af tue69 » søn 03 aug 2014 10:55
Electronic Arts løftede i denne uge sløret for et nyt koncept, kaldet EA Acces. For blot $5 om måneden eller $30 om året, kan abonnenter få adgang til et bagkatalog af EA titler, som pt. består af FIFA 14, Madden NFL 25, Battlefield 4 og Peggle 2. Herudover vil abonnenterne få mulighed for at prøve nye titler såsom FIFA 15 og Dragon Age: Inquisition i to timer, vel at mærke fem dage inden spillet udkommer, og deres stats vil efterfølgende blive overført, såfremt de beslutter sig for at købe spillet. Slutteligt og sidst vil abonnenter få 10 procents rabat på al EA-relateret DLC som købes.
EA Access ser umiddelbart ud til at blive konsoleksklusivt, idet Sony har meddelt, at man ikke ønsker at deltage i programmet. Årsagen hertil er, at Sony ikke ser nogen værdi for PlayStation-ejere i EA Access og Sony fortalte i samme ombæring, at de ønsker at ejere af deres konsoller skal have et diversificeret udbud af spil og muligheder, uden at det kræver at man skal have flere forskellige abonnementer.
Konceptet med EA's Access kender vi umiddelbart fra film, serier og musik, hvor HBO, Netflix, Spotify, WIMP, Deezer og mange andre har indført muligheden for, via et fast månedligt gebyr at få adgang til en stor mængde musik, film og serier, og specielt indenfor film og serie-segmentet er der en vis konkurrence i, hvem der har det bedste indhold.
Spørgsmålet er, om disse abonnementslignende tilbud også fungerer i en spilindustri, hvor de store aktører har en interesse i ikke alene at sikre sig abonnenter, men også en så stor som mulig bid af markedsandelen. Modsat musik, film og serier, så har udbydere som Electronic Arts muligheden for at ændre slutproduktet, eksempelvis via eksklusivt DLC til abonnenter eller betalingsmure såsom onlineadgange. Udbyderne har med andre ord andre værktøjer end udbydere af film og musik, idet EA, Activision, Ubisoft m.fl. kan ændre indholdet af de enkelte elementer i deres pakker, sådan at abonnenter får en anderledes oplevelse, end dem der køber produkterne fysisk i butikkerne eller på brugtmarkedet.
Spørgsmålet til denne uges søndagsdebat er således, om EA Access og konceptet som helhed er positivt for andre end udbyderen selv, eller om det er en rigtig god måde at sikre, at man får billigt indhold, et fornuftigt bagkatalog af spil og gode muligheder som abonnent. Er disse abonnementsservices fremtiden? Og hvad vil det betyde for den måde, vi køber spil på idag?