Forum

Netværks opsætning

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » tirs 22 mar 2016 22:08

Hej

Jeg har et problem, når jeg spiller FIFA 16. Min internet udbyder er Stofa, og jeg har her en 80 mbit. hastighed, som kører uden problemer, bortset fra når jeg spiller FIFA 16 på PS4.

På arbejde har vi ligeledes en PS4, og når jeg forsøger at spille online her, er der absolut ingen problemer. Det kører helt flydende, men hver gang jeg skal spille herhjemme, så går det ultra sløvt, og meget delay i gameflowet. Og det er endda selvom den kun måler 8 mbit på arbejde via lan kabel, og den hjemme hos mig selv måler omkring 70 mbit.

Når jeg tjekker netværk forbindelse på PS4 på arbejde kontra derhjemme, er den eneste forskel at der står 0.0.0.0 eller noget i den stil under sekundær DNS, hvorimod der hjemme hos mig står vidst står de samme tal i primær og sekundær DNS. Kan dette have noget at sige ?

Derudover så når man søger lidt om det på fifa's forum, så kunne det ligne man skal åbne nogle router porte for at forbedre netværks connection. Det ved jeg dog ikke om jeg er helt IT garvet nok til, at kunne finde ud af via Stofa routeren.

Nogen der har et bud på hvordan jeg kan udbedre dette enormt irriterende problem. #-o
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Vreki » tirs 22 mar 2016 23:34

Tjah, dit firma bruger nok en anden DNS end du gør derhjemme. Hvis spillet konstant slår adresser op kunne det måske godt gøre en forskel, men jeg kan ikke lige se hvorfor det skulle gøre det.

Har du prøvet at sætte din PS4 i DMZ derhjemme?

Og så fortæller MBit kun noget om båndbredde, du kan stadigvæk have dårlige svartider.
Prøv evt. http://www.pingtest.net/
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Jb » ons 23 mar 2016 08:55

Ring evt til stofa tekniske support, de bør kunne åbne portene for dig
PSN: JB_dk // Xbox live: FyrstJB // Nintendo Switch friend code: SW-5059-3134-7520
Jb
Skribent
 
Indlæg: 3082
By: Hinnerup


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » man 28 mar 2016 20:22

Jb skrev:Ring evt til stofa tekniske support, de bør kunne åbne portene for dig


Stofa åbner åbenbart ikke porte for folk, men så vidt jeg kan læse mig frem til på andre sites, så kunne det tyde på at man skal have en fast IP adresse for, at kunne få det til at fungere? Er der nogen som kan bekræfte dette, jeg får nemlig bare en "error" når jeg selv forsøger, at åbne porte som beskrevet i guide herfra

http://portforward.com/english/routers/ ... tion_4.htm
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Vreki » man 28 mar 2016 20:43

Din Playstation skal i hvert fald have en fast IPadresse i dit lokale netværk.
Ellers risikere du at din port forwarding pludseligt peger på din telefon eller lignende.

Jeg kan se at i den guide du linker til er feltet med "Local IP Adress" blank, tror du ikke det er problemet?
Hvordan kan routeren så vide hvilken enhed portene skal forwardes til?
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » ons 06 apr 2016 23:21

Jeg har nu købt en fast IP hos Stofa. Men jeg bøvler stadigvæk med, hvordan jeg får PS4'eren til at bruge den faste IP adresse.

Når jeg bare kører en "nem" konfiguration, så danner den en helt anden ip adresse, end den som er min faste. Jeg har prøvet at kigge på denne guide, men stofa's router setup giver mig ikke mulighed for "step two" hvor man kan assign ens PS4 til en ip adresse.

http://setuprouter.com/setup-a-static-ip-address-ps4/

Nogen der ved hvordan jeg får min PS4 til, at bruge den faste IP adresse?
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Sethos » tors 07 apr 2016 01:22

Grunden til at man køber en fast IP, er for at man kan port forwarde en lokal IP til en yderside IP. Grunden til man køber den fast er, hvis ydersiden IP'en ændre sig, så mister du også den port forward. I min erfaring er det lidt spildte penge hos Stofa, da man sjældent skifter yderside IP på deres netværk i min erfaring. Har haft den samme IP i over 3 år nu.

Den IP der skal være på din PS4, er en del af dit lokale netværks IP-range. Det kan f.eks. være din lokale IP hedder 192.168.1.xxx hvor du kan bruge xxx.xxx.x.2 og frem til xxx.xxx.x.999 i realiteten. Du kan typisk se på din egen PC's netværk opsæt, hvordan dit lokale netværk er sat op.

Så kan du gå ind på din PS4 og sætte en manuel konfiguration, hvor du sætter en fast lokal IP, f.eks. 192.168.1.50 (Tænkt eksempel, hvis dit netværk er sat sådan op), hvor på dit modem så automatisk vil se det som en fast "taget" IP, da den ikke er tildelt af DNS.

Men hele det port forward cirkus ligger i at du skal forwarde disse IP'er til yderside IP'en. Så skal man ind i modemets konfiguration.

Så skriver man Local IP, som er den IP du tildeler PS4'eren, samt External IP, som er den faste IP du har fået købt som fast. Dertil skal du også finde ud af hvilke porte der bliver brugt af Fifa, samt om det er TCP, UDP eller begge.

Manuel port forwarding kan godt være en teknisk proces at forstå. Derfor er det typisk rart at have en fungerende UPnP funktion.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Vreki » tors 07 apr 2016 07:16

Som Sethos skriver så er der normalt ingen grund til at købe en fast Internet adresse.
Den slags bruges normalt hvis du har en eller anden form for service kørende som folk skal kunne nå udefra,f.eks. en Webserver eller en FTP server.
Der kan det være et problem hvis du pludseligt har fået en ny IP-adresse, da det er den folk bruger til at finde dig med.

Men ved normale aktiviteter som spil så "melder du dig til" med den Internet adresse du har i løbet af sessionen, og den vil i praksis ikke ændre sig så længe din Router er tændt.

Det du har brug for er bare at din PS4 har en fast adresse på dit lokalnetværk, og det bør man kunne sætte op i routeren. Nogen gange hedder det at reservere adressen, det kan være lidt forskelligt.
Hvis du har en netværksprinter eller en NAS kan det også være praktisk at give dem en fast adresse, så de ikke pludseligt forsvinder.

Det her er et lidt forsimplet billede af forwarding
Billede

I det her billede er din Router muren, det er den der ejer internetadressen. Når den modtager en request skal den findes ud af hvilken computer på dit lokale net der er modtageren. Det kan til en hvis grad gøres automatisk, men hvis ikke så er du nødt til at fortælle den det, ved hjælp af en port forwarding regel.
Problemet er at computerne på dit lokalnet principilet kan få en ny lokal IP adresse hver gang de bliver genstartet, og så virker din port forwarding regel ikke længere. Derfor skal du fortælle din Router at din PS4 skal have den samme lokale IP adresse hver gang. Fast IP, reserving, hvad det nu kaldes.

Alternativt kan du sætte den lokale IP-adressen fast i opsætningen på din PS4 som Sethos foreslår, men jeg foretrækker personlig at have det hele styret fra Routeren.

Men uanset hvad skal du ikke forsøge at give din PS4 den faste internet-adresse du har købt, det kommer til at give problemer hvis du ikke ved 100% hvad du gør, og er helt unødvendigt.

At din Internetadresse skifter en gang imellem bør ikke have betydning for din port forwarding, Routeren ved godt hvilken adresse den selv har.

Forvirret? Ikke så sært :D
Hvad hedder din Router, og findes der en online manual vi kan kigge i?
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Sethos » tors 07 apr 2016 17:31

og hvem siger netværk ikke er nemt og lige til?

:P
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Netværks opsætning

Indlægaf st.rams » fre 08 apr 2016 20:59

Puha det er for teknisk til, at jeg selv kan finde ud af det tror jeg :o

Det er et Technicolor (model: TC7230.s)

Jeg vil straks afbestille den faste IP så. Men jeg synes umiddelbart bare ikke, der rigtig findes så mange indstillinger når man åbner routerens konfiguration. I hvert fald ikke i forhold til nogle af de andre Netgear osv. hvor det ser ud til, at der er nogle flere indstillinger at rode med.

Mit FIFA kører stadig som død og pine ! Selvom jeg egentlig troede jeg havde sat det korrekt op forleden :evil:
st.rams
Niveau 2
 
Indlæg: 121


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Vreki » fre 08 apr 2016 22:54

Jeg ville kigge på denne her indstilling:

Billede
http://screenshots.portforward.com/rout ... puters.htm

"Force Available" lyder godt nok som noget der får den til at hente en ny IP-adresse, men man kan aldrig vide
http://www.ubeeinteractive.com/support/ ... ic-lease-9
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Sethos » fre 08 apr 2016 23:18

Den har ikke rigtig noget at sige, det er jo bare listen over de tildelte lokale IP'er gennem DHCP'en.

Men du har ikke denne fane inde på din router, st.rams? http://screenshots.portforward.com/rout ... ng_Add.htm
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Vreki » fre 08 apr 2016 23:48

Jo, men det er tit på den liste man kan reservere IP adresserne.
På min egen D-Link router kan man vælge Revoke/Reserve ud for hver af de registrerede DHCP klienter.

Det link du har fat i der, kræver det ikke at han allerede har en fast ip adresse på hans PS4 som han kan forwarde til?
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Sethos » lør 09 apr 2016 00:01

Hvis du tildeler en enhed en statisk IP manuelt, så bliver den automatisk reserveret i DHCP. Planen var, hvis han kunne bekræfte han havde fanen, at jeg ville skrive en kort guide hvordan han tildeler sin PS4 en statisk, lokal IP han kan forward til eller, sætte den i DMZ, hvilket er hurtigere, nemmere og mere belejligt i stort set alle spil. DMZ plejer typisk at være et godt alternativ når vi snakker konsol -- Dog ikke til PC selvfølgelig. Der er DMZ bare selvmord.

Det er lidt bagvendt at prøve og reservere IP'en og håbe PS4'eren altid tager den. Det er ikke nødvendigvis en ID-baseret reservering, så maskinen kan stadig hive hvilken som helst adresse den vil i tide og utide, hvis den ikke er bundet op i MAC-adressen eller lign.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Netværks opsætning

Indlægaf Vreki » lør 09 apr 2016 06:03

Ja, det er nok den bedste løsning når vi alligevel ikke kan finde ud af at reservere noget i routeren
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Næste

Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster