Beat Saber

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 5. januar 2019 - kl. 07:39
1 5

Noget forsinket anmelder vi her Beat Saber til PlayStation VR, som er et af de mest fængende og velfungerende VR-spil til PlayStation.

Anmelderkopien af Beat Saber landede flere uger efter udgivelsen af spillet, men da det viste sig at være et af de bedste VR-spil til PlayStation, får du alligevel en forsinket anmeldelse her.

2018 har været et godt år for PlayStation VR. Det er ikke fordi, der er udkommet voldsomt mange VR-spil, men dem der er kommet, har generelt været af høj kvalitet; Tetris Effect, Astro Bot Rescue Mission og The Persistence for lige at nævne et par stykker - og så nu Beat Saber.

Beat Saber er et musik/rytmespil i stil med Guitar Hero, hvor man, i Beat Sabers tilfælde, i takt til musikken skal ødelægge en række farvede kasser. Når musikken starter, kommer der, røde og blå kasser hen mod spilleren og i hver hånd har man så en Move controller og i VR-headsettet omsættes de til to lyssværd; et rødt og et blåt. Nu skal man i takt til musikken, slå disse kasser i stykker og farverne på kasserne indikere hvilket lyssværd man skal bruge.

På kasserne er der også en pil og denne viser hvilken retning man med lyssværdet skal angribe kassen fra. En blå kasse med en pil, som peger til højre betyder altså, at man med det blå lyssværd skal hugge kassen over fra venstre mod højre. Pilene kan pege mod højre, venstre, op, ned og skråt. Er der en prik på kassen, bestemmer man selv hvordan man vil skille sig af med kassen.

Alt efter sværhedsgrad, ændre antallet af kasserne sig og slagkombinationerne bliver på de højere sværhedsgrader virkelig hardcore. Der kommer også mindre forhindringer mod spilleren, for eksempel bomber, som er placeret tæt op af kasserne og nogle vægge man skal læne sig til siderne, eller dukke sig for, kommer også kørende mod spilleren.

I forhold til PC-versionen af Beat Saber, har PlayStation VR-versionen fået tilføjet en kampagne. Her spiller man igennem en række forskellige missioner, som har forskellige mål; det kan være man skal opnå en bestemt score eller gennemføre en bane med diverse ondskabsfulde forhindringer og benspænd aktiveret. Dette er med til at variere det simple gameplayet en smule.

Hvis man misser for mange kasser, fjerner dem med det forkerte lyssværd, fjerner dem i den forkerte retning eller bliver ramt af for mange forhindringer, så mister man energi og forsvinder alt energien, så er det game over. På de lavere sværhedsgrader er det ikke det store problem, men på de højere, skal man virkelig være vågen. Men kommer man ind i den rigtige rytme, kommer man meget hurtig til at se lækker ud, når man står der som en dirigent og styrer musikken med to lyssværd - det bliver ikke meget sejere end det. Det er lige præcis her, at Beat Saber er allerbedst.

Spillets største problem er dog, at der ikke er musik nok. På papiret kan 16 numre måske lyde fint, men man kommer hurtigt til at spille de samme numre igen og igen. Man kan dog variere spillet lidt med en håndfuld modifiers man kan skrue på. Man kan for eksempel vælge kun at spille med ét lyssværd, man kan vælge at pilene på kasserne skal forsvinde efter kort tid, at der slet ikke er pile på kasserne eller at sangene kører med dobbelt hastighed. Det ændre dog ikke på, at det stadig er de samme 16 musiknumre man spiller - vi forventer dog, at der vil udkomme en række udvidelser med nyt musik de kommende måneder.

Rent teknisk fungerer Beat Saber også godt - men det er ikke perfekt. Spillet tracker de to Move kontrollere fint, men nogle gange kan det knibe en smule med præcisionen. Det er ikke noget som direkte ødelægger gameplayet, men er man perfektionist og gerne vil slice alle kasserne i den perfekte vinkel, er det lidt frustrerende at spillet ikke altid helt præcist kan se hvordan ens Move kontroller vender.

Grafikken er fin, futuristisk og Tron-agtig på den gode måde. Den passer godt til de 16 sange, som generelt er i høj kvalitet - det er et par enkelte smuttere, men det er jo altid en smagssag med sådan noget. Man kunne dog godt have ønsket sig lidt variation i det visuelle, som altid har mere eller mindre den samme stil i alle sangene - hvis udviklerne havde gået Tetris Effect vejen og havde lavet et visuelt univers til hver sang, havde det været fremragende. De kommende udvidelser til spillet, vil formentlig også indeholde nye visuelle tilføjelser.

Beat Saber er en rigtig god tilføjelse til PSVR og det er endnu et spil, som gør god brug af VR-teknologien. Gameplayet er simpelt og det som gør det virkelig lækkert er, at det visuelle er perfekt afstemt til hver sang. Beat Saber er et af de mest fængende og velfungerende spil til PSVR og det får en stor anbefaling med herfra.

Beat Saber kan købes på PlayStation Store til 229 kr.
+ Simpelt og fængende gameplay, flot grafik, overvejende godt soundtrack
For få sange, lidt tracking problemer