Forum

Regler for trykfejl på nettet

Her har du muligheden for at dele dine erfaringer om diverse spilbutikker!

Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Scoring » tors 01 nov 2012 21:55

Håber på lidt hurtig hjælp!

Nogle der kender regler for "tastefejl" på nettet?

Hvis en helt ny vare er blevet sat til en vildt absurd billig pris, og jeg så køber den - kan de så trække mig for det beløb varen rigtig kostede - eller nægte at sælge til mig for den pris der står?

Det er selvfølgelig hos en CVR registreret virksomhed.

Håber det gav mening.
Scoring
Niveau 7
 
Indlæg: 2258


Re: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf JanR » tors 01 nov 2012 21:57

Man må ikke handle i ond tro.

Så hvis du bestiller en vare, hvor man tydeligt kan se at prisen er en fejl, må man ikke udnytte det. Ellers er forhandleren i sin fulde ret til at annullere ordren.
Men det er jo en individuel vurdering, hvor man går ud fra at en fornuftig person kan skelne forskel fra tilbud/fejl.

Edit:

Man kan dog godt slippe afsted med det nogle gange, ligesom ham her.
JanR
Niveau 6
 
Indlæg: 1989
By: København


Re: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Scoring » tors 01 nov 2012 22:08

Tak for det hurtige svar! Prisforskellen er på 7000 kr. så fejlen står rimelig klart.

Det er satme fristende ellers :P
Scoring
Niveau 7
 
Indlæg: 2258


Re: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf JanR » tors 01 nov 2012 22:12

Ifølge Ret & Råd Advokaterne:

Forbrugerstyrelsen har i to afgørelser fra 2009 fastslået, at de priser, som internetbutikker oplyser på deres hjemmesider, er bindende, når købet indgås direkte via internet-butikken.

Forhandleren er dermed bundet af den oplyste pris, selvom denne er forkert. Dette gælder uanset, om virksomheden har taget forbehold for eventuelle trykfejl.


Samtidig skriver de:

Forhandleren kan kun modsætte sig handelen, hvis det bevises, at køberen åbenlyst vidste, at der var tale om en fejl. Der skal imidlertid meget til, for at statuere en sådan viden.

I de pågældende afgørelser, var varerne sat til salg for en tiendedel af den normale pris, men forbrugerstyrelsen fandt i begge tilfælde, at køberen ikke burde have vidst, at der var tale om en fejl.


Går den, så går den? Det lyder ikke ligefrem som om lovgivningen er helt sort/hvid på dette felt.
Du kan jo altid prøve. Det lyder ikke ligefrem som om din vare koster en tiendedel af prisen. Du er nok ikke i gang med at købe noget til 70.000kr lige nu.
JanR
Niveau 6
 
Indlæg: 1989
By: København


Re: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Scoring » tors 01 nov 2012 22:16

janzor88 skrev:Ifølge Ret & Råd Advokaterne:

Forbrugerstyrelsen har i to afgørelser fra 2009 fastslået, at de priser, som internetbutikker oplyser på deres hjemmesider, er bindende, når købet indgås direkte via internet-butikken.

Forhandleren er dermed bundet af den oplyste pris, selvom denne er forkert. Dette gælder uanset, om virksomheden har taget forbehold for eventuelle trykfejl.


Samtidig skriver de:

Forhandleren kan kun modsætte sig handelen, hvis det bevises, at køberen åbenlyst vidste, at der var tale om en fejl. Der skal imidlertid meget til, for at statuere en sådan viden.

I de pågældende afgørelser, var varerne sat til salg for en tiendedel af den normale pris, men forbrugerstyrelsen fandt i begge tilfælde, at køberen ikke burde have vidst, at der var tale om en fejl.


Går den, så går den? Det lyder ikke ligefrem som om lovgivningen er helt sort/hvid på dette felt.
Du kan jo altid prøve. Det lyder ikke ligefrem som om din vare koster en tiendedel af prisen. Du er nok ikke i gang med at købe noget til 70.000kr lige nu.


Så må vi jo håbe at de ikke finder min tråd her ;)

Prøver sgu alligevel, er mere bange for at de trækker den rigtige pris - men så må jeg jo skrive til dem.

Igen, mange tak for hurtigt svar og research! jeg takker og bukker! =D>
Scoring
Niveau 7
 
Indlæg: 2258


Sv: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Jb » tors 01 nov 2012 22:34

De kan og må ikke trække mere end du har tilladt ved bestillingen.
Såfremt virksomheden anvender dibs / nets som de fleste e mærket shops Gør kan det slet ikke lade sig gøre om så de ville
PSN: JB_dk // Xbox live: FyrstJB // Nintendo Switch friend code: SW-5059-3134-7520
Jb
Skribent
 
Indlæg: 3082
By: Hinnerup


Re: Sv: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Scoring » tors 01 nov 2012 22:40

Jb skrev:De kan og må ikke trække mere end du har tilladt ved bestillingen.
Såfremt virksomheden anvender dibs / nets som de fleste e mærket shops Gør kan det slet ikke lade sig gøre om så de ville


Gør de desværre ikke - de modtager Visa, Mastercard og faktura.

Men ja, kan jo altid bede om pengene tilbage - det kan de trods alt ikke forbyde mig.
Scoring
Niveau 7
 
Indlæg: 2258


Re: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Hades » fre 02 nov 2012 00:08

Scoring skrev:Håber på lidt hurtig hjælp!

Nogle der kender regler for "tastefejl" på nettet?

Hvis en helt ny vare er blevet sat til en vildt absurd billig pris, og jeg så køber den - kan de så trække mig for det beløb varen rigtig kostede - eller nægte at sælge til mig for den pris der står?

Det er selvfølgelig hos en CVR registreret virksomhed.

Håber det gav mening.

hurtigt spørgsmål - hvad er det, du vil købe?
Billede

Hades: [angered] Did you forget who you're talking to? I am the Lord of the Dead!
Auron: Heh. No wonder no one wants to die.
~ Kingdom Hearts 2
Hades
Niveau 6
 
Indlæg: 1420
By: Vordingborg


Sv: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Jb » fre 02 nov 2012 00:46

Dibs / nets er betalings gateway for visa. Mastercard osv B-)
PSN: JB_dk // Xbox live: FyrstJB // Nintendo Switch friend code: SW-5059-3134-7520
Jb
Skribent
 
Indlæg: 3082
By: Hinnerup


Re: Sv: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Scoring » fre 02 nov 2012 01:15

Jb skrev:Dibs / nets er betalings gateway for visa. Mastercard osv B-)


#-o , min fejl - men så det jo perfekt! tak for den viden!

@Hades

Det er en jakke.
Scoring
Niveau 7
 
Indlæg: 2258


Re: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Hades » fre 02 nov 2012 11:46

Tekstil varer kan jo sagtens komme ganske langt ned i pris a la outlet
Billede

Hades: [angered] Did you forget who you're talking to? I am the Lord of the Dead!
Auron: Heh. No wonder no one wants to die.
~ Kingdom Hearts 2
Hades
Niveau 6
 
Indlæg: 1420
By: Vordingborg


Re: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Jb » fre 02 nov 2012 11:58

Enig!

det er lidt noget andet med elektronik feks, da man altid kan se den gennemsnitlige markedsværdi på varen via pricerunner / edbpriser.
PSN: JB_dk // Xbox live: FyrstJB // Nintendo Switch friend code: SW-5059-3134-7520
Jb
Skribent
 
Indlæg: 3082
By: Hinnerup


Re: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Scoring » fre 02 nov 2012 12:05

Det er en jakke fra den helt nye vinter 2012 kollektion, der står til en pris mellem 7000-7500 kr. Men pt står til 729 kr. på den hjemmeside.

Jeg er klar over at tøj ofte bliver sat ned, når det er ældre varer - men 90% er måske lige i overkanten.

Men det er stadig ikke rettet, og jeg har fået min ordrebekræftelse, så hvis det er rigtigt at det ikke er en fejl, og jeg får jakken, så er alle vel glade ;)
Scoring
Niveau 7
 
Indlæg: 2258


Sv: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Jb » fre 02 nov 2012 12:46

Hvis du har fået en bestillingsbekræftelse må de annullere din ordre men hvis du har fået ordrebekræftelse så må de ikke :-)

Btw kan du ikke smide en pm med hint om hvor og hvad det er hehe
PSN: JB_dk // Xbox live: FyrstJB // Nintendo Switch friend code: SW-5059-3134-7520
Jb
Skribent
 
Indlæg: 3082
By: Hinnerup


Re: Sv: Regler for trykfejl på nettet

Indlægaf Hades » fre 02 nov 2012 13:16

Jb skrev:Hvis du har fået en bestillingsbekræftelse må de annullere din ordre men hvis du har fået ordrebekræftelse så må de ikke :-)

Btw kan du ikke smide en pm med hint om hvor og hvad det er hehe

også her ;)
Billede

Hades: [angered] Did you forget who you're talking to? I am the Lord of the Dead!
Auron: Heh. No wonder no one wants to die.
~ Kingdom Hearts 2
Hades
Niveau 6
 
Indlæg: 1420
By: Vordingborg


Næste

Tilbage til Shoperfaringer

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster