Forum

Apk fil. Ej.uz/post1dk

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf morfar » tirs 14 jun 2016 21:42

Jeg har modtaget en sms fra INFO.

Teksten lyder således: din forsendelse er klar til afhentning. Mere info her - "link slettet"

Den beder mig installere en apk fil der hedder post.

Jeg venter på en forsendelse fra dealextreme eu og lightinthebox. Er det derfra, eller er det et eller andet scamforsøg jeg bliver udsat for?
Senest rettet af morfar tirs 14 jun 2016 22:28, rettet i alt 1 gang.
Billede
morfar
Niveau 8
 
Indlæg: 7214
By: Hasselager, Århus


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf Xeth » tirs 14 jun 2016 22:12

Hvis linket peger på en side der ikke ligner den officielle side for en transportør, så lad være.
Hvis linket beder dig om at installere noget, så lad være.
Xeth
Niveau 2
 
Indlæg: 113
By: Slagelse


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf Erroneus » tirs 14 jun 2016 22:18

Det er 100% et scamforsøg. Den post.apk er en trojansk hest til Android, der samtidigt er glad for at misbruge ens telefon til at sende dyre SMS'er ud.

Scammers håber netop på at man tænker "jamen jeg venter jo nemlig en pakke" og ja det gør man ofte, sammen med 500.000 andre danskere, derfor er det en effektiv taktik af misbruge PostDK.

Slet den.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf Rechain » tirs 14 jun 2016 22:19

Der er mange af de scams i omløb, og du kan se det på linket og teksten. Hvis du venter på noget, så får du ordenlig information og evt. links man kan se hvor går til. PostDK f.eks sender altid information (går jeg ud fra?) om din pakke og til posthus (evt), så du kan regne den ud. Hvis du får en besked hvor der bare står PostDK eller PostNord og et link der henviser til hvor du kan se information så kan du være 100% sikker på at det er scam.

/Rechain
Senest rettet af Rechain tirs 14 jun 2016 22:22, rettet i alt 2 gange.
Billede
Rechain
Niveau 5
 
Indlæg: 962


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf morfar » tirs 14 jun 2016 22:20

Linket beder mig installere en post.apk fil.

Min telefon har dog heldigvis ikke en app der kan åbne/installere apk filer.
Billede
morfar
Niveau 8
 
Indlæg: 7214
By: Hasselager, Århus


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf Rechain » tirs 14 jun 2016 22:23

Eksempler på SMS scams > https://www.google.dk/search?q=post+dan ... sk&imgrc=_ <

/Rechain
Billede
Rechain
Niveau 5
 
Indlæg: 962


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf morfar » tirs 14 jun 2016 22:24

Den er hermed slettet. Tak for hjælpen. Den virkede også for suspekt.
Billede
morfar
Niveau 8
 
Indlæg: 7214
By: Hasselager, Århus


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf Rechain » tirs 14 jun 2016 22:26

Måske en god idé at fjerne download linket til den .apk fil :P

/Rechain
Billede
Rechain
Niveau 5
 
Indlæg: 962


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf weissmuller » tirs 14 jun 2016 22:58

morfar skrev:Jeg har modtaget en sms fra INFO.

Teksten lyder således: din forsendelse er klar til afhentning. Mere info her - "link slettet"

Den beder mig installere en apk fil der hedder post.

Jeg venter på en forsendelse fra dealextreme eu og lightinthebox. Er det derfra, eller er det et eller andet scamforsøg jeg bliver udsat for?

Har lige modtaget samme sms dog fra SUPPORT , men med samme link - Assholes dem der gør sådan
weissmuller
Niveau 4
 
Indlæg: 531


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf morfar » tirs 14 jun 2016 23:08

Jeg bliver også ringet op fra udenlandske numre næsten dagligt. Pisse belastende.
Billede
morfar
Niveau 8
 
Indlæg: 7214
By: Hasselager, Århus


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf Rechain » tirs 14 jun 2016 23:40

Ja, udenlandske numre og ukendt nummer. Sker dagligt for tiden, håber snart det ebber ud. Møg irriterende. Tager den aldrig medmindre jeg ved hvem det er. Hvis jeg ikke kender nummeret tjekker jeg det først og ringer evt tilbage, hvis det tilhører en/nogle som skal have fat i mig. Danmarks statistik er også irriterende, de respektere ikke et nej. De sender breve, sender SMS og ringer. Har blokeret det jeg kunne, men de prøver stadig alt det de kan. Sidst var for 8 måneder siden, hvor jeg råbte i telefonen de skulle stoppe med at ringe. Det var et sidespring, men ja. Pas på scam mails/sms OG opkald. Brug din sunde fornuft og tag aldrig opkald du ikke kender, tjek online for nummer info hvis det er et du bare ikke kender.

/Rechain
Billede
Rechain
Niveau 5
 
Indlæg: 962


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf morfar » tirs 14 jun 2016 23:57

Rechain skrev:Ja, udenlandske numre og ukendt nummer. Sker dagligt for tiden, håber snart det ebber ud. Møg irriterende. Tager den aldrig medmindre jeg ved hvem det er. Hvis jeg ikke kender nummeret tjekker jeg det først og ringer evt tilbage, hvis det tilhører en/nogle som skal have fat i mig. Danmarks statistik er også irriterende, de respektere ikke et nej. De sender breve, sender SMS og ringer. Har blokeret det jeg kunne, men de prøver stadig alt det de kan. Sidst var for 8 måneder siden, hvor jeg råbte i telefonen de skulle stoppe med at ringe. Det var et sidespring, men ja. Pas på scam mails/sms OG opkald. Brug din sunde fornuft og tag aldrig opkald du ikke kender, tjek online for nummer info hvis det er et du bare ikke kender.

/Rechain


Kunne aldrig finde på at tage telefonen i disse tilfælde.
Billede
morfar
Niveau 8
 
Indlæg: 7214
By: Hasselager, Århus


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf Vreki » ons 15 jun 2016 08:18

De bliver smartere og smartere, jeg har selv modtaget et par SMS der så ud til at være fra Postdanmark.
Hvis jeg havde ventet en pakke var jeg måske faldet i, men nu kunne jeg godt genkende dem som angreb.

Man skal aldrig installere noget der bliver linket til i en uopfordret besked, uanset om det er mail, SMS, facebook eller hvad der nu ellers er.
Hvis man er i tvivl, så hent programmet fra den officielle hjemmeside i stedet (Og lad være med at gå dertil gennem links i beskeden )
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf Slimjay DK » ons 15 jun 2016 08:29

Som standard på android er "ukendte kilder (Tillad installation af apps fra andre kilder end Play butik)" slået fra og så længe den er det, så kan de sende alle de apk'er de vil, de vil ikke kunne installeres. Har man slået det til, så hakker spætten :)
Billede
PS5 / PS4 Pro / PS3 / PS2 / PSX / PSP / Vita / Vita TV / Series X / ONE X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn
Slimjay DK
Niveau 7
 
Indlæg: 2454


Re: Apk fil. Ej.uz/post1dk

Indlægaf morfar » ons 15 jun 2016 13:10

Slimjay DK skrev:Som standard på android er "ukendte kilder (Tillad installation af apps fra andre kilder end Play butik)" slået fra og så længe den er det, så kan de sende alle de apk'er de vil, de vil ikke kunne installeres. Har man slået det til, så hakker spætten :)


Det var lige netop det der reddede mig. De er fanme pinligt......
Billede
morfar
Niveau 8
 
Indlæg: 7214
By: Hasselager, Århus


Næste

Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster