F1 2013

Anmeldt af: Morten Skou - 23. oktober 2013 - kl. 21:51
Del denne artikel:
1 0

Spænd selen og på med styrthjelmen, for i det nye F1-spil fra Codemasters går det i fuld fart over alverdens Formel 1-baner.

Den årlige udgivelse af F1 spillet fra Codemasters er netop udkommet, og ligesom det er tilfældet med mange af de andre spil, som udgives i en opdateret version hvert år, så er det store spørgsmål, om der er nok nyt i spillet til at det kan betale sig at købe det. Læs videre, så finder du ud af det.

Codemasters overtog licensen til at lave Formel 1 spil tilbage i 2008, og det første F1 spil fra dem til PlayStation 3 udkom i 2010. Desværre var der så mange uhensigtsmæssigheder og dårligt gameplay i den første udgave, at det hurtigt blev kedeligt at spille. Heldigvis fik Codemasters efterfølgende rettet op på mange af fejlene med de næste udgivelser.




Nu står der så 2013 på coveret, og det betyder egentlig bare, at spillet er blevet opdateret med kørerne og holdene fra 2013 sæsonen, som efterhånden er ved at være overstået. Udover de små opdateringer, så er der også en ny ”F1 Classics”-spiltype, Young Driver Testen, som man tager i starten af karrieren, og så er Grand Prix Mode også tilbage.

Spillet indeholder flere forskellige spiltyper, men det er nok karrieredelen, der for de flestes vedkommende kommer til at optage mest tid. For at komme i gang, starter man med at gennemføre en såkaldt ”Young Drivers Test”, og alt efter hvor godt man gennemfører de to dage med udfordringer, bliver der låst op for muligheden for at køre hos forskellige hold. Det kan godt betale sig at bruge lidt ekstra tid på at få gode resultater i Young Drivers Testen, da det klart er at foretrække at havne i en Lotus fremfor en bil hos Force India, da det er noget nemmere at opnå gode resultater i karrieredelen, hvis man starter ud hos et af de bedre hold.

Selve karrieredelen forløber over 19 løb på de officielle baner over hele verden. Ligesom i det rigtig Formel 1, er der mulighed for at deltage i alle de indledende øvelser som træning og kvalificeringen, inden man kaster sig ud i weekendens rigtige løb. Alt efter hvilken sværhedsgrad man vælger, så vil udfordringen for at vinde selvfølgelig være derefter. Og udfordring er der rigeligt af, faktisk så meget, at det til tider kan virke enormt frustrerende, selv på de nemme sværhedsgrader. Der er mange små tricks til at opnå bedre placeringer, eksempelvis ved at slå forskellige assists fra – som selvfølgelig også øger sværhedsgraden, men jeg synes, at det er lidt ærgerligt, at det er så svært at komme iblandt de første i et løb, selvom man spiller på den nemmeste sværhedsgrad.




Når man suser derudaf i bilen, så er der nogle muligheder til rådighed, som der også er i rigtige Formel 1 biler. Eksempelvis har man mulighed for at bruge KERS (Kinetic Energy Recovery System), som er et system, der opsamler energi fra bremserne og gemmer dem i et batteri, så du senere kan aktivere den ekstra energi og få bedre fart. Den anden ting er DRS (Drag Reduction System), som helt basalt kan øge din hastighed ved at åbne op for bagvingen på bilen, dette kan kun bruges i forbindelse med overhalinger, og kun hvis man ligger indenfor 1 sekund efter den bil, som man vil overhale. Andre ting fra den rigtige verden, som også er med i spillet, er selvfølgelig mulighed for at lave pitstop og få skiftet dæk samt fyldt benzin på dytten.

Hvis man har lyst, så kan man gennemføre karrieredelen sammen med en ven i Co-op, hvor man så blot kører for det samme hold og forsøger at jagte trofæerne.

En af de nye ting i spillet er som førnævnt F1 Classics spiltypen. Her får man mulighed for at køre rundt i Formel 1 biler fra 80’erne og dyste imod de kendte kørere fra dengang. Man skal dog være opmærksom på, at sværhedsgraden på F1 Classics er sat væsentlig højere end i det øvrige spil. Under F1 Classics gemmer der sig fire forskellige spilmuligheder, nemlig Grand Prix, Time Trial, Time Attack og Scenario Mode. Grafikken i denne spiltype er også ret meget forskellig fra det øvrige spil, idet farverne er blevet tonet lidt ned. Selvom F1 Classics måske lyder interessant, så tror jeg primært, at den henvender sig til de større F1-fans.

Der er mange andre spiltyper i F1 2013, og faktisk er en af nyheder i år, at Grand Prix spiltypen er vendt tilbage. Her har man mulighed for at køre enkelte løb med lige præcis det hold, som man har lyst til at køre for. Det gode ved Grand Prix er, at det er nemmere og hurtigere lige at snuppe et enkelt kort løb, end det er at skulle tage et løb i karrieredelen.

En af de andre nyheder i spillet, som faktisk er super lækker at have, er ”Midsession save”. Dette giver dig mulighed for at gemme spillet midt i et løb og man kan sagtens forestille sig, hvis man er i gang med et løb med en længde på 100%, at det kan være rart at afslutte løbet og vende tilbage til det på et senere tidspunkt. Så det er i mine øjne virkelig en kærkommen mulighed.




Udover muligheden for at spille i Co-op, er der også mulighed for at ræse online imod andre over PlayStation Network, via Split Screen eller over lokalt netværk. Under min test af online multiplayer, kørte det faktisk helt perfekt, ingen lag og ikke nogle tekniske problemer, så den del af spillet fungerer altså rigtig godt.

Selvom det grafiske egentlig ikke har ændret sig det store siden sidste års udgivelse, så er det stadigvæk virkelig flot, og der er mange fikse detaljer på bilerne, som eksempelvis slidtage på dækkene. Banerne er selvfølgelig også gengivet ned til mindste detalje, muligheden for regnvejr er rigtig flot, og det hele kører faktisk helt fint uden nogle problemer med de grafiske elementer.

Lydsiden synes jeg er meget monoton, men det er selvfølgelig, hvad man kan forvente af et spil i denne genre. Motorlydene er selvsagt meget ensformige, og lyden når man kører ind i noget, virker alt for tynd. Når man kører rundt på banerne, har man sin manager i øret, der hele tiden giver dig statusser på forskellige ting. Dette er desværre også meget ensformigt, og til tider er meldingerne lidt ude af kontekst. En detalje ved lyden er dog, at man kan høre, hvis bilen får skader og motoren kører dårligere på grund af det, men det ændrer egentlig bare den monotone lyd.

Når det kommer til holdbarheden af F1 2013, så er der ingen tvivl om, at der er rigtig meget at give sig til i spillet. Det meste af tiden ender man nok med at bruge i karrieredelen, og her kan man selv indstille, hvor langt et løb skal være, om man vil køre træningsomgange og det samme med kvalifikationerne. Som standard - og også som minimum - skal man i karrieren køre 25% af omgangene som et normalt løb ville være på. Det ville have været rart, hvis man selv kunne vælge, hvor mange omgange et løb skulle være. Når man er færdig med onlinedelen, så gemmer der sig også timer i eksempelvis co-op muligheden, hvis man vil spille med en ven – eller decideret multiplayer.




Spillet er dog ikke helt perfekt, da der også er en række irritationsmomenter i. Den ene og ret betydelige ting er, at sværhedsgraden er uhyggelig høj – også selvom man spiller på det nemmeste niveau, og det er synd. Den høje sværhedsgrad vil uden tvivl få en del nybegyndere til at falde af og lægge spillet fra sig igen. Et andet problem, som spillet lider under, er den enormt lange tid det tager, når spillet automatisk gemmer der, hvor du er nået til – og det gør det ganske ofte. Det samme gælder desværre også med indlæsningen af spillet, som også tager alt for lang tid.

Som jeg skrev i starten af anmeldelsen, så er det store spørgsmål med årlige udgivelser af spil, altid om der er kommet nok nye ændringer til, at det kan betale sig at købe det. Her er min konklusion, at hvis man i forvejen ejer F1 2012, så er der ikke tilstrækkeligt med nye ting i 2013 udgaven til, at det kan betale sig at købe det, med mindre man måske er voldsomt interesseret i Formel 1 og dermed får noget ekstra ud af, at det er de rigtige navne, der sidder i de biler, du kører om kap med. Sidder du derimod med en lille Formel 1-fan i maven, og har du endnu ikke et F1 spil, så byder F1 2013 helt sikkert på en virkelig lækker oplevelse og mange timers underholdning, hvis du da har tålmodighed til den lidt stejle indlæringskurve.
Gameplay:7.0
Grafik:8.5
Online:7.5
Holdbarhed:7.5
Overall 7.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.