Siden at online blev standard indenfor gaming, har det givet mulighed for folk at dyste mod mennesker på den anden side af kloden, uanset tidspunktet på dagen og uden at rejse sig fra deres egen behagelige sofa. Men samtidig med at afstanden med hinanden online føles betydeligt mindre, så kan den fysiske afstand nu godt føles større. For vores egen sofa er den mest behagelige, og hvorfor skulle vi dog besøge hinanden for at spille lokal multiplayer (eller offline multiplayer, som det bedre er kendt som), når det kan gøres langt bedre hjemmefra? Med online multiplayer er udvalget af spil nemlig større og man behøver nemlig ikke at dele skærm.
Selvom at det er en fremragende mulighed at kunne spille online, som de fleste tager som en selvfølge den dag i dag, så var der alligevel noget specielt ved at sidde fysisk sammen.
I gamle dage, primært før at online nærmest var standard med PS3, så var man nødt til at være i samme rum for at få multiplayer oplevelsen. Det kunne hurtigt tage et par timer for at få samlet slænget, og først dér kunne man få tæv i et spil.
Jeg har varme minder omkring de kaotiske ræs i Burnout 3, eller at gennemføre Timesplitters 2 kampagnen sammen med en kammerat.
Man kan stadigvæk være hoverende overfor hinanden online over voice chats imens man spiller, men det er utrolig svært at give en fysisk high five over nettet, når man efter utallige forsøg endelig får besejret en svær boss.
Der udgives stadigvæk spil den dag i dag der understøtter lokal multiplayer, men selvfølgelig så ligger det største fokus på online delen. Hvorfor skulle udviklerne fokusere på en del af spillet som kræver at man sidder ved den samme konsol, når man i stedet kan finpudse online delen som de fleste bruger i forvejen?
Det er selvfølgelig stadig muligt at spille online mod hinanden under samme tag, men det kræver mere nu end før. Her skal man have to konsoller, to skærme, to aktive Playstation Plus brugere og to eksemplarer af det samme spil. Det meste af det førnævnte har man alligevel, men der bruges unægteligt mere tid på at få det hele sat op og køre, i stedet for bare at medbringe en ekstra kontroller og tilslutte den til en vens konsol.
Det er derfor mere praktisk bare at blive derhjemme, og game mod hinanden over nettet. Og selvom at der er mange fordele ved det, så savner jeg lidt de varme minder der blev skabt netop fordi online multiplayer ikke var en udbredt mulighed.
Men spørgsmålene er:
-Er lokal multiplayer døende?
-Føler du at muligheden for lokal multiplayer er en mangelvare i nutidens spil?
-Er det noget som spiludviklerne bør genoverveje, eller er lokal multiplayer forældet?Fortæl også gerne om din bedste (eller værste) oplevelse med lokal multiplayer.