Assetto Corsa Competizione

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. juni 2020 - kl. 09:18
0 3

Den hardcore race-simulator fra PC har nu ramt din PlayStation 4. Der bliver ikke givet ved dørene her - læs hele anmeldelsen af Assetto Corsa Competizione her.

I en tid hvor trenden er rettet mod arkade-oplevelser og at ramme så mange i målgruppen som muligt, holder Assetto Corsa fast. Assetto Corsa er en hardcore racing simulator og med Assetto Corsa Competizione er det hele blevet endnu mere hardcore.

Assetto Corsa Competizione kommer fra italienske Kunos Simulazioni, som er specialister i simulations-software til racing teams men også consumer software som racerspil. Derfor er det så også meget logisk, at Assetto Corsa Competizione er en hardcore simulator og har man den mindste smule trang til arkaderæs i kroppen, så er det ikke her man skal kigge - her bliver der nemlig ikke givet ved dørene på nogen måde.

Det er værd at bemærke, at Assetto Corsa Competizione er ikke Assetto Corsa 2, men det er i stedet det officielle spil til 2018- og 2019 sæsonerne af Blancpain GT Series, som nu hedder GT World Challenge. Hvis du ikke kender serien, er det forståeligt, da den ikke er specielt godt dækket, men det er den officielle europæiske GT3 serie, som køres over 10 runder, både som sprint og langdistanceløb, hvor højdepunktet er 24 timers løbet på Spa banen i Belgien.

Da dette er det officielle GT3 spil, så er de mange gadebiler, bjergveje og landeveje fra det originale Assetto Corsa væk, da Competizione kun indeholde GT3 racerbiler fra producenter som Ferrari, Jaguar, Porsche, Lamborghini, Aston Martin, Bentley og McLaren. Derudover indeholder det også alle de rigtige kørere og alle de rigtige teams fra de to sæsoner som spillet dækker, samt 11 baner fra den virkelige verden, blandt andet Brands Hatch, Monza, Spa, Nurburgring, Paul Ricard og Silverstone.

Assetto Corsa Competizione byder på en række forskellige spilmuligheder som Singleplayer, Multiplayer, Career, Special Events og så den store Championship. Singleplayer indeholder 10 forskellige løbstyper, lige fra Practice over Sprint Race Weekend til 24 timers løb. I Special Events får man adgang til forskellige udfordringer i en bestemt bil, på en bestemt bane under bestemte forhold og ens tider placeres på en online rangliste. I Championship deltager i man et fuldt GT mesterskab med alt hvad det indebærer af træninger, kvalifikationer og lignende.

I karriere delen starter man ud med at deltage i Lamborghinis Youngster Programme på Monza, hvor man kører i en Lamborghini Huracán Super Trofeo. Her lærer man forskellige køreteknikker, at køre i vådt vejr og om natten og efter at have bestået disse tests, starter man ud med sit eget hold. Assetto Corsa Competizione er et af de spil, hvor der er skåret ind til benet, så der ikke noget pjat som opgraderinger eller holdstyring i karrieredelen - her drejer det sig om det, der sker på banen.

Da der her er tale om en GT3 simulator, så kan stort set alt på bilen indstilles og på banen er det ting som dæktemperatur, dæktryk, dækslid og bilens generelle opsætning, som spiller ind. Også temperaturen på banen spiller ind og denne ændrer sig løbende alt efter om solen bager på asfalten, om det regner eller om aftenen er ved at falde på. Alle disse ting har indflydelse på hvor meget greb ens bil har og dermed også bremselængder som noget af det vigtigste. Man skal holde sig fra curbs, med mindre man ved hvad man gør, for ellers får man en snurretur, som kan være fatal.

Spillet indeholder en lang række hjælpemidler og realisme-indstillinger, som man kan bruge, men det bliver dog ikke på noget tidspunkt et let spil; det er benhårdt og straffer omgående hvis man bliver lidt for smart. Assetto Corsa Competizione understøtter knap 50 forskellige rat fra producenter som Logitech, Thrustmaster og Fanatac og selv om styringen med en kontroller er fin, så skal et spil som dette helt klart spilles med et rat.

Endelig er der multiplayer, hvor der blandt andet er en række Special Events, Public Multiplayer servere og der dedikeret Competition servere til mere øvede spillere, hvor der kræves nogle bestemte ratings for at få adgang. Jeg havde lidt svært ved at finde spillere at spille med under testen af spillet, men de løb jeg fik deltaget i var ganske underholdende og det er altid sjovere at spille mod andre spillere, da de fejler på samme måde som man selv gør.

På banen er Assetto Corsa Competizione altså stort set alt det man kan drømme om i en simulator - desværre hænger den tekniske del ikke helt så godt sammen. Frameraten er vigtigt i et racerspil og udviklerne har her sigter efter 30 frames i sekundet - hvilket måske er lidt skuffende lavt. Dog rammer spillet for det meste dette mål, men der er også situationer, hvor grafikken hakker en del, for eksempel når der er rigtigt mange biler på skærmen ad gangen og det går desværre ud over gameplayet.

Bilerne er genskabt ned til den mindste detalje og banerne er genskabt præcis som de virkelige baner, men bortset fra bilerne, så virker grafikken lidt til den simple side - og derfor er det endnu mere skuffende, at spillet ikke kan opretholde en stabil framerate, heller ikke på PS4 Pro. Og lad være med at kigge i bakspejlet, for her er grafikken nærmest grinagtig pixeleret.

Lydsiden er til gengæld fremragende. Man fornemmer tydeligt, at man sidder i en rå metalkasse og ud over motoren, hører man tydeligt hvordan affjedringen arbejder, hvordan gearkassen hviner, hvordan bremserne piver og hvordan grus, sten og dækrester slår op under bilen hvis man kommer lidt udenfor den optimale racelinje. Det lyder virkelig godt og er med til at højne realismen.

Assetto Corsa Competizione kan ved første øjekast se lidt tyndt ud. Men da det her er det officielle GT World Challenge spil, er der derfor også kun indhold som relatere til denne raceserie. Det betyder er der blot er 11 baner og omkring 20 forskellige biler (dog med over 100 forskellige holdfarver) inkluderet i spillet, men det er svært at kritisere et spil for at være fokuseret.

På banen er Assetto Corsa Competizione glimrende og det er en benhård simulator, hvor alle de rigtige ting spiller ind. Desværre kan den tekniske side ikke helt følge med, men vi håber at det er noget 505 Games og udviklerne vil få styr på så hurtigt som muligt. Kan du se gennem fingre med disse ting og vil du have den måske mest hardcore race-simulatorer på PlayStation 4 lige nu, så tag et kig på Assetto Corsa Competizione.
+ Dyb og hardcore racing simulator, god styring, fremragende lydside
Lidt simpel grafik, nogle tekniske ujævnheder
3