Forum

Netværks opsætning

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » søn 10 apr 2016 20:15

Sethos skrev:Den har ikke rigtig noget at sige, det er jo bare listen over de tildelte lokale IP'er gennem DHCP'en.

Men du har ikke denne fane inde på din router, st.rams? http://screenshots.portforward.com/rout ... ng_Add.htm


Jo den fane har jeg, det er også den jeg har forsøgt at rode lidt med, uden at det dog har givet pote.
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Sethos » søn 10 apr 2016 21:50

Så kan jeg give dig to valg, som jeg kan vælge at guide dig igennem, så du kan få åbnet de nødvendige porte.

1) Åbning af individuelle porte. Det tager længere tid, mere man skal holde styr på og har også en tendens til nogen gange ikke at virke. Dog mere sikkert hvis din IP skulle blive frigivet og en anden enhed får den.

2) Sætte hele din PS4 i en såkaldt "DMZ", en lokal IP hvor den står fuldstændig åben ud mod internettet, alle porte er åbnet og du skulle gerne få "Nat Type 1". Det er nemmere og mere idiotsikkert. Men, du skal være ekstrem opmærksom på at den IP der sættes i DMZ, aldrig gives til en "sårbar" enhed som f.eks. en PC, fordi så er du på røven.

DMZ er et godt valg til konsoller, grundet deres lukket natur.

Hvis du vælger DMZ, så smid lige et billede af DMZ-fanen op, så jeg kan se hvad der er at arbejde med.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » tirs 12 apr 2016 22:10

Sethos skrev:Så kan jeg give dig to valg, som jeg kan vælge at guide dig igennem, så du kan få åbnet de nødvendige porte.

1) Åbning af individuelle porte. Det tager længere tid, mere man skal holde styr på og har også en tendens til nogen gange ikke at virke. Dog mere sikkert hvis din IP skulle blive frigivet og en anden enhed får den.

2) Sætte hele din PS4 i en såkaldt "DMZ", en lokal IP hvor den står fuldstændig åben ud mod internettet, alle porte er åbnet og du skulle gerne få "Nat Type 1". Det er nemmere og mere idiotsikkert. Men, du skal være ekstrem opmærksom på at den IP der sættes i DMZ, aldrig gives til en "sårbar" enhed som f.eks. en PC, fordi så er du på røven.

DMZ er et godt valg til konsoller, grundet deres lukket natur.

Hvis du vælger DMZ, så smid lige et billede af DMZ-fanen op, så jeg kan se hvad der er at arbejde med.


Sethos jeg tror jeg går med det mere sikre valg (1) og ser om det ikke kan hjælpe på mine problemer.

Det er sgu fantastisk support, hvis du kan yde sådan en manual. =D> :shock:
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Sethos » ons 13 apr 2016 01:06

Jamen så giver vi det et forsøg.

Først og fremmest, skal vi have din PS4 sat op til en fast IP.

For at finde en IP på dit netværk vi kan bruge, skal du lige finde ud af hvordan din opsætning ser ud. Nemmeste metode ville være, at kigge under Netværksindstillinger på din PS4, under Connection Status / Forbindelses Status (Jeg har ikke en PS4 ved hånden, så jeg kører på hukommelse. Beklager hvis beskrivelserne af indstillings menuerne er lidt skæv).

Den skærm vil se nogenlunde sådan her ud;

Billede

Her skal du bruge IP adressen, Subnet Masken samt Default Gateway. Det er hvad din router har automatisk tildelt maskinen, så tager vi den bare og giver den fast. Du kan også tage primær og sekundær DNS, eller bruge Google's DNS som jeg skriver længere nede. Det har ikke den store betydning.

Når du har disse, går du ind og køre netværks opsætningen på din PS4. Der vælger du Custom i stedet for Easy, Manuel IP adresse indstillinger og derefter kan du skrive de indstillinger ind, du skrev ned. Hvis du ikke valgte at bruge din egen DNS, kan du bruge disse;

8.8.8.8 og 8.8.4.4

MTU settings kan du bare vælge Automatisk. Vælg "Brug ikke / Do Not Use" til Proxy.

Så burde den meget gerne teste og få forbindelse, hvis det er sat korrekt op.

---------------

Nu kan vi så fokusere på at få åbnet porte, til den IP.

Her er de nødvendige porte til Fifa; https://help.ea.com/en/article/online-p ... r-fifa-16/

UDP: 3074, 3478-3479, 3659, 6000
TCP: 80, 443, 1935, 3478-3480, 3659, 10000-10099, 42127

Vi skal også bruge din eksterne IP, den kan du finde her; http://www.myip.dk

Med alt dette, kan du så navigere ind på denne side af din Router; http://screenshots.portforward.com/rout ... ng_Add.htm

Billede

Så kan du stille og roligt åbne de nødvendige porte, via dette fine lille skema.

Så starter du med UDP 3074, som den første port Fifa behøver.

Local IP Address: Den du tildelte PS4'eren
Local Start Port: 3074
Local End Port: 3074
Exteral IP: IP'en fra Myip.dk
External Start Port: 3074
External End Port: 3074
Protocol: UDP
Description: Bare så du selv ved hvad det er, kan du kalde den Fifa 16 PS4.
Enabled: On (Husk det!)

Tryk Apply

Når der så står f.eks. "UDP 3478-3479", er det en port range.

Så tager du det første tal i "Start port", det andet tal i "End Port".

Local IP Address: Den du tildelte PS4'eren
Local Start Port: 3478
Local End Port: 3479
Exteral IP: IP'en fra Myip.dk
External Start Port: 3478
External End Port: 3479
Protocol: UDP
Description: Bare så du selv ved hvad det er, kan du kalde den Fifa 16 PS4.
Enabled: On (Husk det!)

Sådan fortsætter du bare. Husk alle dem under "UDP" skal have "UDP" under "Protocol" og dem under "TCP" har "TCP" som "protocol".

Håber det gav nogen som helst mening, selv om det var lidt langt i spyttet. Hvis du valgte DMZ, kunne du bare gå ind i "DMZ" fanen på din Router, skrive den IP ind du tildelte din PS4 og så var du færdig.

HUSK at slukke din router når du er færdig, hold den slukket i 5 minutters tid, så start den igen. Så burde indstillingerne træde i kraft. Manual port forwarding er ikke altid skide pålidelig, så det virker måske ikke ligeså godt som en DMZ.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » ons 13 apr 2016 19:50

Kanon guide! Mange tak for den store hjælp.

Jeg har ikke testet det endnu, stødte på en udfordring da jeg ramte den 8 port. jeg skulle åbne. (3478-3480)

Så får jeg bare en besked der lyder såledest "Error converting one or more entries:"

Og det er uanset om jeg prøver at springe den over, og taster en af de andre. Det vil den heller ikke. Nogen idé om hvad det kan skyldes?
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Sethos » tors 14 apr 2016 00:59

Ja, det er fordi routeren ser det som et overlap, når man prøver at åbne den samme port på både TCP og UDP siden. Du kan bare sætte den range, 3478-3480 til "Both" i protokol. Så burde du ikke få fejlen. Husk at fjerne den anden, 3478-3479 UDP først. Kan se det samme vil ske igen med "3659", så sætter du også bare den til "Both" i stedet for to seperate indtastninger.

Beklager jeg ikke fik det nævnt i første omgang.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » tors 14 apr 2016 08:40

Sethos skrev:Ja, det er fordi routeren ser det som et overlap, når man prøver at åbne den samme port på både TCP og UDP siden. Du kan bare sætte den range, 3478-3480 til "Both" i protokol. Så burde du ikke få fejlen. Husk at fjerne den anden, 3478-3479 UDP først. Kan se det samme vil ske igen med "3659", så sætter du også bare den til "Both" i stedet for to seperate indtastninger.

Beklager jeg ikke fik det nævnt i første omgang.


Kanon det vil jeg prøve senere.

Jeg fik selvfølgelig også testet spillet i går, og jeg kunne allerede der mærke en markant forskel i gameplay. Absolut ingen gameplay delay de første par kampe, og så var der to kampe, som gik lidt sløvt, men stadig bedre end før. Jeg tænker det vel kan være almindelige forstyrrelser, eller måske fordi portene ikke alle er åbne.

Jeg vil prøve at åbne dem som both når jeg kommer hjem i dag.

Et spørgsmål: Nu hvor portene er åbne, giver det så mening at sætte den i DMZ, eller vil det ikke have nogen betydning?
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Sethos » tors 14 apr 2016 14:16

At sætte den i DMZ, har jo stadig den fordel at du åbner for alle porte. Der er jo rigtige mange lag af netværk, som har indvirkning på din spiloplevelse, som hver kræver deres porte. Kan jo f.eks. være at dit problem ikke stammer fra lukkede porte til spillet, men en lukket port til Playstation Network tjenesten, som prøver at kommunikere med et eller andet. Betyder også du ikke skal rode med porte når du spiller, nogensinde igen, det vil bare virke. Især når du er Nat Type 1, som du burde få via DMZ, vil matchmaking i diverse spil kunne matche dig op med flere spillere.

DMZ har også en højere garanteret succesrate, kontra manuelt åbnet porte. Hvis man kigger lidt rundt, vil du læse utallige historier om folk der har åbnet porte men at det stadig ikke virker. Det plejer altid at være et gamble at åbne porte. Kan virke en gang, næste gang gør det ikke osv.

Selvfølgelig, hvis du vælger DMZ ruten, er det nok bedst du fjerner alle de entries du har lavet, så der ikke kommer rod i routing tabellen.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » tors 14 apr 2016 18:21

Jeg er nu kommet hjem, og har prøvet at sætte 3478-3480 til both, og det virker ikke. Det gør det uanset hvad jeg prøver ikke. Jeg har også prøvet nogle af de andre, men der får jeg samme fejl.

Jeg tror jeg vil prøve at fjerne dem helt, og så bare taste min ps4 ip i DMZ og se om det kan hjælpe.
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » tirs 26 apr 2016 19:03

Hmm jeg har måtte konstatere, at det ikke har haft nogen effekt at åbne porte eller at sætte den i DMZ, eller for den sags skyld gjort begge dele. Så aner jeg godt nok ikke hvordan det kan være, at det kører så forbandet dårligt og langsomt herhjemme, når jeg på min arbejdsplads, kan køre det vanvittig godt, og uden den mindste delay i gameplay. :/

Kan en ny router være en løsning, i stedet for Stofa's eller vil det ikke have noget at sige? Jeg spiller med lankabel i playstation.

Jeg fatter ikke det her, men deler jeg "net" med alle naboer?

http://forum.recordere.dk/stofa-bredbnd ... page3.html

Har i hvert fald søgt lidt på router der er anbefalet til gaming, og denne lyder som et fint bud, hvis det kan hjælpe mig?

https://www.komplett.dk/product/746258/ ... src=aw.ds#

https://www.fcomputer.dk/netv%C3%A6rk/t ... 0mbps.html
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Sethos » ons 27 apr 2016 01:32

Svært at sige hvad problemet kan være, kan jo vitterlig være hundredevis af ting, helt fra udstyr, til opsætningen, til udbyderen, til routing. Er selv på Stofa og har investeret i en ny router, da standard udstyret er både underdimensioneret og alt for låst. Har personligt selv investeret i en RT-AC68U og smidt Merlin firmware på. Fantastisk UPnP funktion der virker (automatisk port forward), bliver ikke flooded af for mange requests og den er sgu stabil.

Det med deling af nettet med naboer er lidt kompliceret. Ligsom på et hjemme netværk, hvor du har én IP, men flere lokale IP'er bagved, som er funktionen af NAT og hoved-årsagen til man forwarder porte. Så er Stofa nået til et punkt hvor de er ved at løbe tør for subnettede IP'ere at give til kunder. Derfor har de i realiteten lavet et stort NAT netværk til større områder, en et såkaldt "Carrier-grade NAT". Det svarer til at hvis man ser det topografisk, sidder du bag et stort netværk bygget ud fra én IP, som du har fået en individual intern IP ud fra.

Så kan de bruge én IP, men give internet til en hel boligblok.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » ons 27 apr 2016 19:31

Sethos skrev:Svært at sige hvad problemet kan være, kan jo vitterlig være hundredevis af ting, helt fra udstyr, til opsætningen, til udbyderen, til routing. Er selv på Stofa og har investeret i en ny router, da standard udstyret er både underdimensioneret og alt for låst. Har personligt selv investeret i en RT-AC68U og smidt Merlin firmware på. Fantastisk UPnP funktion der virker (automatisk port forward), bliver ikke flooded af for mange requests og den er sgu stabil.

Det med deling af nettet med naboer er lidt kompliceret. Ligsom på et hjemme netværk, hvor du har én IP, men flere lokale IP'er bagved, som er funktionen af NAT og hoved-årsagen til man forwarder porte. Så er Stofa nået til et punkt hvor de er ved at løbe tør for subnettede IP'ere at give til kunder. Derfor har de i realiteten lavet et stort NAT netværk til større områder, en et såkaldt "Carrier-grade NAT". Det svarer til at hvis man ser det topografisk, sidder du bag et stort netværk bygget ud fra én IP, som du har fået en individual intern IP ud fra.

Så kan de bruge én IP, men give internet til en hel boligblok.


Jeg er i hvert fald ude i, at jeg må prøve og få en ny router ind over. Det er håbløst ikke, at kunne spille sit yndlingspil. :roll:

Hvis jeg nu investerer i den router herunder. Er det så lige til ift. opsætning af sådan en? Eller kræver det en del teknisk forstand ift. at få dem koblet sammen, åbnet porte osv. for måske at kunne spillet til at køre flydende igen. Jeg havde aldrig problemer på min gamle adresse, hvor jeg havde Yousee, så det er et kæmpe irritationsmoment, da jeg er tvunget til Stofa.

https://www.fcomputer.dk/netv%C3%A6rk/t ... 0mbps.html
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Sethos » ons 27 apr 2016 22:49

Nej, det er nemmere end 1, 2, 3. Du går ind, slår routing funktionen fra inde på https://minesider.stofa.dk/

Så sætter du routeren til dit modem, går gennem den opsætnings side der dukker op, så vil den stort set gøre alt arbejdet selv. Finde IP'er, DHCP adresser og hele pivtøjet.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » tors 28 apr 2016 19:33

Jeg prøver og kaster mig ud i det! Har bestilt det i dag. Kan være jeg vender tilbage med brug for hjælp - most likely :D
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » fre 06 maj 2016 17:28

Godt den nye router er nu sat op, og kører. Har endnu en gang testet en FIFA kamp, men spillet kører med ligeså meget delay i gameplay som på stofa modemet.

Skal jeg gøre noget ift. den nye router? Jeg tænker ift. ind og lave port forwarding osv. igen?

Umiddelbart så har det ikke hjulpet spor, at prøve og sætte den i DMZ. Hvor er det dog evigt frustrerende det lorte STOFA ik bare virker :roll:
Senest rettet af st.rams fre 06 maj 2016 19:12, rettet i alt 1 gang.
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron