Forum

Ny PC - Hjælp

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Ny PC - Hjælp

Indlægaf Cena » lør 09 apr 2016 11:30

Hej gutter.

Jeg er efterhånden træt af kun at have min arbejds bærbar da den har en masse begrænsninger. Jeg overvejer derfor at købe mig en stationær så jeg har min egen PC. Den skal ikke bruges til gaming, da jeg kun spiller på min PS4. Jeg har planer om den skal bruges til videoredigering og derfor skal den som minimum have følgende specs:

- 2 GHz processor gerne dual eller quad core
- 8 GB ram
- GFX med OpenCL™-supported NVIDIA®, AMD/ATI™, or Intel® GPU med 512MB memory;
- Gerne SSD disk, men ikke et krav.

Jeg har kigget på følgende maskine:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tab ... r-computer

Kan det gøres billigere end det? Forslag modtages med kyshånd :)

//Cena
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf loonitun » lør 09 apr 2016 11:39

hvis du selv ville kan du købe nogle ram og en ssd disk, og smide i en nuc, det er en meget kompakt form for pc, og yder ganske pænt.
og ville nok ligge i samme pris lejde ( nuc fåes med i3 til i7 processore og intel graphic ) ram understøttes op til 32gb

dog skal ram og harddisk købes seperat

http://www.edbpriser.dk/Search/General. ... oC2zbw_wcB
Billede
loonitun
Niveau 0
 
Indlæg: 43
By: marslev


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Cena » lør 09 apr 2016 11:51

loonitun skrev:hvis du selv ville kan du købe nogle ram og en ssd disk, og smide i en nuc, det er en meget kompakt form for pc, og yder ganske pænt.
og ville nok ligge i samme pris lejde ( nuc fåes med i3 til i7 processore og intel graphic ) ram understøttes op til 32gb

dog skal ram og harddisk købes seperat

http://www.edbpriser.dk/Search/General. ... oC2zbw_wcB


Mange tak for input. Det var faktisk værd at overveje da pladsen er lidt trang.
Er der nogle ulemper ved NUC kontra en almindelig stationær pc? Sidder der fornuftige GFX i dem uden de koster spidsen?
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf loonitun » lør 09 apr 2016 12:07

Grafikkort ville være intels indbygget ( f.eks Intel HD Graphics 520 ) for i3 processor udgaven, det er ikke super stærke grafikkort, men alt efter hvad processer og hvilket indbygget kort der i, ville performance variere, dog ville du snildt kunne se fuld hd videoer på en nuc samt bruge nettet.

der lidt info om nuc her http://www.digitaltrends.com/computing/ ... d-to-know/

redigering

her er der en video hvor der spilles noget spil på en nuc

https://www.youtube.com/watch?v=3IK6Wymm3aQ
Billede
loonitun
Niveau 0
 
Indlæg: 43
By: marslev


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Sethos » lør 09 apr 2016 12:28

Nu er jeg selv Intel-mand hele vejen igennem. Men hvis maskinen udelukkende skal bruges til, eller i hvert fald dens primære funktionalitet er videoredigering, kan en AMD processor være relevant. AMD's CPUer kan ikke følge med I ren hastighed per kerne, men de større af dem kommer med flere kerner, hvilket er langt mere relevant for rendering. Plus AMD er en del billigere i performance / pris ratio. Tænker jeg var noget at holde I tankerne.

Du kan få forholdsvis billige 8-kernet AMD CPUer hvor du skal endnu højere op, bare for at få HyperThreading med Intel. Ellers får du typisk "kun" 4.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Cena » lør 09 apr 2016 12:51

Sethos skrev:Nu er jeg selv Intel-mand hele vejen igennem. Men hvis maskinen udelukkende skal bruges til, eller i hvert fald dens primære funktionalitet er videoredigering, kan en AMD processor være relevant. AMD's CPUer kan ikke følge med I ren hastighed per kerne, men de større af dem kommer med flere kerner, hvilket er langt mere relevant for rendering. Plus AMD er en del billigere i performance / pris ratio. Tænker jeg var noget at holde I tankerne.

Du kan få forholdsvis billige 8-kernet AMD CPUer hvor du skal endnu højere op, bare for at få HyperThreading med Intel. Ellers får du typisk "kun" 4.


Jeg kunne læse mig at 8 kerner i Vegas kun var nødvendigt ved 4k gaming. Så tænker hellere jeg vil have en Intel, da jeg også er Intel mand. Har du et godt bud på en maskine der opfylder kravene Sethos?
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Sethos » lør 09 apr 2016 13:01

Cena skrev:
Sethos skrev:Nu er jeg selv Intel-mand hele vejen igennem. Men hvis maskinen udelukkende skal bruges til, eller i hvert fald dens primære funktionalitet er videoredigering, kan en AMD processor være relevant. AMD's CPUer kan ikke følge med I ren hastighed per kerne, men de større af dem kommer med flere kerner, hvilket er langt mere relevant for rendering. Plus AMD er en del billigere i performance / pris ratio. Tænker jeg var noget at holde I tankerne.

Du kan få forholdsvis billige 8-kernet AMD CPUer hvor du skal endnu højere op, bare for at få HyperThreading med Intel. Ellers får du typisk "kun" 4.


Jeg kunne læse mig at 8 kerner i Vegas kun var nødvendigt ved 4k gaming. Så tænker hellere jeg vil have en Intel, da jeg også er Intel mand. Har du et godt bud på en maskine der opfylder kravene Sethos?


8 kerner er ligeså brugbart ved 720p, som det er ved 4k. Det handler udelukkende om at skære ned på ens renderings-tid, hvilket også betyder man kan bruge højere kvalitets indstillinger, uden at skulle afsætte sin PC resten af dagen. Vegas bruger glædeligt så mange kerner / tråde du har tilgængeligt. Hvilket er endnu mere lækkert, hvis du opdager en fejl sent i projektet eller en fejl-rendering.

Men har et anstrengt forhold til prebuilt maskiner, så har ikke umiddelbart nogen bud i den kategori. Ville dog personligt, hvis jeg ikke selv ville bygge en maskine, bruge f.eks. Proshops PC-bygnings portal, Føniks computers tilpasnings funktion eller hvem end der tilbyder muligheden, så selv konfigurere en maskine. Måske kigge forbi HOL, Tweak eller et andet dansk hardware specifik forum og bede dem komme med et bud inden for et givent budget.

Du får meget mere for pengene ved at gå uden om prebuilts, plus du får også langt højere kvalitets komponenter. Prebuilts plejer altid at have en eller to gode komponenter, så er resten skrald for at sparer penge. Især mange af deres strømforsyninger er ikke fem potter pis værd.

Især de små PC'er, som f.eks. den NUC, de har ikke den fornødne køling i længden til at skulle stå og rendere på alle kerner i længere tid af gangen. At rendere video at absolut en af de hårdste day-to-day opgaver du kan sætte en CPU til.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Cena » lør 09 apr 2016 13:08

Sethos skrev:8 kerner er ligeså brugbart ved 720p, som det er ved 4k. Det handler udelukkende om at skære ned på ens renderings-tid, hvilket også betyder man kan bruge højere kvalitets indstillinger, uden at skulle afsætte sin PC resten af dagen. Vegas bruger glædeligt så mange kerner / tråde du har tilgængeligt. Hvilket er endnu mere lækkert, hvis du opdager en fejl sent i projektet eller en fejl-rendering.

Men har et anstrengt forhold til prebuilt maskiner, så har ikke umiddelbart nogen bud i den kategori. Ville dog personligt, hvis jeg ikke selv ville bygge en maskine, bruge f.eks. Proshops PC-bygnings portal, Føniks computers tilpasnings funktion eller hvem end der tilbyder muligheden, så selv konfigurere en maskine. Måske kigge forbi HOL, Tweak eller et andet dansk hardware specifik forum og bede dem komme med et bud inden for et givent budget.

Du får meget mere for pengene ved at gå uden om prebuilts, plus du får også langt højere kvalitets komponenter. Prebuilts plejer altid at have en eller to gode komponenter, så er resten skrald for at sparer penge. Især mange af deres strømforsyninger er ikke fem potter pis værd.

Især de små PC'er, som f.eks. den NUC, de har ikke den fornødne køling i længden til at skulle stå og rendere på alle kerner i længere tid af gangen. At rendere video at absolut en af de hårdste day-to-day opgaver du kan sætte en CPU til.


Jeg tager et kig inde hos Føniks. Købte min skærm derinde og var meget tilfreds med deres service. Så der vil jeg gerne handle igen. Hvilket GFX skal jeg gå efter?

Jeg har i øvrigt ikke noget problem med hvis det tager lidt længere tid at rendere. Det vil som oftest maks være klip af 10-12 minutters varighed.

EDIT:
Ville det her være fornuftigt?
https://www.fcomputer.dk/?show=system_s ... kid=150620
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Sethos » lør 09 apr 2016 13:29

Grafikkort mæssigt tænker jeg et 730-740 skulle være fint til behovet, da det ret beset kun skal drive skærmen. 730'eren fås i en passivt kølet udgav. Plus, hvis du gerne vil have en Intel-CPU med 4 kerner, som er solid til rendering, vil du stadig betale mere end en tilsvarende AMD og derved få ringere komponenter all-round. Som man typisk ser.

Den du linker er måske en tand for under-dimensioneret. Tænker måske denne er mere relevant; https://www.fcomputer.dk/computer/konfi ... p-amd.html får du en 4-kernet på 3.7GHz, samt en masse solide kvalitets komponenter. Du kan endda tilpasse den og skrue grafikkortet ned til 730'eren, hvis du føler for det, sparer et par hundrede kroner. Måske skrue op nogle andre steder.

EDIT: Måske bruge et par hundrede på at opgradere CPU-køleren, så du slipper for larm samt får langt bedre køling. Hyper 212 Evo er ekstremt god til prisen.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Morten Skou » lør 09 apr 2016 15:34

Jeg har lige købt en der ligner den her lidt, står pt. til 4000:
http://hwt.dk/Marked/359546/Saelges/I7-6700k-Bundle (han sælger den brugt, men helt ny CPU).

Er ikke ekspert på det overhovedet, men min kører fandme godt, også med Premiere Pro til videoredigering.

Edit: mine specs er:

Intel i7 6700K (4Ghz)
Asus Z170 Pro Gaming
16GB Kingston HyperX FURY,
Corsair Hydro H80i GT
Asus GeForce 970 Strix (lydløst er nice)
Et par Samsung 850 Evo i raid

Men det kommer selvfølgelig an på om du vil holde dig til under 4k på dit budget.
Morten Skou
Niveau 6
 
Indlæg: 1828


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Cena » lør 09 apr 2016 16:15

Sethos skrev:Grafikkort mæssigt tænker jeg et 730-740 skulle være fint til behovet, da det ret beset kun skal drive skærmen. 730'eren fås i en passivt kølet udgav. Plus, hvis du gerne vil have en Intel-CPU med 4 kerner, som er solid til rendering, vil du stadig betale mere end en tilsvarende AMD og derved få ringere komponenter all-round. Som man typisk ser.

Den du linker er måske en tand for under-dimensioneret. Tænker måske denne er mere relevant; https://www.fcomputer.dk/computer/konfi ... p-amd.html får du en 4-kernet på 3.7GHz, samt en masse solide kvalitets komponenter. Du kan endda tilpasse den og skrue grafikkortet ned til 730'eren, hvis du føler for det, sparer et par hundrede kroner. Måske skrue op nogle andre steder.

EDIT: Måske bruge et par hundrede på at opgradere CPU-køleren, så du slipper for larm samt får langt bedre køling. Hyper 212 Evo er ekstremt god til prisen.


Jeg prøvede lige at tjekke den fra mobilen men deres hjemmeside kører ikke skide godt. Men kan se prisen næsten ender på det samme hvis jeg tager 1GB GFX. Men kigger lige når jeg sidder ved PC. Tak :)

@Skou
Hvordan er premiere Pro?
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Morten Skou » søn 10 apr 2016 14:40

Cena skrev:Hvordan er premiere Pro?


Jeg synes at det er rimelig nemt at gå til faktisk, det tog lidt tid i starten lige at lære at cutte rigtigt osv, men nu kan jeg lave de mest normale ting og man lærer jo hele tiden noget nyt. Eftersom jeg bruger Photoshop i forvejen, så er det meget fedt at interfacet nærmest er det samme. Havde indtil da brugt iMovie en smule til at lave mine timelapses med.

De har en gratis 30 dages trial, så giv det et skud. Det koster dog ca. 180 kroner om måneden efterfølgende.
Morten Skou
Niveau 6
 
Indlæg: 1828


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Cena » søn 10 apr 2016 14:45

Morten Skou skrev:
Cena skrev:Hvordan er premiere Pro?


Jeg synes at det er rimelig nemt at gå til faktisk, det tog lidt tid i starten lige at lære at cutte rigtigt osv, men nu kan jeg lave de mest normale ting og man lærer jo hele tiden noget nyt. Eftersom jeg bruger Photoshop i forvejen, så er det meget fedt at interfacet nærmest er det samme. Havde indtil da brugt iMovie en smule til at lave mine timelapses med.

De har en gratis 30 dages trial, så giv det et skud. Det koster dog ca. 180 kroner om måneden efterfølgende.


Tak. Prøver nok den 30 dages trial og ser hvordan det er. Vegas har en stejl læringskurve men det er der nok også på Premiere tænker jeg når det er fra Adobe :)
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Morten Skou » søn 10 apr 2016 15:01

Cena skrev:
Morten Skou skrev:
Cena skrev:Hvordan er premiere Pro?


Jeg synes at det er rimelig nemt at gå til faktisk, det tog lidt tid i starten lige at lære at cutte rigtigt osv, men nu kan jeg lave de mest normale ting og man lærer jo hele tiden noget nyt. Eftersom jeg bruger Photoshop i forvejen, så er det meget fedt at interfacet nærmest er det samme. Havde indtil da brugt iMovie en smule til at lave mine timelapses med.

De har en gratis 30 dages trial, så giv det et skud. Det koster dog ca. 180 kroner om måneden efterfølgende.


Tak. Prøver nok den 30 dages trial og ser hvordan det er. Vegas har en stejl læringskurve men det er der nok også på Premiere tænker jeg når det er fra Adobe :)


Mjah... der ligger pænt mange youtube videoer, der hurtigt viser hvordan man laver tingene. F.eks. rodede jeg lidt med noget PiP, og fik jeg til at spille ret nemt :)
Morten Skou
Niveau 6
 
Indlæg: 1828


Re: Ny PC - Hjælp

Indlægaf Cena » søn 10 apr 2016 15:47

Morten Skou skrev:
Mjah... der ligger pænt mange youtube videoer, der hurtigt viser hvordan man laver tingene. F.eks. rodede jeg lidt med noget PiP, og fik jeg til at spille ret nemt :)


Fedt nok. PiP var noget af det jeg gerne ville kunne lave. Jeg kigger på :) Tak for tippet om det program. Troede egentlig Vegas var det største, men kan se rigtig mange bruger Premiere.
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Næste

Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster