Jeg må advare om at der i dette topic venter en massiv mur af tekst. Jeg har prøvet at gøre det så kort som muligt, men det var noget af en udfordring. Jeg vælger at dele denne lille historie, da jeg er dybt rystet over hvor dårligt man kan blive behandlet hos Nordisk Films kundeservice.
Det hele starter ved at jeg forudbestiller en digital udgave af Ni No Kuni på PSN torsdag den 31/1.
Normalt ville jeg aldrig købe et spil via. den store. Dels på grund at jeg holder af at eje en fysisk kopi af spillet og dels fordi at jeg kan få rabat i den FONA hvor jeg har arbejdet i en del år.
Af en eller anden grund har min FONA dagen før udgivelsesdagen endnu ikke modtaget spillet, jeg går derfor hjem den 31/1 og overvejer mine muligheder. Det ender så med at jeg køber den digitale udgave, så jeg kan spille spillet allerede fra natten til fredag.
Efter at jeg har downloadet og installeret Ni No Kuni, kigger jeg forbi Playstations UK forum. Derinde finder jeg til min skræk dette
topic.
Kort fortalt så har brugerne på forumet fundet ud af at SCEE kun har frigivet 6GB data selvom spillet fylder 21GB på US storen.
En Sony medarbejder svarer os flere gange derinde. Han siger blandt andet at spillet kun fylder 6GB og at han ikke ved hvor snakken om de manglende 15 GB kommer fra.
Fredag nat 00:00 UK time bliver det muligt at starte spillet til følgende besked: Data is not installed correctly.
Surprise, surprise. Brugerne på forumet havde ret. Der manglede data og selvom SCEE havde tid til at rette op på dette før releasen, valgte de ikke at reagere på vores advarsel.
Næste morgen sidder jeg fra klokken 9.00 til klokken ca 15.20 og refresher deres forum samt twitter for ny information.
Min tålmodighed bliver dog til sidst brugt op, så jeg vælger at skrive en mail til Nordisk Film, hvor jeg anmoder om at få min pre-order annuleret da det ikke lykkedes dem at levere spillet til aftalt tid. Derefter tager jeg en tur i det lokale center og køber en fysiks udgave af spillet.
Efter weekenden får jeg dette svar på min mail:
Hej Mads,
Tak for din henvendelse.
Desværre oplevede vi tekniske problemer med Ni No Kuni i sidste uge, du bør kunne navigere til spil siden i PS Store, og få adgang til at downloade anden del af spillet;
Vi tilbyder ikke at refundere dit køb.
Tag gerne kontakt til os igen, hvis du har yderligere spørgsmål.
Best Regards/Med Venlige Hilsner
Oliver
Jeg bliver lettere forundret over dette svar og vælger at skrive følgende tilbage:
Hej igen.
Jeg må indrømme at jeg er noget overrasket over dette svar.
Som I kan se i den anden mail som jeg har sendt fra ...@gmail.com, så købte jeg en fysisk udgave af spillet da jeg havde ventet fra klokken 1.00 om natten til fredag til klokken ca. 15.00 fredag eftermiddag.
Jeg havde købt spillet under de betingelser at det skulle være muligt at pre-downloade og installere spillet før selve release dagen.
Dette blev ikke overholdt fra jeres side og derfor må jeg indrømme at jeg er overrasket over at i nu nægter mig en refundering.
Jeg må jeg bede jer pænt om at gennemgå denne forespørgsel igen.
Med venlig hilsen
Mads ChristensenEt par timer senere får jeg dette svar:
Hej Mads,
Tak for din henvendelse.
Desværre oplevede vi tekniske problemer med Ni No Kuni i sidste uge, du bør kunne navigere til spil siden i PS Store, og få adgang til at downloade anden del af spillet;
Vi tilbyder ikke at refundere dit køb.
Tag gerne kontakt til os igen, hvis du har yderligere spørgsmål.
Med vänliga hälsningar/Best Regards
Christian
Der var jeg tæt på at få et mindre meltdown.
Selvom jeg havde brugt tid på at skrive 2 forskellige mails til dem, fik jeg 2 svar tilbage som var rén copy/paste, bortset fra navnet på afsenderen.
Jeg svare tilbage med følgende:
Hej Christian
Jeg ville sætte stor pris på et svar som ikke er copy/paste.
Jeg er meget skuffet over jeres måde at håndtere denne sag på.
Jeg har igennem flere år solgt og talt godt om jeres produkter i Fona Næstved.
At dette nu er takken overrasker og skuffer mig dybt.
Vær sød at gennemlæse mine mails igen.
Et uddybende svar vil jeg også være meget taknemmelig for.
Med venlig hilsen
Mads ChristensenDenne mail har jeg endnu ikke fået svar på, selvom der nu er gået 3 dage siden jeg sendte den.
Jeg valgte derfor i dag at ringe til dem, for at få en dybere forklaring på hvorfor de ikke ønskede at annulere min pre-order.
Jeg får som det første af vide at jeg havde muligheden for at annulere min pre-order frem til selve udgivelsen af spillet.
Jeg svarer at jeg sender en mail til dem inden at det faktisk er muligt at downloade, installere og spille spillet.
Jeg bliver derefter gjort opmærksom på at de har en periode på 3 måneder til at fremskaffe manglende data og at det faktisk ikke er deres skyld da det er Namco som har glemt at indsende den manglende data.
Den sidste kommentar gør min så edderspændt rasende at jeg vælger at sige tak for god service og ligge røret på.
Derefter sender jeg denne sidste mail til dem:
Jeg har netop haft telefonisk kontakt med en af jeres medarbejdere,
som desværre ikke havde lyst til hjælpe mig med denne sag.
Jeg er klar over at denne mail sikkert også havner i papirkurven, men
alligevel vil jeg gerne beskrive hvor skuffet jeg er over denne mangel
på kundeservice.
Jeg kan skrive en PS1, PS2, PSP og 2 PS3 konsoller på min samling af konsoller.
Mit første onlinespil til en konsol var tilmed Socom US Navy Seals til
Playstation 2. Denne spilserie har jeg fulgt helt frem til Socom:
Special Forces på PS3.
Jeg har i 3-4 år solgt jeres produkter i Fona Næstved.
På trods af ovenstående information, skiller en pre-order på 500kr os
alligevel. Jeg syntes det er på randen til tragikomisk.
Det er FØRSTE gang at jeg har brug for kundeservice og hjælp fra jeres
side og så bliver jeg mødt på denne måde.
Jeg får at vide at I ifølge loven har 3 måneder til at levere manglende data.
Jeg får at vide at det faktisk ikke er jeres skyld, da det er Namco
som ikke leverede de manglende 16 GB data.
For en mand som har stået i FONA i et par år og derfor ved hvor
vigtigt god kundeservice er, må jeg sige at jeg er rystet.
Jeg ville sætte pris på det, hvis denne mail bliver sendt videre til en overordnet.
Med venlig hilsen
Mads ChristensenJeg må indrømme at jeg ikke havde forventet svar på denne mail. Og jeg må da også indrømme at min sidste mail nærmest er et desperat forsøg på at få en fornuftig mand i tale på deres hotline.
Efter et par timer modtager jeg denne mail:
Hej Mads,
Tak for din mail – jeg er netop blevet gjort opmærksom på din henvendelse.
På vegne af Sony Entertainment Network(SEN), beklager jeg situationen, og vil til at starte med gøre dig opmærksom på, at vi tager forbehold for tekniske problemer i vores EULA aftale Terms of Service - hvor det også fremgår at vi ikke kan garantere at PSN eller tjenester på PSN fungerer altid.
Ni No Kuni spillet manglede nogle filer i PS Store, hvorfor spillet ikke kunne installeres, hvilket vore teknikkere dog fik rettet op på i løbet af udgivelsesdagen.
Vi henviser dig til at se i Vores EULA aftale, ”Terms of Service” nedenfor, for information om betingelserne for brug af Sony Entertainment Network.
Vores EULA aftale, ”Terms of Service”, kan findes på PlayStation Store ved at trykke ”SELECT” eller via følgende link:
http://www.scei.co.jp/ps3-eula/psn/e/e_tosua_en.html
Tag gerne kontakt til os igen, hvis du har yderligere spørgsmål.
Best Regards/Med Venlige Hilsner
Oliver PovlsenBum. Denne mail blev vidst enden på min korte kontakt med deres hotline.
Jeg tager nu som et sidste forsøg kontakt til min bank... Selvom de sikkert heller ikke kan gøre noget.
Jeg kunne meget gerne tænke mig at hører om andre har haft lignende oplevelser med Nordisk Film/SCEE.
Jeg er udmærket godt klar over at SCEE på forhånd har dækket sig godt og grundigt ind i forhold til ovenstående, men jeg syntes alligevel at det er ufatteligt ringe service fra deres side. Det er 500kr det drejer sig om.
Jeg får det fysisk dårligt, når jeg tænker på hvor mange gange jeg har anbefalet PS3'en og andre af Sonys produkter frem for de nuværende konkurrenter, til kunder i butikken.
Jeg vil opdatere tråden, hvis der sker noget nyt.