Valiant Hearts: The Great War

Anmeldt af: Morten Rask - 24. juni 2014 - kl. 18:00
12 0

Valiant Hearts: The Great War er en anderledes fortælling fra 1. Verdenskrig, der fremhæver historiefortælling og fokuserer på en ikkevoldelig tilgang i en ellers makaber tid for menneskeheden.

Selvom 1. Verdenskrig efterlod et stort indtryk i historiebøgerne, er det en meget underrepræsenteret æra i spilmediet, der i stedet har fokuseret på 2. Verdenskrig i mange forskellige afbildninger med blandt andet starten af Call of Duty- og Medal of Honor-serien og senest med Wolfenstein. Men nu er det endelig tid til et spil, der har fokus på 1. Verdenskrig i stedet, og så for en gangs skyld på en dejlig anderledes måde.

Under 1. Verdenskrig blev der udvekslet over 10 milliarder breve imellem soldaterne i krig og deres familier derhjemme, netop disse breve er inspirationen til historien i Valiant Hearts. Historien i spillet strækker sig fra 1914 til 1918, hvor vi følger en gruppe almindelige personer, som bliver plukket ud af deres forhenværende almindelige hverdag og kastet ud i umenneskelige vilkår som soldater under den store krig. Karakterne er fiktive men inspireret af virkelighedens personer fra dengang. De har hver deres eget perspektiv af krigen, og deres mål er forskellige, men alligevel lykkes deres skæbner at krydse hinanden. Det bliver starten på en række venskaber, der kommer til at bære dem igennem både krigen og spillet, som dækker en masse historiske begivenheder og steder, blandt andet i Paris og Slaget ved Somme på Vestfronten.

Historien er klart en af de stærkeste, jeg hidtil har oplevet i et krigsspil, og den bliver leveret igennem en levende tegneserie og fortalt primært af historiefortælleren igennem de breve og dagbøger, som vores hovedpersoner skriver. Det er en mindeværdig og rørende historie, som berører temaerne venskab, kærlighed, selvopofrelse, tragedie og vigtigst af alt menneskets vilje til at overleve og overkomme for deres nærmeste skyld selv under de mest grusomme forhold. Det var mørke tider, men Ubisoft Montpellier har også kunne integrere en del humor undervejs, så det ikke bliver alt for mørkt, uden at fremstå respektløse over for æraen, og det er en rigtig fin balance.

Under historien, som nok er den mest centrale del af spillet, ligger et 2D puzzle-eventyr, hvor man skal løse gåder og forhindringer for at skride frem. Det kommer nok som en overraskelse, men selvom Valiant Hearts er et krigsspil, handler det faktisk slet ikke om at dræbe men i stedet, som tidligere nævnt, at overleve og overkomme. Som sagt, er det almindelige mennesker, vi har med at gøre her, som bare helst vil have krigen overstået så hurtigt som muligt - med andre ord - det er ikke et skydespil, som størstedelen af krigsspillene hidtil har været, og det er et særdeles friskt pust.

Valiant Hearts trækker også inspiration fra point'n'click-genren til gåderne, hvor man ofte skal finde det ene objekt til den ene person, for derefter at blive belønnet med et andet objekt til en anden person. Et eksempel på dette er, når man i et af de få fredelige øjeblikke i skyttegraven finder ro til at skrive et brev til sin kære men mangler en fjer og blæk til at skrive brevet med. En af de andre soldater har disse redskaber men vil kun udlevere dem, hvis man kan skaffe ham et par rene sokker. Længere nede på et stykke pigtrådshegn finder man et par beskidte sokker, som man først skal finde ud af, hvordan man får vasket og derefter tørret. Dette er en af de lettere opgaver, som ikke tager så lang tid at gennemskue, mens andre opgaver virkelig kan sætte de små grå på arbejde, og der er en rigtig god variation i både opgaverne og sværhedsgraden.

Hvis man skulle gå i stå ved en gåde, behøver man ikke at ty til internettet for en løsning på forhindringen. Hvis man bruger længere tid på at finde en løsning, bliver man mindet om, at man kan trykke på touchpadden på sin controller for at få adgang til det indbyggede hjælpesystem. Her får man til at starte med en lille smule hjælp, og hvis det ikke er nok, får man lidt mere uddybende hjælp, når der er gået endnu et minuts tid. I alt bliver der leveret tre omgange hjælp af en brevdue, hvor den sidste bare viser løsningen, så man kan komme videre. Hvis man ikke føler, at man har brug for denne hjælp, kan man også vælge at spille på "Veteran Mode", hvor hjælpesystemet bliver slået fra og objekter heller ikke bliver fremhævet i omgivelserne.

Tidligt i spillet bliver man reddet ud af en kollapset bygning af en tysk redningshund, som bliver en central del af gameplayet. Ud over at hjælpe til med at løse gåderne, blandt andet ved at opsamle objekter og aktivere mekanismer, som man ellers ikke kunne nå, hjælper han også til med at undgå konfrontation med de fjendtlige soldater, man støder på undervejs, ved at distrahere dem, så man stille og roligt kan snige sig forbi. Hunden er en tro følgesvend, som også spiller en stor rolle i historien.

Man behøver ikke at kende særligt meget til 1. Verdenskrig for at kunne følge med i Valiant Hearts. Det essentielle bliver fortalt igennem mellemsekvenser, men alle de interessante detaljer kan man også lære mere omkring, da Ubisoft Montpellier virkelig har lavet deres hjemmearbejde og i samarbejde med den franske interesseorganisation Mission Centenaire 14-18 og skaberne bag den franske dokumentarserie Apocalypse: World War I har bragt en masse historiske facts, billeder og genstande fra 1. Verdenskrig med i spillet. Jeg endte ofte med at pause spillet for at læse alle de interessante facts og se de mange billeder fra krigen, og der var rigtig meget indhold at komme efter.

Valiant Hearts er udviklet på Ubisoft's eget UbiArt Framework, en spilmotor der tilsidesætter meget af det tekniske arbejde til fordel for, at udviklerne kan fokusere primært på den kreative del, og det kan tydeligt ses, høres og mærkes. Andre spil, der er udviklet og udgivet på denne unikke spilmotor, er Rayman: Origins, Rayman: Legends og senest Child of Light. Fælles for disse spil er en unik og detaljeret grafisk stil, og her er Valiant Hearts ingen undtagelse. Som tidligere nævnt er det ligesom at opleve en levende gammeldags tegneserie, og den passer rigtig godt til fortællingen. Det hele foregår i 2D, men der er rigtig mange flotte detaljer både i for- og baggrunden af omgivelserne, uanset om det foregår på gaderne i Paris eller på slagmarken.

Lydsiden er en stor og smuk kraft bag spillet og spiller på de helt rette følelser i de helt rette øjeblikke. Allerede fra startmenuen af får man en fornemmelse for, hvordan den generelle stemning i spillet kommer til at være, og den bliver der ikke givet slip på, på noget tidspunkt. Musikken passer perfekt til tiden og omgivelserne og byder blandt andet på stille piano og violin i de mere triste stunder, livlig jazzmusik i Paris' gader før krigen bryder ud for alvor, og i et af de lidt mere humoristiske indslag; en symfoni udspillet i takt med modkørende biler og rullende tønder i et minispil, hvor man er på vej ud af Paris i en gammeldags automobil.

Valiant Hearts: The Great War - E3 trailer

Igennem historiefortællingen brillerer Valiant Hearts: The Great War, som efterlod mig både rørt og imponeret. Det er en dejlig anderledes måde Ubisoft Montpellier har valgt tackle et krigsspil på med sin ikkevoldelige tilgang og en historie, der er centrum for spillet, fortalt på den smukkeste vis igennem den stilfulde visuelle tegneseriestil og den smukke og stemningsfyldte lydside. Hvis du synes det lyder lovende, og du også kan lide at løse gåder og blive udfordret både gameplaymæssigt og følelsesmæssigt, så er Valiant Hearts: The Great War er et spil, der bør opleves.

Valiant Hearts: The Great War kan købes på PlayStation Store fra onsdag den 25. juni 2014.
+ Gennemført grafisk tegneseriestil, smuk historie og soundtrack, veludførte gåder og forhindringer, en unik og anderledes måde at tackle et krigsspil på.
Enkelte gåder er lidt for simple.