Socom var et af de første spil der udkom til PlayStation 2 med online-understøttelse. Dengang var det en lille hårdkogt kerne af danskere der, aften efter aften loggede online med deres tvivlsomme adsl-forbindelser, og så blev der ellers uddelt bønner og granater til højre og venstre - alt imens folk hyggede sig og chattede løs i headsettet. Socom var spændende fordi det var nyt og fordi man altid midt på serverlisten (for sådan en var der dengang!), kunne finde en lille "Only DK"-server. På den mødte man nye mennesker - mennesker der ikke allerede var på ens venneliste. Der blev hurtigt opbygget venskaber og bekendtskaber på de danske servers.
I Socom 1 og 2's primetime kunne der være omkring 60-80 danskere online på én gang (her skal man samtidig have i mente at internettet endnu ikke var super udbredt, samt at PlayStation 2'ens network adaptor aldrig blev det store hit). Det lyder måske ikke af meget, men det var et fantastisk community og der blev oprettet klaner og rivaliserende forhold opstod selvfølgelig også.
Selve var en taktisk holdbaseret shooter, hvor samarbejde og kommunikation spillede en altafgørende rolle. Et hold bestod af 8 mand og blandt dem var der typisk en sniper eller to. Det var rundebaseret (ala. Counter Strike), hvilket betød, at man ikke bare stormede frem og skød vildt omkring sig for derefter at dø. Der var en konsekvens ved at dø, man skulle sidde og vente på næste runde startede og man lærte af sine fejl. Det var en nogenlunde realistisk spiloplevelse og den nervepirrende stemning der kunne opstå, når to nogenlunde lige klaner mødte hinanden var til tider euforiserende. Hver bane var designet omkring en specifik spiltype: I en bane skulle gidsler reddes, i en anden skulle terroristerne forsøge at afholde SEAL-styrkerne fra at sprænge en bombe.
Store sider som Gamebattles.com og Consoelgaming.eu vil begge kunne skrive under på, at Socom-serien i særdeleshed har været med til at gøre siderne hvad de er i dag. På disse sider var over 1000 klaner rangeret og der blev afviklet kampe i hundredvis hver eneste uge.
Socom er på ingen måder et perfekt spil, men der var bare så ekstremt meget tension og nerve i det spil, hvilket blev skabt på baggrund af det tætte sammenhold i communityet - og netop derfor er det så 'trofaste fans' der raser i øjeblikket. Spillet er intet uden dets community - så var det bare endnu en shooter - og derfor er det en kæmpe skuffelse, at udviklerne nu laver et "Call of Socom" med respawn, killstreaks og matchmaking - sidstnævnte rykker hele fundamentet for oplevelsen, hvor du stifter nye bekendtskaber.
Zipper vil selvfølgelig lave et spil der sælger, og det skal det også nok komme til at gøre, men jeg tror lidt det bliver Counter Strike og CS:Source om igen.
Zipper viser lidt 'love' til deres fans ved at lave en 'Classic' spiltype, men den er ikke helt så klassisk som folk ønsker. Den bringer eksempelvis ikke serverlisterne tilbage og man kan udelukkende spille via matchmaking - man har derfor ikke samme mulighed for at spejde efter nye emner til sin klan og man møder ikke nye mennesker på samme måde.
En anden lidt irriterende ting er, at man i Socom 4/Special Forces kan bære 2 primære våben. Derved forsvinder følelsen af at være "vigtig" på holdet, hvis man fx. er holdets sniper. Nu kan alle kan være sniper og kan samtidig også bære en almindelig riffel. Det er måske en bagatel for folk der ser det udefra, men for dem der har været en del af communityet så er det et underligt move, da fornemmelsen af at være "vigtigt" på holdet altid har været en central del af Socom-oplevelsen.
Jeg kunne blive ved længe endnu, men det bliver nok lidt indspist og lidt for udpenslet. Budskabet kommer vist igennem og jeg håber i fik besvaret jeres spørgsmål... ellers vender jeg stærkt tilbage