Forum

Playstation 4 - Confirmed! :D

Snak om Playstation relaterede nyheder.

Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Erroneus » fre 27 maj 2011 23:36

Krisgebis skrev:Ram på en pc og ram på PS3'en fungerer fuldstændigt ens. Det er xbox'en der er undtagelse med én samlet rampool.
På pc kan man også benytte main ram til grafikkortets funktioner. Det er bare ikke særligt effektivt på hverken pc eller ps3'en, fordi det både læses langsommere og for at læse den ram, skal det stadig foregå igennem cpuen.


Ah, det er ikke helt korrekt, dog heller ikke helt forkert :)

Ja nogle PC systemer og nogle grafikkort kan bruge system RAM, men det bruges ikke seriøst og er noget som hører fortiden til, da det er for langsomt, så langt så godt,

Men sådan er det ikke på PS3'en.
RSX chippen (grafik) kan bruge system RAM, men det er altså ikke langsomt at tilgå system RAM på PS3'en. PS3'en bruger XDR RAM til system RAM, som kører lynhurtigt, ja faktisk kører det hurtigere end den GDDR3 RAM der er tildelt alene til RSX chippen og derfor kan de system RAM også bruge til RSX chippen uden performance tab.

Det er tilgengæld korrekt at Xbox 360 også deler sine "system RAM" imellem systemet og grafikken, men faktisk har Xbox 360 også en mængde RAM, der kun bliver brugt til dens grafik chip. Xbox 360 har nemlig ud over sine 512 MB system RAM, også 10MB ret specielle eDRAM der har en super hurtig forbindelse til grafik chippen og derfor kan håndtere ting som anti-alising uden performance tab for systemet. At det så efterfølgende har vist sig at 10MB var for lidt, da faktisk ikke engang kan håndtere et 720p billede er så en anden snak.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Krisgebis » lør 28 maj 2011 00:04

Nej, selv de nyeste pc systemer understøtter at grafikkortet kan trækker fra hovedrammen. Men bruges ikke seriøst fordi det er en langsommelig process, hvor grafikkortet kommer til at vente på at få data flyttet til og fra rammen. Derfor er det på pc bedre med mere ram dedikeret til grafikkortet.

Angående XDR rammen så snyder dens tal også. Den har ganskevist højt antal hz, men en lille bandwidth, så dens effektive workload ligger ikke over GDDR3's. Desuden skal RSX'en pga. PS3'ens arkitektur, igennem selve CELL kernen før den kan læse dataen fra system rammen. Det er ikke særligt effektivt, da man både lader RSX vente på et længere svar, samtidigt med at man krøbler CELL kernen med ekstra arbejde. Derfor er det også en løsning man ikke ser anvendt i praksis.
Krisgebis
Niveau 3
 
Indlæg: 200


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Erroneus » lør 28 maj 2011 00:34

Krisgebis skrev:Nej, selv de nyeste pc systemer understøtter at grafikkortet kan trækker fra hovedrammen. Men bruges ikke seriøst fordi det er en langsommelig process, hvor grafikkortet kommer til at vente på at få data flyttet til og fra rammen. Derfor er det på pc bedre med mere ram dedikeret til grafikkortet.

Angående XDR rammen så snyder dens tal også. Den har ganskevist højt antal hz, men en lille bandwidth, så dens effektive workload ligger ikke over GDDR3's. Desuden skal RSX'en pga. PS3'ens arkitektur, igennem selve CELL kernen før den kan læse dataen fra system rammen. Det er ikke særligt effektivt, da man både lader RSX vente på et længere svar, samtidigt med at man krøbler CELL kernen med ekstra arbejde. Derfor er det også en løsning man ikke ser anvendt i praksis.


Det bliver vi nok ikke enig i om :)

Det er korrekt du kan købe grafikkort i dag med support for det, men det er også grafikkort i low-end klassen. Går du ud og køber et grafikkort bare i midend eller highend, så bruger den ikke system RAM, derfor syntes jeg ikke sammenligningen til moderne pc systemer ikke er rigtig god, da det ikke bliver brugt seriøst.

XDR har en mindre bus ja, men overførelsen ligger stadig på ganske pæne 25,6 Gb/s pga. 8bits per cycle, hvilket burde være højere end GDDR3's 22,4 Gb/s og har samtidigt en meget lav latency. Ja opbygningen giver visse ulemper, men at XDR RAM'ene er ubrugelige og ikke kan bruges af RSX chippen ved god performance, den er jeg ikke enig i. Opbygninge betyder bl.a. at Cell CPU'en læser enormt langsomt fra GDDR ram'ene og derfor lader man CELL CPU'en kun bruge XDR ram'ene og det som der er til overs, kan RSX chippen læse og skrive til, som den gør med pæne hastigheder.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Krisgebis » lør 28 maj 2011 02:24

Alle mobile grafikkort kan benytte system ram (både highend serier og lowend). Ved stationære er det ikke særligt udbredt blandt highend. Og kan du gætte hvorfor?
Fordi de har NØJAGTIGT samme ulempe som PS3'en har. Der skal tales igennem GPU-CPU bussen, igennem CPU-RAM bussen og tilbage igen. Derfor er det langt mere effektivt (men koster også flere penge) at lave en større dedikeret rammængde.
Og hvorfra får du at der pludseligt skulle være en forskel når man går fra GPU til CPU-ram, i forhold til fra CPU til GPU-ram?
De går begge igennem bussen imellem GPU-CPU og kræver henholdvis GPU'en eller CPU'en giver afkald på deres læsehastighed (da bussen mellem GPU og CPU og deres ram kun er begrænset i størrelse).
Krisgebis
Niveau 3
 
Indlæg: 200


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Stricker » lør 28 maj 2011 10:08

Sikke klog man bliver i dette emne!
Stricker
Niveau 6
 
Indlæg: 1674
By: Sønderborg


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Erroneus » lør 28 maj 2011 10:33

Krisgebis skrev:Alle mobile grafikkort kan benytte system ram (både highend serier og lowend). Ved stationære er det ikke særligt udbredt blandt highend. Og kan du gætte hvorfor?
Fordi de har NØJAGTIGT samme ulempe som PS3'en har. Der skal tales igennem GPU-CPU bussen, igennem CPU-RAM bussen og tilbage igen. Derfor er det langt mere effektivt (men koster også flere penge) at lave en større dedikeret rammængde.
Og hvorfra får du at der pludseligt skulle være en forskel når man går fra GPU til CPU-ram, i forhold til fra CPU til GPU-ram?
De går begge igennem bussen imellem GPU-CPU og kræver henholdvis GPU'en eller CPU'en giver afkald på deres læsehastighed (da bussen mellem GPU og CPU og deres ram kun er begrænset i størrelse).


Det er rigtigt at det er mere udbredt inden for de mobile kort, men lige så snart du kommer op i bare mid-end inden for mobile kort, så bruger de ikke system ram, men det er så også underordnet, vi er jo enige i at på PC er det for langsomt at bruge system RAM til gpu'en... endnu.

Det er den direkte sammenligning imellem PS3 og PC jeg ikke bryder mig om, fordi jeg mener der er for store forskelle til man direkte kan sammenligne dem. PS3 har noget der hedder en FlexIO, som bruges til kommunikation til XDR RAM'ene, samt CELL cpu'ens opbygning tillader behandling af data hurtigere igennem. Denne FlexIO er speciel for netop XDR ram og ikke noget du finder i f.eks. en PC. FlexIO kører med hele 8GHZ i dens bus speed, samt den og kan derfor rykke data hurtigt fra netop XDR og over til RSX. Sammenligner du med PCI-Express, så var det meget hurtigere både i version 1.0 og 2.0 af PCI-Express og PCI-Express 2.0 var endda ikke engang tilgængeligt da PS3 kom ud. Det er først fra version 3.0 af PCI-Express (som først er begyndt at se sin vej til bundkort nu), at hastigheden nærmer sig FlexIO.

Denne FlexIO, gør det muligt for RSX chippen at læse samt skrive til XDR RAM med en pæn hastighed, dog ikke helt så hurtig som jeg oprindeligt troede (yes jeg har også lært noget Stricker :P ), men stadig hurtigt nok til det er brugbart.
Ja RSX chippen skal via Cell for at gøre det, men pga. den høje hastighed fra CELL til XDR, samt CELL's multikerne opbygning er det ikke kritisk, dog heller ikke 100% optimalt. Da GDDR3 RAM ikke har en lige så hurtig bus med samme lave latency og at CELL cpu'en skal ind igennem RSX chippen, som ikke er optimal til sådanne behandlinger af data, for at snakke med GDDR3 RAM'ene. Så betyder det at CELL læser enormt langsomt fra GDDR3, samt heller ikke skriver alt for hurtigt til GDDR3 RAM'ene. Derfor bruger CELL chippen ikke GDDR3 ram'ene, hvilket jo også vil være tosset, da de RSX chippen har brug for alt GDDR3 ram'ene.

Den her side: http://www.ps3devwiki.com/index.php?title=RSX siger det faktisk meget godt:

Because of the VERY slow Cell Read speed from the 256MB GDDR3 memory, it is more efficient for the Cell to work in XDR and then have the RSX pull data from XDR and write to GDDR3 for output to the HDMI display. This is why extra texture lookup instructions were included in the RSX to allow loading data from XDR memory (as opposed to the local GDDR3 memory).
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Krisgebis » man 30 maj 2011 00:37

Grunden til GHZ er så høj ved XDR rammene er fordi deres bus er så smal. Så derfor SKAL den være høj før den er tilsvarende hastighe som alternative ram og bus.
Og det kan ikke svare sig at lade CELL kerne skrive til GDDR3 rammen, fordi den har en langsom GDDR3 rams bus. Dit citat er også med et eksempel hvor CELL kernen har bidraget med (sandsynligvis) noget post-processing, og i stedet for at smide det over i GFX's rammen direkte, smiden den det først over i XDR rammen, hvorefter RSX kommer over, læser resultatet og lægger det efterfølgene selv over i GDDR3 rammen.
Det er altså ikke RSX der bruger XDR rammen som arbejdsplads, men en hurtigere måde at levere et færdigt frame der har været omkring CELL til output enheden.

Kan ikke se relevansen af Flex I/O's hastighed kontra PCI-E. Du må tænke på at grafikkort med ca. 3-4gange RSX's hastighed og CPU'er der er væsentligt hurtigere end CELL ikke er stødt på en grænse med PCI-E 2.0.

En lille tabel via dit link bekræfter også et væsentligt fald i læse/skrive hastigheden når RSX har fat i GDDR3 rammen. Den læse lidt over halvt så hurtigt, men skriver lidt under halvt så hurtigt.
Krisgebis
Niveau 3
 
Indlæg: 200


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Erroneus » man 30 maj 2011 07:46

Krisgebis skrev:Grunden til GHZ er så høj ved XDR rammene er fordi deres bus er så smal. Så derfor SKAL den være høj før den er tilsvarende hastighe som alternative ram og bus.

Det benægter jeg ikke :)

Krisgebis skrev:Og det kan ikke svare sig at lade CELL kerne skrive til GDDR3 rammen, fordi den har en langsom GDDR3 rams bus. Dit citat er også med et eksempel hvor CELL kernen har bidraget med (sandsynligvis) noget post-processing, og i stedet for at smide det over i GFX's rammen direkte, smiden den det først over i XDR rammen, hvorefter RSX kommer over, læser resultatet og lægger det efterfølgene selv over i GDDR3 rammen.
Det er altså ikke RSX der bruger XDR rammen som arbejdsplads, men en hurtigere måde at levere et færdigt frame der har været omkring CELL til output enheden.

Det er jeg ikke enig i. Som jeg læser det og har forstået fra rundt omkring, bliver XDR ram brugt til opbevaring af bl.a. texture data, som så bliver behandlet af RSX chippen. Det passer også ind med de udtalelser som Sony og spil udviklere er kommet med, at de seneste optimeringer af GameOS, hvor der er blevet mere XDR ram fri, tillader for pænere spil.

Krisgebis skrev:Kan ikke se relevansen af Flex I/O's hastighed kontra PCI-E. Du må tænke på at grafikkort med ca. 3-4gange RSX's hastighed og CPU'er der er væsentligt hurtigere end CELL ikke er stødt på en grænse med PCI-E 2.0.

Flex IO er relevant, da den forklarer den høje hastighed til XDR, til trods for en smal seriel bus. I øvrigt så er moderne grafikkort stødt på grænser i PCI-E 2.0, det har bl.a. afholdt dem fra at bruge PCI-E bussen som direkte kommunikation ved multi GPU løsninge. Og det har været et problem, netop når System RAM skulle bruges som data opbevaring for GPU'en. derfor har de løsninger kun været brugt ved low-end kort, hvor det mere var en PR gimmick. Det er dog noget som ser ud til at ændre sig ved PCI-E 3.0

Krisgebis skrev:En lille tabel via dit link bekræfter også et væsentligt fald i læse/skrive hastigheden når RSX har fat i GDDR3 rammen. Den læse lidt over halvt så hurtigt, men skriver lidt under halvt så hurtigt.

Der er et fald ja, det skrev jeg også i min tidligere post. Men hastigheden er stadig hurtig nok, til at RSX chippen kan hente texture data ind fra XDR, read er jo trods alt på en hastighed af 75%.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Devilroll » man 30 maj 2011 12:39

Bab skrev:Min point er, at hvis PS3 fik mere ram, så vil den kunne holde længe endnu, da de grafiske ressourcer ikke bliver udnytte endnu, at den simple grund, at PS3 mangler ram. Størstedelen af de spil som udgives ligner dårlige tegnefilm og få kommer op på realistisk grafik, som GPU'en faktisk allerede kan.

Selvfølgelig vil en PS4 komme med helt nyt og endnu bedre hardware, men det nytter så ikke noget, hvis spil producenterne ikke engang kan udnytte det hardware som er i PS3. Problemet ligger sikkert i multiplatform p.t.

Bab

Bab


Men problemet er nu at spil udvikler har ikke penge/tid nok til at få spil til at se flotter ud på ps3 end de allerrede er på xbox. Fordi hvis et spil udkommer til begge konsoller har de ikke ressourcer nok til bagefter at lave det flottere på ps3 end på xbox. Det er kun på exklusive spil titler der går det. Hvilket er noget naughtydog har gjordt rigtig godt. og her kommer vi så til det hvor du mener der stadig kan pressen mere ud af ps3. Naughtydog har selv sagt at med uncharted 2 udnyttede på cell processorn næsten 100% og det er 2 år siden. Så det er nu nok ikke ret meget flottere uncharted 3 vil komme til at se ud. Toppen er noget for ps3. Så jeg vil på ingen måde mene at flere ram er vejen frem.

Tag et kig på denne video så bliver man kloger: http://www.youtube.com/watch?v=zmHY_Vnu ... ure=relmfu
Devilroll
Niveau 0
 
Indlæg: 39

Brugeravatar

Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Krisgebis » man 30 maj 2011 15:25

Hvis vi er enige om de høje GHZ blot giver samme performance, hvorfor skulle du så smide tallet omkring, som om det skulle være imponerende?

Man kan jo altid lave pæne spil med mere ram. Så er det underordnet om det er system ram eller grafikkort ram der bliver ledigt.

Så snart RSX behandler texturerne skal den ligger i GFX rammen. Derfor kan du ikke blot sige: "se hvor hurtigt den læser (70%)", fordi den skal skrive, fordi behandle = skrive.

Fordi kortene pt. er oppe ved grænsen af PCI-E, så skulle et kort fra 6år siden (som nok er 1/4 de hastigheder vi har idag) også være for hurtigt til det? Det er det jo ikke. Men hvorfor prøver du at dreje snakken over på bus? Bus giver ikke hastighed, men det tillader hastighed.

Vi ser ikke nogen udviklere benytte system ram som grafikkort ram, og det er nok en begrundelse. Nemlig at det giver et hak i performance at behandle data på tværs af de to rampools.
Krisgebis
Niveau 3
 
Indlæg: 200


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Erroneus » man 30 maj 2011 16:09

Nu er vi ude i fortolknings spørgsmål, jeg tolker de udtalelser der har været fra Sony, udviklere og whitepapers anderledes end du gør, så det bliver vi nok ikke enig om. Jeg ser ingen grund til at forsætte her, da vi tydeligvis har hver sin indgangsvinkel på det, hvilket så også er fint nok. Jeg har fået genopfrisket min viden på nogle punkter, så det har været ganske fint med sådan en debat her, tak for det.

Og så som relevans til topic, så har Sony meldt ud at den nye platform som blev nævnt, faktisk ikke var PS4, men en anden platform. Hvad det så er, er svært at sige, meeeeeeeen det skulle undre hvis de ikke arbejder på PS4 nu.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf mrlenniboy » fre 01 jul 2011 18:15

du kan nu forudbestille den ved cdon
http://cdon.dk/spil/playstation_4-14751557
Mvh Lennart


Billede
mrlenniboy
Niveau 7
 
Indlæg: 2840
By: Randers


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf Proxzyn » fre 01 jul 2011 18:32

mrlenniboy skrev:du kan nu forudbestille den ved cdon
http://cdon.dk/spil/playstation_4-14751557

ROFL De er hurtigt ude :D Og slap af en pris. Jeg vil godt vædde med at PS4 bliver billigere end PS3 var.
Proxzyn
Niveau 6
 
Indlæg: 1703


Re: Playstation 4 - Confirmed! :D

Indlægaf EXRCAiZE » lør 02 jul 2011 12:11

eMrEaLTiNtAs skrev:
Sony er gået i gang med deres nye platform, hvilket mest sandsynligt vil blive kaldt "Playstation 4"

Billede
EXRCAiZE
Niveau 0
 
Indlæg: 4


Foregående

Tilbage til Nyheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster