Forum

PS VR first impressions

Generelt snak om spil til PlayStation konsollerne.

Re: PS VR first impressions

Indlægaf EvilNinjaMoby » fre 14 okt 2016 20:47

@ Rytteren og wMikkel:

På opfordring og egne vegne:

I tager venligst lige resten af jeres "debat" via PB eller lignende, så der ikke "støjes" så meget her i tråden - på forhånd tak.

Yderligere irrelevante indlæg vil blot blive slettet.
Billede
EvilNinjaMoby
Moderator
 
Indlæg: 2074
By: 6800 Varde


Re: PS VR first impressions

Indlægaf RiLLeNXD » fre 14 okt 2016 22:40

Efter godt og vel 4-5 timer under hjelmen, må jeg nok erkende at jeg føler VR bare er endnu en gimmick, ligesom kinect var.
Ja, indlevelsen er helt vanvittigt, men jeg kan bare ikke forestille mig længere gennemspilninger på den, da det er ekstemt belastende for øjnene over længere tid. Efter ca. 30-40 minutter føler jeg allerede jeg har fået nok VR, og skal have frisk luft. Min kammerat var forbi idag, og det var hans første bekendskab med VR nogensinde. Jeg satte ham i cockpittet i EVE, og han var lamslået. Reaktionen fra min kammerat var fantastisk, og han havde aldrig set noget lignende. Vi spillede i 50 minutter, blandet hver især, og derefter lagde han sig på sofaen og havde det dårligt resten af aftenen.

Jeg har været SÅ hypet på VR siden jeg hørte om Projext Morpheus, men nøj hvor synes jeg det slet ikke lever op til mine forvemtninger, og især slet ikke fordi de fleste spil føles som en demonstration af hvad VR kan. "Sé! Vi kan levere flotte visuelle efekter, lidt dialog og tju bang!" ... og det er så det. Jeg håber selvfølgelig at tiden vil byde på "spil" som vi kender det til almindelig fladskærmstv. Men der er bare så famdes mange problematikker i det, at jeg har svært ved at se det skal lykkes.

Skal jeg give VR en chance, eller pakke det hele sammen og smutte i elgiganten og sige øv bøv. Jeg ved det ærlig talt ikke. Hvad er jeres efaringer med VR?
RiLLeNXD
Niveau 3
 
Indlæg: 221


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Haislund83 » fre 14 okt 2016 22:47

Jeg fik mit VR i går, men har først rigtigt nået at teste det i dag...

Men her er lidt tanker.

Kvaliteten af selve sættet virker rigtigt lækkert - Sturdy build og designet er cool...
- Der er mange ledninger der skal sættes til, men det er sku ren ikea da alt er mærket fra Sony´s side af.. Har man et tv bord/møbel med lidt skuffer, så kan man sagtens gemme det hele af vejen, hive kablet fra psu´en frem og koble sættet på.. Det går super nemt.. Det er tæt på plug and play.. Derudover kan man have VR´en på længe uden problemer, da den sidder rigtigt behageligt...

Selve opløsningen har jeg lidt svært ved at vurdere.. Det er som om at der ligger et grain / movie filter på det hele og det giver et blurry billede.. Specielt i Battlezone syntes jeg at det overhovedet ikke ligner det i trailerne.. Det kører snorlige, men grafikken er meget skarpere på tv billedet end i selve VR´en... Det havde jeg faktisk læst mig til ville være omvendt?! At TV billedet ville skalere ned og VR unit´en ville have den skarpe udgave.. Her virker det stik modsat... Det er det samme i PS VR World.. Det er ikke grimt.. Bare uskarpt... Og jeg har tjekket mine øjne ;-)

Jeg var godt klar over at vi ikke ville få 4K i denne omgang, men havde faktisk - naivt måske - forventet at billedet ville have stået mere skarpt..

Der er en PS PRO i pipelinen, så det bliver spændende at se hvad den kan i forbindelse med VR, men opløsningen kan den jo nok ikke hjælpe med..

Andre der har oplevet noget lignende?
Haislund83
Niveau 0
 
Indlæg: 18
By: Vordingborg


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Vreki » fre 14 okt 2016 23:05

Haislund83 skrev:Selve opløsningen har jeg lidt svært ved at vurdere.. Det er som om at der ligger et grain / movie filter på det hele og det giver et blurry billede.. Specielt i Battlezone syntes jeg at det overhovedet ikke ligner det i trailerne.. Det kører snorlige, men grafikken er meget skarpere på tv billedet end i selve VR´en... Det havde jeg faktisk læst mig til ville være omvendt?! At TV billedet ville skalere ned og VR unit´en ville have den skarpe udgave.. Her virker det stik modsat... Det er det samme i PS VR World.. Det er ikke grimt.. Bare uskarpt... Og jeg har tjekket mine øjne ;-)

Jeg var godt klar over at vi ikke ville få 4K i denne omgang, men havde faktisk - naivt måske - forventet at billedet ville have stået mere skarpt..

Der er en PS PRO i pipelinen, så det bliver spændende at se hvad den kan i forbindelse med VR, men opløsningen kan den jo nok ikke hjælpe med..

Andre der har oplevet noget lignende?


Uskarpt, joh.
Jeg kan godt selv se det grain især når den viser aktiv sort baggrund. Typisk når der loades scener. Jeg er faktisk begyndt at lukke øjnene når den gør det, for mit hoved opfatter det som to forskellige billeder der ikke passer sammen.

Men det er også vigtigt at headsettet sidder helt korrekt, hvis dine øjne ikke er lige ud for fokuspunkter kan det godt blive uskarpt. Prøv med noget tekst i centrum af skærmen og så ryk lidt frem og tilbage til det står skarpt for begge øjne.

Og så er billedet skarpest i centrum, så man får mest ud af det hvis man vænner sig til at bevæge hovedet i stedet for at dreje øjnene.

Endelig så bliver mange af PSVR leveret med en beskyttelsesfilm foran linserne. Den er meget tydelig med sådan et b
par tabs man kan tage fat i og trække dem af :D


VR syge har jeg været velsignet forskånet for, og jeg har ellers tendens til køresyge. Jeg har lagt en del timer i det her de sidste to dage, og det eneste jeg mærkede var lidt i Arkham VR hvor man står op.

Min mening er at det har stort potentiale, men der er en meget reel risiko for at det ikke slår igennem.
Der skal simpelthen sælges nok enheder til at det er værd at udvikle spil til det, og det er dybest set et spørgsmål om man kan skabe nok hype.

Jeg tror også spiludviklerne med fordel kan indse at dette her er et helt nyt medie, og ikke bare en 3D udgave af det eksisterende. F.eks. er det tydeligt for mig at VR effekten aftager meget med afstanden, så man får mest ud af det i spil hvor man har et "nærmiljø"
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Haislund83 » fre 14 okt 2016 23:25

Vreki skrev:
Haislund83 skrev:Selve opløsningen har jeg lidt svært ved at vurdere.. Det er som om at der ligger et grain / movie filter på det hele og det giver et blurry billede.. Specielt i Battlezone syntes jeg at det overhovedet ikke ligner det i trailerne.. Det kører snorlige, men grafikken er meget skarpere på tv billedet end i selve VR´en... Det havde jeg faktisk læst mig til ville være omvendt?! At TV billedet ville skalere ned og VR unit´en ville have den skarpe udgave.. Her virker det stik modsat... Det er det samme i PS VR World.. Det er ikke grimt.. Bare uskarpt... Og jeg har tjekket mine øjne ;-)

Jeg var godt klar over at vi ikke ville få 4K i denne omgang, men havde faktisk - naivt måske - forventet at billedet ville have stået mere skarpt..

Der er en PS PRO i pipelinen, så det bliver spændende at se hvad den kan i forbindelse med VR, men opløsningen kan den jo nok ikke hjælpe med..

Andre der har oplevet noget lignende?


Uskarpt, joh.
Jeg kan godt selv se det grain især når den viser aktiv sort baggrund. Typisk når der loades scener. Jeg er faktisk begyndt at lukke øjnene når den gør det, for mit hoved opfatter det som to forskellige billeder der ikke passer sammen.

Men det er også vigtigt at headsettet sidder helt korrekt, hvis dine øjne ikke er lige ud for fokuspunkter kan det godt blive uskarpt. Prøv med noget tekst i centrum af skærmen og så ryk lidt frem og tilbage til det står skarpt for begge øjne.

Og så er billedet skarpest i centrum, så man får mest ud af det hvis man vænner sig til at bevæge hovedet i stedet for at dreje øjnene.

Endelig så bliver mange af PSVR leveret med en beskyttelsesfilm foran linserne. Den er meget tydelig med sådan et b
par tabs man kan tage fat i og trække dem af :D


VR syge har jeg været velsignet forskånet for, og jeg har ellers tendens til køresyge. Jeg har lagt en del timer i det her de sidste to dage, og det eneste jeg mærkede var lidt i Arkham VR hvor man står op.

Min mening er at det har stort potentiale, men der er en meget reel risiko for at det ikke slår igennem.
Der skal simpelthen sælges nok enheder til at det er værd at udvikle spil til det, og det er dybest set et spørgsmål om man kan skabe nok hype.

Jeg tror også spiludviklerne med fordel kan indse at dette her er et helt nyt medie, og ikke bare en 3D udgave af det eksisterende. F.eks. er det tydeligt for mig at VR effekten aftager meget med afstanden, så man får mest ud af det i spil hvor man har et "nærmiljø"


:lol: Tak for tippet, men jeg har dog fjernet beskyttelsen ved udpakningen :-)
Og jeg har rykket rundt på headsettet flere gange for at finde det perfekte billede.. Og pudset med den medfølgende klud.. Og rykket skærmdelen frem og tilbage.. Jeg kan sagtens læse teksten osv, den syntes jeg som sådan også står skarpt nok.. Det er selve spillet som jeg syntes mangler noget..
Det er nok bare sådan det er, og still-billederne - overraskende? vel egentlig ikke - viser desværre ikke helt det som man får når man smider en skærm så tæt på øjnene..
Har dog nu her prøvet Valkyrie Eve demoen - Den fejler ikke noget og der er masser af gang i den - men igen - det måtte godt bare have stået lidt mere skarpt...

Jeg har også været forskånet for VR syge.. Det er faktisk kun i Driveclub VR at jeg oplever det.. Det kommer så også ret hurtigt.. VR er ikke noget jeg kommer til at spille i timer af gangen - til det er det simpelthen for krævende for systemet, men i kortere perioder, eller med pauser undervejs, kan man sagtens få tiden til at gå :-)

Cinema delen er helt fin - Igen, du får ikke super opløsning, men det er meget cool at kunne spille på en skærm af den størrelse og helt i mørke.. Har hygget mig med nogle PES 2017 og FIFA 16 kampe og det var en ganske fin oplevelse..
Haislund83
Niveau 0
 
Indlæg: 18
By: Vordingborg


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Vreki » lør 15 okt 2016 00:52

Som man kan se af de 3-4 posts jeg har lavet i tråden, så er Batman Arkham VR den eneste hvor jeg virkeligt har været imponeret over det grafiske.
Rush of Blood demoen husker jeg også som Ok, men der var jeg for stresset til rigtigt at bekymre mig om grafikken.

Var det ikke for Arkham så ville jeg tro at VR nødvendigvis rent grafisk måtte være en generation bagud, men nu har jeg set hvad der kan gøres hvis man tænker sig om.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Erroneus » lør 15 okt 2016 02:30

Fik spillet Rush of Blood, det er sjovt :D Ja der er lidt jump scares, og lidt uhyggelige scener, men jeg kan tåle det og jeg er en kæmpe tøs med sådan noget. Kan rent klart anbefales, virkelig sjovt at plaffe løs og et spil der vinder meget af at være i VR.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: PS VR first impressions

Indlægaf D_Hofgaard » lør 15 okt 2016 03:07

Jeg havde VR med til FIFA aften, så drengene kunne prøve det. Det var en stor succes. Demo af Riggs og Rush of Blood faldt i god jord. Men især Headmaster hyggede vi os meget med. Det er sjovt at spille og lige så sjovt at kigge på, når man sidder der og kaste hovedet frem og tilbage for at heade til en virtuel bold.

Vi fik ikke spilet meget FIFA i aften :D
D_Hofgaard
Niveau 5
 
Indlæg: 934
By: København


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Vreki » søn 16 okt 2016 00:32

Her til aften har jeg for første gang prøvet at spille med briller under PSVR. Jeg var bekymret for om linserne kunne ridse hinanden, men jeg kan faktisk få en finger ind mellem PSVR linserne og brillerne så der er minimal risiko. Det virker måske som om FOV er lidt mindre da jeg ikke trækker skærmen så tæt på som jeg gør uden briller.

Lidt ekstra tid med Driveclub Demoen. Var i klar over at man kan stikke hovedet ud af sidevinduet mens man kører? Doggy driving simulator :lol:

Jeg har indkøbt Eve: Valkyrie og Rush of blood.
Rush of blood demoen slog mig som et fint skydespil, jeg skal bare lige igennem det nogen gange for at blive hærdet over for horror delen.

På trods af min førnævnte skepsis over for Eve så tror jeg måske at det er det AAA spil til PSVR der passer bedst til mig. 3v3 sportspil som RIGS plejer ikke lige at være mig, og Battlezone demoen manglede noget action.. Og ellers har jeg sørget for at købe det på disc så jeg kan videresælge det.
Det er kun blevet til en halv times tid med Eve, men grafisk er der som de andre: Solid 3d følelse i cockpittet, mere flad følelse for tingene udenfor. Styrken er helt klat muligheden for at kigge rundt helt uden at tænke over det, i modsætning til mange andre spil hvor man har tunnelsyn.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Vreki » søn 16 okt 2016 00:41

Jeg fik for resten også testet to demoer mere:
Headmaster crashede under tutorial, så den droppede jeg.

Wayward Sky er et interessant koncept, men selve fortællingen interesserede mig ikke. Det føltes lidt for meget som en Peter Pedal historie for børn.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Erroneus » søn 16 okt 2016 00:46

Fik spillet Playroom VR med venner i dag. Spillet hvor ham med VR headsettet er en rigtig god tech demo, sjovt, kort og viser hvor godt VR kan fungere. Der blev også spillet sherif, kat og spøgelses spillet, de er meget søde, men lidt for lette :) Spøgelse spillet gav dog nogle gode grin, omend det er hurtigt overstået.

Så blev Rush of Blood fremvist til stor morskab, både for dem der spillede og dem der så på. Husk hvis man spiller det, så ikke glem lyden via headphones, det 50% af det spil :)
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Johngun » søn 16 okt 2016 02:46

Vil lige byde ind med mine first impressions også.

Installation, tjaah det kræver lidt kabelføring, især hvis man gerne vil have end setup til at se nogenlunde ud, men det er til at have med at gøre og ikke et kæmpe mareridt.

Selve headsettet er komfortabelt, men polstringen omkring panden kan godt blive lidt træls i længere sessioner, hvor der kommer lidt sved på panden. :)

Headsettet leverer bestemt indlevelsen og den mere ægte 3D følelse, man føler man er tilstede i rummet. Ligesom andre nævner, har jeg også lagt mærke til et filter af pixels, der kommer på ved sorte baggrunde, lige når man når til ingame delen af et spil. Jeg ved ikke om det er korrekt, men har en mistanke om at opløsningen er sat lavere end der potentielt kan outputtes til headsettet, da PS4'eren bare ikke har kræfter nok.

Jeg blev også lidt forbavset over kvaliteten af grafikken, det skal dog siges at det første spil jeg prøvede var DriveClub, da jeg fik det billigere pga Season Pass. Jeg ved ikke hvad det er med DriveClub og igen, om spillet generelt bare kører i en lavere opløsning, end den der potentielt kan outputtes til headsettet, men det er godt nok noget mudret, især ved objekter der er længere væk. Men ser man bort fra det, er DriveClub stadigvæk et ganske underholdene spil og synes bestemt at VR delen bidrager til gameplay og indlevelse i spillet.

Jeg har endnu ikke oplevet nogen tracking problemer, som der ellers er blevet nævnt rundt omkring, hverken på headset, move controllere eller Ds controlleren. Der har endda været andre lyskilder som kunne have forstyrret. Det eneste tidspunkt jeg synes trackingen føles lidt spøjs, er ved 2d billeder der svæver i luften, hvor de af og til er lidt bagefter hovedets bevægelse. Dette er især ved cinematic mode, men er kun noget jeg lægger mærke til, hvis jeg virkelig kigger efter.

I forhold til indstilling af headsettet, forstår jeg ikke hvorfor Sony har valgt at undlade "Mål afstand øje-til-øje" indstillingen fra den første setup man møder, lige når headsettet tilsluttes. Men hvis man hopper ind i indstillinger > Enheder > Playstation VR, er den at finde der og vil anbefale at man lige kører den igennem, da den hjalp på nogle tekstelementer, som var lidt sløret i første omgang.

Den grafiske oplevelse, i forhold til DriveClub, blev bedre med BattleZone, der er knapt så mudret og man glemmer hurtigt tid og sted, når man er igang med spillet, men da jeg er utrolig ringe til det spil, har jeg desværre ikke fået brugt helt så meget tid på det endnu. :D

Headmaster, fungerer overraskende godt. Styringen er intuitiv og man kommer hurtigt godt igang med at placere boldene, hvor de skal placeres. Desværre har en bug i spillet, som først er blevet fikset i dag, stoppet mig fra at bruge mere tid på det, men bestemt et køb værd også, for dem som måske ikke er så fodbold interesserede.

Det 4. spil jeg har prøvet og det som virkelig fik mig til at leve mig helt ind, var Job Simulator. Jeg har tidligere prøvet det på HTC Vive og allerede dengang var det en sjov oplevelse. Jeg har brugt ca 3 timer på det her til aften, som også udløste den første PS VR platinum trophy og var samtidig et godt bevis på, at man sagtens kan have længere spil sessions, med PS VR. Det skal lige siges at det måske er et af de nemmeste platinum trophies man kan få, meeeeeeen det er da stadigvæk meget rart at have på listen :D

I forhold til min oplevelse på HTC Vive, med Job Simulator, var der ikke den store forskel. HTC Vives controllere fungerer en smule bedre, det gør de dog generelt, men jeg havde kun meget få problemer og de var især pga manglende plads, hvor nogle objekter af og til blokkerede for kameraet. Ikke nogen tracking problemer som ødelagde oplevelsen på nogen måde og med den cartoonish grafikstil, var der ingen issue med det grafiske.

Jeg har endnu ikke oplevet køresyge, hvor jeg har haft kvalme eller lignende og har efterhånden haft headsettet på i en del timer. Der er 2 specifikke situationer, hvor jeg kort bliver svimmel og kan mærke, at min hjerne ikke helt kan bearbejde indtrykket fra øjnene.

Den første er i DriveClub, hvis jeg vælger kameraindstillingen, hvor bilens kabine ikke bliver vist og derefter kører nedad bakke.

Den anden er i BattleZone, hvis jeg eksempelvis kigger til venstre, imens jeg drejer til højre og retter hovedet op for at kigge ligeud.

Begge er måske ret ekstreme situationer, men synes alligevel lige de skulle nævnes. :)

Alt i alt, er mine first impressions med headsettet gode. Pånær lidt grafiske skuffelser her og der, synes jeg bestemt at headsettet har levet op til mine forventninger.

I forhold til PS VR er det selvfølgelig værd at holde for øje , at man køber "medium" udgaven, rent kvalitetsmæssigt, i forhold til de headsets der findes derude. Men i sidste ende er det også værd at kigge på de titler der kommer ud til en platform, da gameplay'et af disse er ligeså meget med til at holde en fast til et spil og her tror jeg PS VR er et godt valg.

Personligt hader jeg ekslusive titler, men jeg tror og håber på, at PS VR er med til at sætte lidt skub i udviklerene, så vi ser flere titler og oplevelser, forhåbentligt til alle platforme.

Det blev alligevel til noget af en roman, sorry :)
Johngun
Niveau 0
 
Indlæg: 2


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Erroneus » søn 16 okt 2016 10:30

Fedt indlæg, godt med nogle input, så det ikke er kun er Vreck og jeg som sidder og circlejerker den :D Helt enig med "Mål afstand øje-til-øje" funktionen, den vil være ret vigtig for nogle. Hvis den ikke skulle have været standard, kunne de godt have nævnt den :)

Din konklusion er jeg helt enig i. Lige nu drejer det sig om at VR skal bide sig fast, fordi det kan tilbyde noget rigtigt fedt, noget som man ikke ellers kan få og det kan være meget mere end en gimmick. Men det kræver naturligvis de rigtige spil kommer, vi har sat en bunke af dem, så det er en god start, men jo mere god VR vi får, ikke kun til PS VR, jo flere brugere kommer der på af VR. Og så bliver næste generation af VR virkelig interessant.

Men lige nu ser jeg bare frem til at prøve flere spil og hvad PS4 Pro smider på bordet :)
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Kimosabe » søn 16 okt 2016 11:37

Johngun skrev:
Det blev alligevel til noget af en roman, sorry :)


På ingen måde noget at undskylde for, det var netop den slags indlæg der blev efterspurgt :D
Kimosabe
Niveau 4
 
Indlæg: 646


Re: PS VR first impressions

Indlægaf Da Senzai » søn 16 okt 2016 11:43

Jeg har ikke prøvet VR, men jeg har svært ved at forestille mig, at den slags spil, jeg kan lide vil kunne fungere godt.

Hvordan VR vil kunne give samme skarphed og præcision.

Her tænker jeg på spil i stil med Rocket League eller Virtua Fighter.
Billede
Da Senzai
Niveau 6
 
Indlæg: 1771
By: København


ForegåendeNæste

Tilbage til Spil snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 114 gæster