Amnesia: Rebirth

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 29. oktober 2020 - kl. 11:37
0 2

Det er scary season og horrorspillene pipler frem. Amnesia er efter en årrække tilbage, men er det stadig i stand til at skræmme? Læs anmeldelsen af Amnesia: Rebirth her.

Dagene er blevet mørkere og kortere og der vil gå lidt tid inden lyset igen for alvor kommer tilbage. Som om at 2020 ikke har været skræmmende nok, så vender Amnesia serien tilbage efter syv års pause. Det hele startede tilbage i 2010 med Amnesia: The Dark Descent, som blev fulgt op af det lidt skuffende Amnesia: A Machine for Pigs. Nu er Amnesia: Rebirth så landet og er det blevet den genfødsel for serien som mange fans har håbet på?

Det hele starter i 1937 med at et mindre fly styrter ned i den brændende ørken i Algeriet. Man tager rollen som kvinden Tasi Trianon, der vågner op efter nogle dage i det forulykkede fly og opdager at hendes mand og de andre der var med flyet, er forsvundet. Hun finder hurtigt ud af, at de har søgt tilflugt i nogle huler tæt på og selv om hun lider af hukommelsestab, så virker det som om, at hun har været i disse huler før. Jeg vil ikke afsløre mere af historien her, men naturligvis skjuler disse mørke huler på grusomheder, der får den brændende algierske ørken til at virke som et lokkende paradis.

Der er ikke sket meget med gameplayet siden det første spil; man bevæger sig langsomt rundt, løser til tider små puzzles og man skal forsøge at undgå at Tasi panikker ved at holde sig i lyset - og i den forbindelse bliver ens tændstikker og ens lille lanterne meget hurtigt ens bedste venner.

Frictional Games ved hvordan man laver horrorspil og frygten kommer hele tiden snigende. Det hele er meget mørkt og klaustrofobisk og det føles nogle gange som om, at man er ved at blive kvalt. Selv om der er en god og intens stemning i spillet og at man tit føler sig godt presset, så er det måske ikke direkte skrækindjagende, men der er spænding på og man laver nogle gode gammeldags hop i sofaen ind imellem.

Grafikken er en blanding af nyt og gammelt. Omgivelserne, især udendørs, kan se lidt simple ud og det samme kan Tasis hænder og arme også når hun rækker dem ud foran sig. På den anden side ser lyset fra fakler og de små bål man laver, rigtig lækkert ud og det samme gør de håndtegnede tegninger, som bruges til at drive historien fremad efterhånden som Tasi får hukommelsen tilbage. Lydsiden er lige præcis som den skal være - den ligger i baggrunden og stilhed er nogle gange det mest skræmmende.

Alt i alt er Amnesia: Rebirth et fint horrorspil og det fortæller en gribende historie om en kvindes kamp for overlevelse. Det kan gennemføres på omkring 7-8 timer. Gameplayet er simpelt men det virker og grafikken kan ikke altid følge med, men helt generelt er det her et fint horrospil og har du brug for noget til at hygge dig med i den mørke tid, så er Amnesia: Rebirth er godt bud. Det vil måske ikke skræmme dig til døde, men det vil holde dig ude på kanten af sofaen det meste af tiden - men om det er den genfødsel af Amnesia serien som fans havde håbet på, kan jeg være lidt i tvivl om.

Amnesia: Rebirth koster 211 kr. på PlayStation Store.
+ God historie, flotte lyseffekter løfter den ellers lidt gammeldags grafik, meget klaustrofobisk og mørkt
Kunne godt være mere skræmmende, lidt gammeldags grafik ind imellem