Forum

Ny stor indsats for at styrke computerspil-området

Generelt snak om spil til PlayStation konsollerne.

Ny stor indsats for at styrke computerspil-området

Indlægaf Asgerkhan » tors 30 apr 2009 16:58

Producentforeningen skrev:Producentforeningen har sammen med en række konsortiepartnere fået tildelt
en bevilling på 9,2 mio kr. (over 3 år) til en Oplevelseszone for
computerspil. Med en bevilling på 3 mio kr. fra Region Hovedstaden, en
kontant investering fra Producentforeningen på ca 2 mio kr, samt ikke mindst
med projektinvesteringer fra konsortiepartnerne, kommer oplevelseszonen for
computerspil op på et samlet budget på godt og vel 20 mio kr. over 3 år.
Oplevelseszonerne – der ud over computerspil retter sig mod hhv. mode,
madkultur og musik – udspringer af, at Regeringen sammen med S, DF, RV og SF
har afsat i alt 90 mio. kr. til styrkelse af kultur- og oplevelsesøkonomien
i Danmark.

”Jeg er rigtig glad for og stolt over, at Producentforeningen har fået
tildelt den nye oplevelseszone for computerspil”, siger Klaus Hansen,
direktør i Producentforeningen. ”Zonen er en unik chance for at udvikle en
meget ung branche, som har et enormt potentiale. De aktiviteter vi kan sætte
igang, vil samlet vil kunne give et stort løft, og et af målene er at få
skaffet mange flere private og offentlige penge til investeringer i
spiludvilingsbranchen.”
Udover at være brancheforening for computerspilproducenter, organiserer
foreningen også virksomheder der producerer film, tv- og reklamefilm.

”Jeg har store forventninger til de tre oplevelseszoner inden for
computerspil, madkultur og musik. Alle zonerne er områder, hvor Danmark har
et stort erhvervspotentiale, og hvor vi allerede har markeret os stærkt
internationalt”, siger økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen i sin
pressemeddelelse.

Kulturminister Carina Christensen udtaler til Producentforeningen:

”Oplevelseszonen til computerspil er et projekt, som understøtter
Kulturministeriets indsatser for computerspil. Gennem de seneste år har vi
etableret en spilstøtteordning under New Danish Screen på Det Danske
Filminstitut og spiluddannelsen DADIU er gjort permanent. Jeg er sikker på
at den nye oplevelseszone for computerspil kan være med til at udfolde
branchens store potentiale, og jeg glæder mig meget over, at
Producentforeningen med dette projekt har samlet et meget stærkt felt af
samarbejdspartnere”.


”Computerspil anerkendes nu som et kultur- og medieprodukt, siger Klaus
Hansen. De kompetencer, som har givet dansk film medvind ude i verden, er
også i høj grad til stede i computerspilbranchen – og vi vil i de kommende
år se et meget større samspil mellem blandt andet film, tv og computerspil”.


Producentforeningens mål med Zonen er, at Zonen skal etablere rammerne, der
gør det muligt at udvikle spilbranchen fra at være et spirende potentiale
til at være en sund, internationalt orienteret branche med levedygtige
virksomheder gearet til vækst.

Som grundlag for Producentforeningens arbejde med computerspil ligger blandt
andet en bred og aktuel analyse af computerspilbranchen, som foreningen fik
udarbejdet i vinteren 2008-09. Analysen dokumenterer, at
computerspilbranchen er en branche med masser af liv og aktivitet, men også
at det er en branche, der har en række udfordringer. En stor del af disse
udfordringer vil nu blive taget op af Zonen.

Den største udfordring er økonomisk. Der har manglet finansiering og
risikovillig kapital længe før finanskrisen satte ind. I dag er
virksomhederne i den danske spilbranche så udfordrede, at mange har stillet
spørgsmålstegn ved, om den danske branche overhovedet eksisterer om fem år.
En del er gået konkurs og flere virksomheder påtænker at flytte til
udlandet, på grund af manglende adgang til risikovillig kapital og
kvalificeret arbejdskraft. Derfor er både kapital og forretningsudvikling
meget væsentlige indsatsområder i Zonen.

På den positive side gælder, at den danske computerspilsbranche er meget
kreativ. Samtidig er der etableret gode uddannelsesmiljøer, som sørger for
at talenterne uddannes. Der er dog et stort behov for opkvalificering af
branchen og en forståelse for at kreativitet og forretning ikke nødvendigvis
er hinandens modsætninger, men forudsætter hinanden, hvis man skal kunne
tjene penge og blive bæredygtig.

Producentforeningens er Zonens projektholder. Producentforeningen har samlet
de mange aktører og partnere i projektet og at det er Producentforeningen,
der har udarbejdet selve ansøgningen.
Rent fysisk kommer foreningen til at huse Zonens sekretariat, men selve
Zonen er et netværksprojekt, hvor en lang række partnere kommer med hver
deres helt specifikke projekter, kompetencer og fagligheder, og stiller
disse til rådighed for branchen inden for det netværk, som Zonen danner.
Det er et kardinalpunkt i det projekt, som nu er blevet godkendt, at
aktiviteterne finder sted ude i det miljø, som allerede er til stede og med
de kompetencer, som arbejder i og kan være til gavn for branchen.

Zonen er struktureret omkring seks indsatsområder:
• Uddannelse og kompetenceudvikling, hvor formålet er at sikre det
bedste rekrutteringsgrundlag nationalt og internationalt
• Forretningsudvikling, hvor formålet er at sikre, at nystartede og
etablerede virksomheder har adgang til rådgivning og kompetenceudvikling i
forhold til udvikling og drift
• Kapital, hvor formålet er at bygge bro mellem virksomheder og
investormiljøerne
• Internationalisering, hvor formålet er at gøre branchen mere
international gennem etablering af internationalt netværk, udvikling af
eksportkompetencer og konkrete eksportfremstød
• Brancheopbygning og netværk, hvor formålet er at samle branchen,
skabe stærke netværk og sikre, at der opbygges viden om marked,
forretningsmodeller, rammebetingelser etc.
• Formidling, hvor formålet er at skabe øget bevidsthed om
computerspil blandt kunder, politikere og andre interessenter

Konsortiepartnere i Zonen:

Producentforeningen, Den Danske Filmskole/Det Danske Akademi for Interaktiv
Underholdning (DADIU), The Animation Workshop/Via University College,
Symbion Science Park og IT Væksthuset 5te, Connect Denmark, Copenhagen
Capacity, Det Danske Filminstitut, Cat Science Park A/S, Aalborg Kommunes
Erhvervsafdeling/Bretteville Hotspot/Dreamgames, Nordic Game, DI ITEK,
ESport Danmark, IO Interactive, Deadline Games A/S, Guppyworks Aps, Apex
Virtual Entertainment Aps

Desuden har en lang række virksomheder og institutioner på forhånd meldt sig
som interessenter i Zonen.
Billede

Få ting her i livet er gratis, stavefejl er en af dem, så brug det!
Asgerkhan
Niveau 4
 
Indlæg: 361


Tilbage til Spil snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 84 gæster