Forum

Playstation er snart død som konsol

Generelt snak om Playstation og services.

Playstation er snart død som konsol

Indlægaf ikkNico » tors 09 jan 2014 08:38

Playstation 4 bliver den sidste konsol i klassisk forstand, som vi ser fra Sony. Nu har jeg kaldt 'den' ;)

Jeg ved godt det er moderne at forudsige en konsols død ved hver lancering, jeg tror bare ikke Playstation som brand dør, kun som hardware.

Jeg tror de fleste herinde har hørt om Gaikai, og følger man med på forsiden af PSlife, ved man også, at denne service snart bliver lanceret under navnet Playstation Now.

Lige nu tænker de fleste PSX, PS2 og PS3, når man nævner Playstation Now. I fremtiden tror jeg denne service bliver Sonys primære platform. Ikke kun til at afvikle gamle spil, den bliver den primære platform for alle spil under Sony brandet. Vi kommer til at hente en app til vores tablet, smartphone, briller, høreapparat eller hvad nu standarden er om 6-7 år, og vil kunne spille disse spil alle steder, eller måske bare via DLNA på tv skærmen derhjemme.

EA, Activision, Ubisoft og alle de andre kommer med en lignende service, hvor man kan levere sine spil til et meget bredere publikum end kun dem, der har købt et bestemt stykke hardware. Vi ser det allerede nu med Netflix, Spotify, Youtube.

Tilsyneladende er det også sådan [url=http://www.officialplaystationmagazine.co.uk/2013/10/11/is-the-future-of-playstation-as-a-service-not-a-box-i-think-thats-good-way-of-putting-says-sonys-fergal-gara/}Sony selv ser fremtiden[/url]

We see PlayStation as a brand, not just a box. Going out to 2013 and probably more appropriately 2014, 15, 16, 17 you’ll start to see PlayStation 4 as a brand and a set of services, a set of experiences


Hvordan tror i fremtiden kommer til at forme sig for Sony? ... Og konsoller generelt?
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf Trekamp » tors 09 jan 2014 08:46

Jeg kan godt se hvad du mener, har dog lidt vanskeligt ved at se, hvordan udbyderne skal kunne komme til at levere serverkraft til at erstatte nutidens hardware i hjemmet.
Det kræver trods alt lidt mere at afvikle de fleste spil, end at vise en film som Netflix etc. udbyder nu.
To fingre i bussen, så kører bussen
Trekamp
Niveau 5
 
Indlæg: 893
By: Aarhus


Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf Ponduus » tors 09 jan 2014 08:55

Jeg tror infrastrukturen bliver det store problem. Som Trekamp siger, så er det enormt krævende at afvikle spil, og i fremtiden bliver spillene mere og mere krævende. Det kræver vel også en ret stor internetforbindelse, hvilket stadig er et stort problem rundt omkring i verden.

Jeg er fx ikke interesseret i at skulle betale overpris for ustabilt internet hos Stofa, heller ikke hvis jeg oplever lag i mine spil på grund af dårlige servere eller andre flaskehalse.

Jeg tror simpelthen ikke infrastrukturen i mange lange, også de udviklede lande, kan klare det endnu. Heller ikke om 5 år.
Billede
Ponduus
Niveau 6
 
Indlæg: 1514


Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf ikkNico » tors 09 jan 2014 09:21

Tjaeh, infrastrukturen må jo være tilstede hvis Sony vil satse på Playstation Now allerede nu. Det er jo spil de vil streame. Mht infrastruktur så tror jeg også kablede forbindelser har en 'udløbsdato'. Vi er ikke langt fra at køre alt trådløst, men det er en helt anden diskussion.

For 3 år siden var 10mbit forbindelser, det alle drømte om, idag er min 26/12mbit forbindelse ikke engang ratet A hos speedtest (det er i øvrigt kun 10 år siden jeg skiftede min 384/128k/bits forbinbdelse ud med en 2mbit ... der var delt mellem alle lejemål i opgangen). Smartphones med mere end 2 år på bagen er stort set forældede, og kan ikke gøre brug af de nyeste apps og services og det er kun 5 år siden den første Android mobil (HTC dream) blev frigivet.

Hvis der er en ting, jeg har lært de sidste 25 år, så er det at tingene går rigtig, rigtig stærkt indenfor al IT (altså så'n ræddi stærkt :mrgreen: ). Så hvis vi antager PS4 får en levetid på 6 år, så tror jeg slet ikke, at min første påstand er en umulighed. Teknologi flytter sig meget hurtigere end vi kan følge med
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf tue69 » tors 09 jan 2014 09:53

Det kan godt være at du har ret, IkkNico, jeg tør ikke spå om det, da det langt hen af vejen omhandler forbrugernes parathed, og der har vi jo før set, at forbrugerne kan overraske.

Jeg tror til gengæld at PS4 får den længste konsolcyklus af alle konsoller. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis det er den primære Sony konsol i 2024.
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf ikkNico » tors 09 jan 2014 10:39

tue69 skrev:Det kan godt være at du har ret, IkkNico, jeg tør ikke spå om det, da det langt hen af vejen omhandler forbrugernes parathed, og der har vi jo før set, at forbrugerne kan overraske.

Jeg tror til gengæld at PS4 får den længste konsolcyklus af alle konsoller. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis det er den primære Sony konsol i 2024.

Enig, i dette tilfælde bestemmer forbrugerne, og jeg gætter jo også kun :)

PS2 havde jo en ekstremt lang levetid, så det er slrt ikke umuligt at PS4 oplever det samme. Igen er det op til forbrugerne, for så længe der er et rentabelt marked, vil Sony helt sikkert supportere deres platform, men 8. generation er oppe mod benhårdmodstand allerede nu. Nvidias nye Tegra K1 processorer er nogle tinge drenge, der leverer næsten samme performance i lommestørrelse. Hvad sker der, når de bliver stadnard indenfor 12-18 mdr? Eller når deres efterkommere gør?

Fordelen for konsoller har altid været, at de er dedikeret til gaming, den fordel tror jeg ryger med Playstation as a service.
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf thorpedo29 » tors 09 jan 2014 10:53

Tror ikke vi ser meget mere end 5-6 års levetid på de nuværende konsoller. Konkurrencen er temmelig hård og der er flere der vil have en bid af markedet i forskellige varianser. Samtidigt er de netop lancerede konsoller sendt på markedet med et mindre tab end sidste generation så der vil hurtigere være indtjening på produktet.

IkkeNico: Hvordan ser du en klassisk konsol? Som Xbox One, ps4 eller begge to? Jeg syntes ikke xbox one er en klassisk konsol men ser ps4 som det.
thorpedo29
Niveau 2
 
Indlæg: 169
By: København


Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf Erroneus » tors 09 jan 2014 10:59

Jeg har det omvendt, jeg tror den her konsol generation bliver kortere end den gamle, simpelthen fordi at hardwaren der sidder i, er mindre imponerende vs. alternativerne og nogle områder som mobile cpu/gpu'er rykker så hurtigt, at der ikke går mange år før de er så kraftige, at de kan slås med det hardware der sidder i konsollerne.

At streaming er fremtiden, det er jeg helt enig i, men det kommer til at tage lidt tid før det er udbredt, pga. som andre også er inde pga. infrastrukturen, som er et problem i mange lande, men også imellem de forskellige lande. Jeg tror vi får at se en PlayStation 5 inden 2020, men PlayStation 6, ja måske men så kommer den til at trække på streaming services.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf Sethos » tors 09 jan 2014 11:00

Det tror jeg på ingenlunde er fremtiden. Infrastrukturen nødvendig for at gøre det til et permanent træk er simpelthen ikke til det - Globalt set er det jo rystende med mennesker der ikke har adgang til selv minimumstandarden for hvad vi vil betegne som 'ordenligt' internet og her snakker vi store dele af USA - Et land som både er en drivende kraft inden for industrien samt teknologisk langt fremme.

Selv hvis du gav alle en solid forbindelse vil du jo stadig have problemer med latency, grafisk kvalitet, 100% afhængighed af dit internet, fuldstændig fjernelse af alt ejerskab - Det svarer jo til at blive bombet tilbage til stenalderen i et ræs mod at gøre det hele lidt nemmere, lidt mere belejligt.

Der har jo ikke engang været en seriøst opstarts interesse. OnLive fangede jo aldrig, det lød imponerende på skrift men var noget lort i praksis selv på en hurtig fiberforbindelse - De solgte bare fortagenet videre for under 5 millioner dollars.

Tror simpelthen ikke det er fremtiden, slet ikke en umiddelbar fremtid og slet slet ikke en fremtid jeg er interesseret i ... Kan ikke se attraktionen.

Mht. konsollernes levetid tør jeg slet ikke at spå noget da jeg ingen grundlag har for det. Den forrige generation var jo flere år for lang hvilket gør jeg ikke tror på den hurtige konsol cyklus.
Senest rettet af Sethos tors 09 jan 2014 11:02, rettet i alt 1 gang.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf arnel925 » tors 09 jan 2014 11:00

Tror ikke at det kommer til at ske :) måske om 50år, vi kan bare se hvor meget folk var imod xbox one og deres politik med drm. Internettet er stadigvæk ikke så stabilt til at dette kan lade sig gøre, kan være at vi har det fint i lille danmark med internet men selv vi har problemer dagligt med nettet, så dette ville ødelægge spiloplevelsen. Men tror helt klart at playstation spil kommer på flere platforme i fremtiden. Men konsol (Playstation) og konsol spil vil ikke dø så længe salgstalene er så gode og så længe rockstars,activision etc. tjener penge. Så længe det kan betale sig så vil der komme en nye stækere playstation konsoller. Mercedes skrotter hellere ikke deres S-Klasse bare fordi de har en A-klasse :D men tror helt klart at man gerne vil have flere casual spillere til at spille spil og dette er et forsøg på dette, men jeg mener at der nok stadigvæk kommer en playstation 5 i fremtiden, tror at der er meget forskel på at spille på en playstation 4 vs. Bravia tv :D
arnel925
Niveau 4
 
Indlæg: 422


Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf tue69 » tors 09 jan 2014 11:32

Erroneus skrev:Jeg har det omvendt, jeg tror den her konsol generation bliver kortere end den gamle, simpelthen fordi at hardwaren der sidder i, er mindre imponerende vs. alternativerne og nogle områder som mobile cpu/gpu'er rykker så hurtigt, at der ikke går mange år før de er så kraftige, at de kan slås med det hardware der sidder i konsollerne.

At streaming er fremtiden, det er jeg helt enig i, men det kommer til at tage lidt tid før det er udbredt, pga. som andre også er inde pga. infrastrukturen, som er et problem i mange lande, men også imellem de forskellige lande. Jeg tror vi får at se en PlayStation 5 inden 2020, men PlayStation 6, ja måske men så kommer den til at trække på streaming services.


Men det skete jo omvendt set også med Xbox 360 og PS3. Som Sethos skriver, så var den konsolgeneration også for lang. Det kommer nok meget an på forbrugercommitment, men jeg er helt enig med dig i, at der er argumenter for det ene og det andet. Hell, der findes jo folk der udskifter deres iPhones årligt, så der er reelt set en mulighed for at man kan lave en ny konsol meget hurtigere end det tidligere har været tilfældet.

Jeg tror dog ikke man skal undervurdere det setup det kræves, at smide en ny konsol på markedet. Hvis konsollerne skal have 5 års levetid, så vil man, ud fra hvad vi har oplevet i den forrige generation af konsoller, allerede begynde at snakke om nye konsoller om 2½-3 år. Det tvivler jeg lidt på, fordi at en konsol, modsat en mobiltelefon eller en GamerPC, har et andet spil- og tilbehørssetup.

Det vil i al fald betyde, at vi kommer til at se færre konsol-startede franchises, da udviklerne i så fald vil have 2-3 år til at udvikle, markedsføre, sælge og videreudvikle et franchise. Der er vel reelt set ingen der har lyst til at opstarte en ny formodet trilogi 3 år inde i en konsollevetid, hvis man ved at der sker en udskiftning om 2 år igen.

Eller det er der ikke i min optik. Det er bestemt ikke ensbetydende med at det ikke sagtens kan ske, for jeg bliver gang på gang overrasket over tempoet i det her marked. Jeg tror dog ikke at PC-benchmarket nødvendigvis bliver det, der bliver spejdet mest til fra konsollernes side, for reelt set er konsollerne jo uddaterede ift. PC'er allerede på den dag de er på markedet. For mig at se skal det være profitoptimering som mål, men det kan jo også sagtens være tilfældet. I så fald frygter jeg, at spilmarkedet vil opleve en gigantisk konsolidering omkring allerede etablerede titler, da udviklerne har kortere tid til at opdage og udnytte konsollerne, og dermed kortere tid til at lave en spilserie, hvor man tager chancer i etteren og finpudser i de kommende udgivelser.

Så kan man tage debatten om, hvorvidt denne manglende indtjening så kan kompenseres af microtransactions, DLC osv., men jeg stopper inden jeg kører helt af sporet :D

Men spændende debat!
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf ikkNico » tors 09 jan 2014 11:35

thorpedo29 skrev:IkkeNico: Hvordan ser du en klassisk konsol? Som Xbox One, ps4 eller begge to? Jeg syntes ikke xbox one er en klassisk konsol men ser ps4 som det.

