Yaga

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 24. november 2019 - kl. 15:35
0 0

Yaga er et lille action-rollespil baseret på slaviske eventyr, med håndtegnet 2D grafik og et soundtrack fra et rumænske hip-hop band. Bestemt ikke et spil for alle - her er vores anmeldelse.

Yaga er stykket sammen af en række gamle slaviske eventyr og gammel overtro. I hovedrollen er smeden Ivan, som ikke har den bedste dag. Han får sin arm hugget af og landets ondskabsfulde Tzar vil skille sig af med ham, fordi han mener at han bringer sort uheld med sig. Tzaren stiller Ivan overfor en række svære opgaver og det er naturligvis her at du kommer ind i billedet.

Yaga er et lille action-rollespil, hvor man har kontrol over Ivan. Man skal som sagt løse forskellige opgaver og man begiver sig ud på missioner i tilfældigt generet landskaber, så to spil er aldrig ens. Man bliver naturligvis mødt af forskellige fjender, som man skal kvase med sin store hammer og senere også med andre våben. Ivans egenskaber bliver i løbet af spillet opgraderet på typisk rollespilsmanér.

Kampsystemet er ret basic og grænsende til det kedelige - specielt fordi, at alle de andre våben man får adgang til i løbet af spillet føles overflødige. Det gør de fordi at Ivans hammer, som man har helt fra starten af, faktisk er nok til at gøre det af med langt de fleste fjender man støder på. Så høtyven og bjørnefælden og de andre våben er faktisk ikke nødvendige, selv om bjørnefælden med mellemrum da er ganske brugbar, men den er altså ikke nødvendig for at kunne gennemføre spillet.

Da Ivan på betegnes som en ret uheldig mand, så har spillet en “Bad Luck” mekanik. Hvis Ivan for eksempel bruger magi, eller vælger nogle svar i dialogerne som ikke passer til hans karakter, så fyldes et “Bad Luck Meter” op. Når denne måler er fyldt op, så vil Ivan blive overfaldet af den onde Likho, den samme satan, der huggede hans arm af. Likho vil ødelægge og tage nogle af Ivans våben og items og selvom det måske kan lyde som en fin mekanik, så havde den den indvirkning på mig, at jeg ikke gad bruge tid og energi på at finde bedre våben, når de alligevel på et eller andet tidspunkt ville blive hugget af Likho - og slet ikke, når ens tro følgesvend, hammeren, er så effektiv.

Yaga er et basic action-rollespil, dog med et par gode idéer, som ikke rigtigt får lov til at lave. Bad Luck mekanikken er den ene og den anden er, at man bogstavelig talt kan skabe hundredevis af forskellige våben (Ivan er jo smed), men selv om de alle ser forskellige ud, så føles de mere eller mindre ens. Det er skuffende.

Grafikken i Yaga er flot 2D håndtegnet grafik, som har sin egen lidt forunderlige stil. Om man kan lide den må være op til den enkelte, for den er speciel og vil ikke være noget for alle. Lydsiden føres an af et vildt soundtrack, som leveres af det rumænske undergrunds-hip-hop band Subcarpari og de blander på mystisk vi hip-hop med elementer fra rumænsk folkemusik. Det betyder jo selvsagt, at Yaga byder på et af de mest forunderlige soundtracks i noget spil i lang tid.

Yaga kan gennemføres på omkring 7-8 timer, men der er god grund til at komme tilbage til det, hvis man er sulten efter mere. Spilverdenen er som nævnt tidligere tilfældigt generet og vil være forskellig for hver gang man spiller og dialogen byder på forskellige forgreninger, som får historien til at bevæge sig i forskellige retninger.

Yaga er ikke et spil for alle, men er du til små forunderlige rollespil, skulle du tage et kig på Yaga, som kan købes i PlayStation Store nu for 189 kr.
+ Let tilgængeligt gameplay, unikt soundtrack
Bad Luck mekanikken er frustrerende, ensformigt kampsystem, overflødigt craftingsystem