experience til de 4 X-Men der er på skærmen, men også de andre X-Men man har på ventelisten, selvom de aktive X-Men altid vil få lidt hurtigere experience. og man har også indrettet de forskellige levels, så man nemmere vil kunne komme igennem dem med bestemte X-Men. På den måde belønnes man for at benytte sig af en bred vifte af X-Men, samtidigt med at man lærer mere om alle personerne.

X-Men Legends screenshot

På trods af en solid rpg del, så er X-Men Legends dog først og fremmest en dungeon crawler. Det vil sige, at du tæsker dig igennem den ene hær af fjender efter den næste, indtil du når frem til dit mål. Der er ikke sket noget revolutionerende i dette spil, som vil overbevise kritikere af tidligere spil af samme genre, om at Legends er noget for dem. Selvom der også bydes på puzzles, så er de desværre for simple og dukker for sjældent op, til at de fylder en særlig stor rolle i spillet.

For dungeon crawler fans er der dog meget underholdning at hente i de meget gennemførte kampe, selvom der nogen gange kan foregå meget på skærmen ad gangen. Man har tilmed inkluderet combo moves, så teamwork belønnes, når man går sammen om at meje en fjende ned. I single player styrer AI’en de tre andre X-Men på ens hold, og det gør den for så vidt meget godt. En af grundene til dette er, at du kan indstille AI for tre grundlæggende ting ved hver character. For det første kan du bestemme om den skal forholde sig defensivt, normalt eller agressivt over for fjender. For det andet kan du bestemme ved hvilken procent del af health baren AI’en skal benytte sig af health bars, hvis den skal det overhovedet. For det tredje kan du bestemme hvilken X-Men super power, der skal være AI’ens foretrukne.

Med dette i baghovedet undrer det ikke, at spillet formår at skabe en fantastisk god team fornemmelse, selv når man ikke spiller i multiplayer med andre mennesker. Der er dog et lille irritationsmoment i forbindelse level designet, som også berører AI’en. Der er nemlig visse steder, man dør lidt for nemt, enten ved at falde langt ned eller ved at drukne. Både for mennesker og AI’en kan sådan en død forekomme, enten fordi man skubbes eller afmærkningen simpelthen er for utydelig. Det sker ikke så tit, men er som sagt alligevel lidt træls, også selvom man kan genoplive sine døde characters ved extraction points for penge.

Når man ikke lige er igang med en level, så har man muligheden for at udforske X-Men mansion, som er tilholdsstedet for alle X-Men. Her har man gode muligheder for at studere en masse baggrundsviden om X-Men universet, hvis man hører til den nysgerrige og udforskende type. Desuden er der en træningssimulator, som er god til at lære slag kombinationer og høste en masse hurtigt experience med, hvis man lige skal pumpe nogen characters op inden en mission.X-Men Legends screenshot

X-Men Legends understøtter desværre ikke online spil på nogen af konsollerne. Til gengæld byder spillet på et af de fedeste co-op modes set i et hvilket som helst spil, ikke kun indenfor dungeon crawl genren. Op til fire spillere kan fylde X-Men teamet op og kæmpe sammen mod Magneto og hans undersåtter. Alting foregår på samme skærm, uden nogen irriterende split screen. Den slags kender man ganske vist fra andre dungeon crawlers, men her har man også muligheden for tilslutte player 2-4 i et spil, når man har lyst, blot ved at plugge controllerne i.

Man behøver altså ikke alle sammen at have spillet med fra starten af et spilforløb, men kan bare joine sporadisk. Virkeligt en fed feature, som passer perfect til spillet og genren. Der er også duel modes, hvor man kan dyste mod hinanden med X-Men, man har unlocked i løbet af spillet.

Activision har valgt Cell-Shaded grafik til X-Men Legends, hvilket medfører en tegneserie agtig stil, som fungerer helt perfekt til et Marvel spil. Stemningen er den helt rigtige, og de forskellige levels ser alle varierede og flotte ud. Skal man kritisere grafikken, så må det være på den manglende detaljegrad, når man zoomer helt tæt ind på personerne. Animationerne er også en anelse begrænsede og frameraten kan tage et lille dyk ved hurtige kamera panoreringer, uden at det dog hæmmer gameplay oplevelsen særligt.

Lydsiden må også sige at overbevise et langt stykke hen ad vejen. Langt de fleste X-Men portrætteres af professionelle voice actors, som rammer de enkelte superheltes personligheder lige i plet. Et par enkelte lyder dog lidt malplacerede, især Cyclops som ikke helt lyder som det modne forbillede for de andre X-Men, han egentlig er. En cool detalje er dog, at man har fået selveste Patrick Stewart til at lægge stemme til professor Charles Xavier. Spillet byder også på lidt humor, først og fremmest i form af one-liners, som fungerer oftere, end de falder til jorden.

X-Men Legends screenshotHoldbarhed
Over 20 timers gameplay kan man sagtens regne med at presse ud af X-Men Legends. Med 15 X-Men til rådighed, så når man ikke nødvendigvis at få udforsket alle skills og muligheder ved dem alle, hvilket nok kan friste nogen til at spille hovedhistorien igennem en gang mere. Den suveræne co-op mode og duel mode i multiplayer gør også, at dette er et spil, som ikke behøver at samle støv med det første, selvom det ikke understøtter online spil.

X-Men Legends er helt klart det bedste X-Men spil i nyere tid og et af de bedste superhelte spil i det hele taget. Man har haft folk med stor viden omkring X-Men universet til at udvikle historien, og det gør sig tydeligt betalt i spillet. Det har særligt været en genistreg at integrere Legends med rpg, da X-Men serien med sine mange personligheder og super powers, har en rig og varieret baggrund at trække på.

Multiplayer i co-op og duel mode er utroligt underholdende og kan til dels opveje for manglende online understøttelse. Som dungeon crawler hører X-Men Legends til i den absolutte top klasse og bør prøves af alle, som ikke lider af skræk for genren eller superhelte temaet.
0