Astro's Playroom

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 6. november 2020 - kl. 14:00
1 5

Astro’s Playroom er det mest legesyge og kreative spil vi længe har set og så iscenesætter det den fremragende DualSense controller på flotteste vis. Læs vores anmeldelse her.

Astro’s Playroom følger gratis med PlayStation 5 og det er et underholdende lille platformspil, som mest af alt skal fungere som en tech-demo til den nye DualSense controller. Det er lykkedes til nærmest perfektion og det er virkelig gennemført fra start til slut.

Spillet udspiller sig inde i en PlayStation 5, hvor spillets fire hovedområder er forskellige dele af din PlayStation 5. Der er Cooling Springs, som udspiller sig i maskinens kølesystem, GPU Jungle, der foregår i grafikprocessoren, SSD Speedway omhandler det lynhurtige SSD drev og Memory Meadow, som foregår i maskinens hukommelse. Endelig er der en femte verden, som jeg ikke vil afsløre her.

Hver af de fire hovedområder består af fire sammenhængende levels og de er alle tematiseret efter det område de foregår i. Der skal hoppes, skydes, klatres, trilles, smadres fjender og indsamles mønter. Præcis ligesom i Astro Bot Rescue Mission kan disse mønter bruges i en automat, hvor man kan trække forskellige overraskelser.

Astro’s Playroom er et af de mest legesyge spil jeg længe har spillet. Det emmer af spilleglæde og overskud og det er fyldt med easter eggs, som vil få rigtige PlayStation fans til at hvine af fryd. Jeg vil ikke afsløre det her, men lad mig sige så meget, at der blandt andet er masser af hentydninger til andre PlayStation spil og de er overalt. Det er ganske enkelt en fornøjelse at opleve.

Som jeg lagde ud med at sige i starten, er spillet her skabt for at demonstrere DualSense controllerens mange muligheder. Der gøres heftigt brug af både haptisk feedback, de adaptive triggere, bevægelsessensoren, touchpadden og mikrofonen. Den haptiske feedback er det første man oplever og det er noget helt andet end den klassiske rumble i andre joypads. Det er meget mere afbalanceret og forfinet og man kan mærke hver eneste bevægelse man laver. Astros skridt kan mærkes i skiftevis højre og venstre side af joypaddet når han går, og går man på hårde overflader kan man mærke hans fodtrin tydeligere end hvis man går på sand.

Trækker han i et tov for at afsløre gemte ting, kan man tydeligt mærke i controlleren hvordan han anstrenger sig for at trække, hvis det regner kan man mærke dråberne i controlleren og hvis noget suser tæt forbi ham, kan man mærke det i den pågældende side af controlleren.

Det mest imponerende er dog de adaptive triggere, eller skulderknapper, som sidder på forsiden af joypaddet. Det er virkelig utroligt hvordan man kan skabe så meget modstand i dem, så man skal trykke hårdere for at få dem i bund - for eksempel når man skal trykke en fjeder sammen, spænde en bue eller klatre op af en væg med skiftevis højre og venstre arm. Når man trækker i den førnævnte automat, er det som om de adaptive triggere “knækker over” og giver et “klank”, så man tror man har ødelagt dem. Det føles helt uvirkeligt og virker fantastisk godt.

Mikrofonen bruges også godt, da mange lydeffekter kommer ud af den, så det her er et af de spil, som skal spilles uden headset. Enkelte gange skal man også puste ind i mikrofonen for at få noget til at flyve afsted, og touchpadden bruges til at styre en kugle som i klassikeren Marble Madness. Det skal dog også siges, at DualSense controlleren bruger noget strøm, når den bliver brugt så intensivt som i Astro’s Playroom, men det er der egentlig ikke noget at sige til.

Astro’s Playroom er en fremragende tech-demo og det beviser med al ønskelig tydelighed, hvor teknologisk en lille dims den nye controller er. Som nævnt tidligere fungerer gameplayet rigtigt godt og det er et meget legesygt spil, som emmer af overskud og kreativitet. Der er dog enkelte steder hvor sværhedsgraden, der som udgangspunkt er ret lav, pludselig flyver i vejret, for derefter at falde brat igen kort efter. Det er en smule ubalanceret ind i mellem.

Rent grafisk ser Astro’s Playroom rigtigt fint ud, men der er ikke det voldsomme spring fra lignende spil på PlayStation 4. Det ligger nok i den lidt simple grafiks natur, men tag ikke fejl, det er et flot spil - det er bare ikke spillet man hiver frem når man vil imponere ens venner som kigger på. De skal derimod have lov til at spille det, så de kan mærke det på samme tid og det er her at magien opstår.

Astro’s Playroom er et fremragende fint lille platformspil, som kan gennemføres på 2-3 timer, men det kan sagtens gennemføres flere gange, så man kan finde alle de geniale easter eggs. Det er på samme tid en kærlig hyldest til alt hvad der har med PlayStation at gøre og vi kan kun anbefale, at du starter med at spille Astro’s Playroom som det første spil på dine nye PlayStation 5, mens de andre spil står og downloader i baggrunden.

Det er en lille genistreg af Sony at producere dette spil, som er en kæmpe fanservice til deres trofaste kunder og på samme tid iscenesætter det nok mest nyskabende ved PlayStation 5 generationen, nemlig DualSense controlleren. Og så er det gratis.
+ Fremragende brug af DualSense, herligt platformspil der emmer af overskud, masser af overraskelser til PlayStation fans
Enkelte underlige hop i sværhedsgraden
Holdbarhed:5.0