En klassisk konsol er i min optik, en maskine der afvikler spil ved indsættelse af et medie, så jeg ser både XB1 og PS4 som klassiske konsoller. Alt det med TV, film, musik osv startede allerede i i 16-bit generationen, og tog fart, da vi rykkede op til 32-bit.

arnel925 skrev:Tror ikke at det kommer til at ske :) måske om 50år [...]

Om 50 år tror jeg det er standard at alle nyfødte får en indsprøjtning med nanomaskiner, der overvåger og hjælper immunforsvaret med at "vedligeholde" kroppen. samtidig vil gadgets som tablet, mobiler o.lign. være dybt forældede og slet ikke brugt længere ... og verden er om 50 år sikkert endnu vildere og ikke-til-at-tro-agtig end dette

Uanset hvor meget vi forsøger, tror jeg slet ike vi har fantasi til at forestille os, hvor stækt udviklingen kommer til at ske, og hvad der bliver muligt ... også for menigmand. I min levetid alene er vi gået fra, at computere er noget kun universiteter havde til en forbrugsvare, man kan have i lommen og kan tilgå hele verden på et øjeblik med.

"Computers in the future may weigh no more than 1.5 tons."
- Popular Mechanics, 1949

"I think there is a world market for maybe five computers."
- Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

"I have travelled the length and breadth of this country and talked with the best people, and I can assure you that data processings is a fad that won't last out the year."
- The editor in charge of business books for Prentice-Hall, 1957
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf tue69 » tors 09 jan 2014 11:42

ikkNico skrev:Uanset hvor meget vi forsøger, tror jeg slet ike vi har fantasi til at forestille os, hvor stækt udviklingen kommer til at ske, og hvad der bliver muligt ... også for menigmand. I min levetid alene er vi gået fra, at computere er noget kun universiteter havde til en forbrugsvare, man kan have i lommen og kan tilgå hele verden på et øjeblik med.


This.

Det er også derfor at jeg aldrig ville lægge hovedet på blokken i sådan en debat her. Jeg synes dog at denne konsolgeneration har vist, at der er forskel på det vi synes der "er rigtigt smart" og det vi køber.

På papiret var Xbox One jo et træk hen mod det simple, nemme og hurtige konsolmarked, med all-digital og hele pivetøjet. Forbrugerne ville dog ikke være med, og uden at have statistisk grundlag for at sige det, så tror jeg at det skyldes, at forbrugsvanerne på konsoller, PC og mobiltelefoni er ganske anderledes.

Jeg tror på, at vi kommer til at se en øget digitalisering, som vi også så det på den seneste konsolgeneration, men jeg tror at prisen er faktor. For brugtmarkedet er altså også steget kraftigt i den sidste konsolgeneration, og jeg tror forbrugerne i et eller andet omfang har det godt med at vide, at hvis man betaler næsten 500 kr. for et spil, så er der en second hand value i det.

Lige så snart vi ser priserne falde (blandt andet digitalt) til kr. <200, så tror jeg til gengæld at salget eksploderer. Også på ældre titler. Det var i al fald mit indtryk fra diverse tilbudsrunder på PS Store og XBL.
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf Bab » tors 09 jan 2014 11:59

tue69 skrev:På papiret var Xbox One jo et træk hen mod det simple, nemme og hurtige konsolmarked, med all-digital og hele pivetøjet. Forbrugerne ville dog ikke være med, og uden at have statistisk grundlag for at sige det, så tror jeg at det skyldes, at forbrugsvanerne på konsoller, PC og mobiltelefoni er ganske anderledes.


Det er jeg fuldstændig uenig. Jeg mener, at Xbox One er en bedre maskine end PS4, hvis vi snakker samlet set. PS4 er faktisk gået bagud i udvikling i forhold til PS3 og det er ikke noget, som forbrugerne vil. Men de er nød til det. I dag vil man gerne have mange ting samlet i så få ting som muligt. Ellers ville der ikke være kamera og musikafspiller i mobil telefoner. Men som klassisk spillemaskine er PS4 bedst.

Salgstallene for PS4 og Xbox One kan ikke sammenlignes endnu. PS3 var også langt bagud i forhold til Xbox, da de udkom, men hentede den ind igen. Jeg tror, at Xbox One kommer stærkt igen, når den udkommer i flere lande. Husk på, at for hver 1 som brokker sig, er der 10.000 tilfredse brugere, som man aldrig hører et ord fra.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Playstation er snart død som konsol

Indlægaf Sethos » tors 09 jan 2014 12:05

Hvad gør Xbox One til en bedre maskine samlet set? De kan jo det samme, den er bare langsommere og har flere paygates.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster