Forum

Søndagsdebat: Er interaktive film for inaktive som spil?

Generelt snak om Playstation og services.

Er interaktive film noget du vil se mere af?

Ja - det er et interessant koncept, som jeg håber jeg ser mere til i fremtiden.
4
40%
Måske - det kommer helt an på formen.
1
10%
Nej - spil skal gøre spilleren til en mere aktiv del af oplevelsen, hvilket interaktive film ikke gør.
5
50%
 
Afgivne stemmer : 10

Søndagsdebat: Er interaktive film for inaktive som spil?

Indlægaf ChillingBreeze » søn 10 dec 2017 14:08

Jeg holder utrolig meget af både film og spil, og af den form for afslapning de har at tilbyde.
Hvis man bare har brug for at læne sig tilbage og få lidt let underholdning, så kan man sætte en film hvor alt er forudbestemt på forhånd, og ens eneste opgave er at nyde det. Hvorimod at spil gør tilskueren til en aktiv process af handlingen, hvordan hovedpersonen skal håndtere sagerne i de givne situationer, og hvis man har lyst til at stirre ind i en interessant mur i en time, så kan man gøre det.

De to medier er blevet mikset før, og der er blandt andet en del skydespil der har store cinematiske øjeblikke, som var det taget ud af en fed Hollywood blockbuster.
Men for et par måneder tilbage så landede Late Shift på Playstation Store, som i bund og grund er en rigtig film, hvor du foretager en række valg, og filmen skifter retning alt efter hvilken vej du tager.
Der har været tidligere lignende eksempler hvor man ikke direkte styrede hovedpersonen i spillet så frit.
F.eks. i arkadespillet Dragons Lair fra 1983, der til trods for dens lettere barnlige tegnefilms udtryk, skabte frustrationer blandt mange, når man gang på gang styrtede i døden.
Men her er det alligevel lidt anderledes, da der ikke er fokus på quick-time events men hvor gameplayet er kogt ned til at et par valg dukker op undervejs, og der som sådan ikke er et forkert valg.

Konceptet med en interaktiv film er interessant, men hvornår kan man tillade at kalde sig selv et spil?
Det er selvfølgelig mere end blot et par deleted scenes man ser i ekstra materialet efter filmen, da man selv har mulighed for at forme historiens gang. Men hvor meget gameplay er der egentlig i det?
Hvis der er for lidt gameplay, og man derfor godt kan føle sig lidt inaktiv, så ville det måske have været bedre at holdet bag filmen havde bestemt sig for én retning, og blot udgivet den som en direkte film, fremfor at man skal sidde klar med en controller, for at trykke på en knap i ny og næ. Eller gør det alligevel hele affæren mere personlig og sjovere, at man selv føler man er en del af beslutningerne?

Spørgsmålet er:
Er interaktive film en interessant idé du vil se mere af i spilmediet, eller er det noget man helst ikke skal blande mere sammen, da oplevelsen bliver for inaktiv?
Eventuelt kom med et par bud på den bedste form for interaktive film, og hvilke hvor det har fungeret rigtig godt.

Det er forresten ikke for at sætte Late Shift i dårligt lys, men blot for at bruge dens form for gameplay som eksempel. :)
ChillingBreeze
Niveau 0
 
Indlæg: 6

+2

Re: Søndagsdebat: Er interaktive film for inaktive som spil?

Indlægaf Jables » søn 10 dec 2017 23:26

Det er så meningsløst dette her.
Jables
Niveau 4
 
Indlæg: 734


Re: Søndagsdebat: Er interaktive film for inaktive som spil?

Indlægaf Erroneus » søn 10 dec 2017 23:56

Jables skrev:Det er så meningsløst dette her.

Men nu blev det meget bedre.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10983
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Er interaktive film for inaktive som spil?

Indlægaf Vreki » man 11 dec 2017 07:39

Det lyder lidt som et gimmick. De fleste vil sikkert alligevel føle at de skal se alle slutningerne.

Konceptet findes jo også som almindelige bøger, og der er det heller aldrig blevet til andet end en niche.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307



Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron