Aven Colony

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 3. august 2017 - kl. 10:05
0 0

Aven Colony er en overraskende velfungerende ”City Builder” - tag med ud i rummet og bosæt dig på fjertliggende planeter i vores anmeldelse her.

Aven Colony er en såkaldt ”city builder”, en genre man typisk ser på PC, hovedsageligt fordi denne type spil spilles bedst med et keyboard og en mus. Med Aven Colony har udviklerne fra Mothership dog formået, at få lavet et særdeles velfungerende spil i genren til konsollerne.

I Aven Colony tager man rollen som leder (guvernør) af en række kolonier på planeten Aven Prime og man skal opbygge disse kolonier til velfungerende og selvforsynende kolonier. Det betyder, at der skal bygges sol- eller vindgeneratorer som kan lave strøm, enorme drivhuse, bearbejdningsfaciliteter og store vandpumper, som sørger for mad og vand til koloniens beboere, lagerhaller til opbevaring af ens råvarer, landingspladser til fragtfly, så man kan handle med andre kolonier og attraktive beboelsesområder, så kolonister fra andre planeter eller kolonier har lyst til at flytte til ens koloni for at arbejde.

Det er dog ikke helt ufarligt at bosætte sig på en fjern planet, så man skal også sørge for, at beskytte ens koloni mod fremmede livsformer og bakterier og mod de kraftige storme som kan hærge disse områder. Og som om, at man ikke havde nok at se til allerede, så kan ens kolonister finde på nærmest at gøre oprør (eller i hvert fald nægte at arbejde), hvis de ikke er tilfredse med forholdene i kolonien, som hvis der ikke er mad nok eller hvis de skal gå for langt for at komme på arbejde - forkælede bæster. Ja, man skal finde sig i meget som leder af en fjerntliggende koloni.

Det overordnede mål i spillets ni forholdsvis lange missioner er, at gøre kolonierne så effektive som muligt og undervejs løse en række opgaver. De ni missioner foregår forskellige steder på planeten, fra frodige grønne områder og til ørkener og tundraer. Hvert område har hver deres farer og udfordringer; nogle af dem er meget fattige på ressourcer mens andre er mere frodige - nogle af dem er fredelige og minder mest om Jorden, mens andre er mere fjendtlige områder. Alt efter hvor man spiller, stilles man altså overfor forskellige udfordringer og farer og det er med til at give variation i spillet, selv om gameplayet i alle ni missioner, er det samme; nemlig at opbygge en koloni.

Ud over de ni missioner, kan man spille i Sandbox mode. I denne spilmulighed kan man skræddersyg ens eget spil som man ønsker det. Det kan være alt fra mængden af mineraler og hvor mange ressourcer man vil starte med til hvor høj moralen blandt ens kolonister skal være når man starter og hvor ofte man skal rammes af storme, fjendtlige organismer og mange andre ting. Så hvis man synes at man bliver holdt lidt for meget i hånden i de ni missioner, kan man kaste sig over Sandbox mode.

Som jeg lagde ud med at sige, så fungerer denne type spil bedst på en PC takket være muligheden for keyboard og mus, men folkene bag Aven Colony skal dog have stor ros for, at have lavet et særdeles velfungerende spil i denne krævende genre på konsollerne. Man panorere hen over ens koloni med styrepindene, L2 åbner en menu hvor man blandt andet kan styre livet i ens koloni, danne sig et overblik over hvilke handler man har gang i og sende fly ud på missioner til fjerntliggende områder på planeten. Med R2 åbner man for et creation hjul, hvor man kan vælge hvilke bygninger og strukturer man vil bygge og de er alle placeret i nogle underkategorier, så selv om der er pænt mange forskellige bygninger, er det forholdsvis overskueligt at bladre igennem dem alle.

Selv om jeg tidligere har spillet spil af denne type (har for eksempel altid været stor fan af The Settlers), er jeg langt fra ekspert i dem og de kan meget hurtige blive for indviklede for mig og så mister jeg interessen. Aven Colony rammer dog et sweet spot for mig, da indlæringskurven er blød (i hvert fald i starten), spillet har to rimeligt grundige og pædagogiske træningsmissioner og så er der en god portion sværhedsgrader at vælge imellem, så der skulle gerne være noget for enhver. Dog vil hardcore spillere af denne type spil nok finde spillet en smule for let vil jeg vurdere, selv om jeg ikke for alvor har dykket ned i den højeste sværhedsgrad.

Visuelt ser Aven Colony ganske nydeligt ud. Bygningerne er fyldt med detaljer og landskaberne ser fine ud og det eneste virkelige kritikpunkt omkring det visuelle er, at det kan være svært at skelne de forskellige bygninger fra hinanden, da det ikke altid er helt tydeligt, hvilken slags bygning der er tale om. Landingsbaner og beboelsesområder er til at skelne fra hinanden, men det kan være svært at skelne for eksempel to forskellige slags miner fra hinanden.

Rent teknisk fungerer spillet fint; grafikken kører for det meste flydende når man zoomer ud og ind og når man panorere rundt over ens koloni - dog kan der være lidt hakken, når man er zoomet langt ind på områder af ens koloni, hvor der er mange større bygninger. Menuerne er måske lidt kedelige at se på, men hvad der er vigtigere er, at de er hurtige og de er nemme at bruge og finde rundt i, selv om der er en del indhold og mange muligheder. Lydsiden er ganske fin, med gode lydeffekterne, et passende afdæmpet soundtrack og nogle ganske velfungerende stemmer fra ens rådgiver og de andre personer i spillet.

Aven Colony har overrasket mig positivt. Ud fra screenshots og trailere, kan det se en smule generisk ud, men når man sætter sig ned med spillet, bliver man suget ind i det, da det er nemt at gå til og man føler hurtigt, at man er i stand til at bygge og drive en koloni. Styringen er ganske overbevisende og det er godt arbejde fra Motherships side, at få de mange features og muligheder pakket ind i et menu system, som fungerer så godt med en PlayStation 4 kontroller.

Hvis man har lyst til at lægge arm med en city builder, så er Aven Colony er fint sted at starte. Det er nemt at gå til og inden man får set sig om, har spillet ædt et par timer af ens tid og man er stadig sulten efter mere. Det må være et kvalitetsstempel i sig selv.

Aven Colony kan købes på PlayStation Store for 239 kr.
+ Velfungerende gameplay, let at gå til, fungerer overraskende godt med en kontroller
Med mellemrum lidt ujævn grafikhastighed, det kan være svært at skelne visse bygninger fra hinanden