Erroneus skrev:Der kommer ingen PS5 Pro ved lanceringen. Kommer der en om 3-4 år, ja måske, men ikke ved lanceringen.
Det er farligt at sammenligne TFLOPS direkte, fordi der er så meget uden om, der påvirker den faktisk ydelse. Derfor det også er svært at sige 10,3 TFLOPS er lige med X grafikkort, fordi det er baseret på AMD's nyeste RDNA 2 platform.
Yderligere er det værd at bide mærke i, at den frekvens som GPU'en kører med, er helt op til 2.23GHz hvilket er meget hurtig, f.eks. ligger den på Xbox Series X på 1.825GHz. En anden GPU chip der kører med en lavere frekvens, men har flere compute units, og også opnår 10,3 TFLOPS vil være langsommere fordi clock frekvensen er lavere. En laver clock frekvens betyder langsommere behandling af rasterisation (behandling af vektor grafik), langsommere kommunikation med cache, langsommere behandling af kommando køer og en masse andre kommandoer som GPU'en skal udføre, hvor flere CU'er ikke hjælper.
Men kan sammenligne det med CPU'er, hvor visse ting ikke bliver hurtigere af at have mange tråde (threads), og hvor single thread ydelse er super vigtig, f.eks. til spil.
Det virker til at Mark Cerny og hans team, har haft super meget fokus på at undgå flaskehalse i systemet, samt gjort meget ud af, at gøre det let for udviklerne, med færre ting de skal tage højde for. Så ja ved første øjekast, kan man godt tænke at 10,3 virker lidt lavt, specielt når Xbox Series X kommer med 12,1, men når man dykker ned i hvordan PS5 er designet, så tror jeg ikke vi skal være bekymret, den bliver hurtig.
HEADSTAR skrev:Hvad kommer det så til at betyde for mig som ikke forstå den slags her.
Hvad kommer det til at betyde for det at spille spil?
Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster