Chernobylite

Anmeldt af: Christian Mortensen - 28. september 2021 - kl. 16:30
0 2

Chernobylite er et solidt survival actionspil, der udspiller sig i en af de mest skræmmende steder i verden. Læs anmeldelsen af Chernobylite til PlayStation 4 her.

Chernobylite kommer fra polske The Farm 51, som også stod bag det overraskende vellykkede Get Even. Chernobylite er endnu et stemningsfyldt spil fra deres hånd, der denne gang udspiller sig tæt på, og i, det lukkede Chernobyl-atomkraftværk.

Chernobylite foregår et af de mest uhyggelige steder i verden, nemlig i den nedlukkede og helt affolket zone omkring Chernobyl-værket i Ukraine. Chernobyl-atomkraftværket nedsmeltede og eksploderede om aftenen den 26. april 1986 og slyngede kraftig radioaktivitet ud over et enormt område, blandt andet en del af Nordeuropa. Arbejderbyen Pripyat, der lå ganske tæt på værket, blev efter megen tøven og benægtelser fra myndighedernes side, evakueret og byen står den dag i dag tilbage, som en spøgelsesby, hvor tiden er gået i stå.

Man tager rollen som Igor Khymynuk, en fysiker der tidligere har arbejdet på Chernobyl-værket. Han vender 30 år senere tilbage til værket, for at lede efter hans forsvundne forlovede, Tatyana, som på mystisk vis er begyndt at sende ham beskeder gennem hans drømme. Da Igor ikke er en kamptrænet soldat, hyrer han et par stykker af den slags, til at hjælpe ham med at komme tæt på værket og sætte en base op - og naturligvis er ikke alt som man kunne forvente, i den nedlukkede og tilsyneladende ikke helt forladte zone omkring Chernobyl-værket.

Gameplayet er overordnet delt op i to dele. Den første er en base builder/simulationsdel, hvor man skal bygge ens egen base i en forladt lagerhal i den lukkede zone, samt bygge apparater, der gør det lettere at overleve i den barske natur - for eksempel maskiner der fjerner radioaktivitet, der renser luften i ens base eller laver ammunition. Undervejs skal der også findes masser af ressourcer, så man kan bygge sine egne våben og forskellige andre tingester.

Den anden del er actiondelen, som er et first-person spil, som foregår forskellige steder rundt omkring, eller i, Chernobyl-værket. Spillet er ikke et open-world spil, men er derimod bygget op af forskellige missioner, som man kan tage som man ønsker. Man bliver sendt ud i forskellige områder og man kommer til at besøge de samme områder flere gange og selv om de ændrer sig, så begynder ensformigheden at sætte lidt ind her.

Rundt omkring kan man finde stoffet chernobylite, som er en slags krystal, der er ved at overtage hele området. Igor har bygget en lille pistol, der gør brug af denne krystal og pistolen kan åbne ormehuller, så man kan rejse gennem tiden og sted og på den måde genbesøge gamle drømme og måske endda redde ens forlovede og finde ud af hvad der er sket med hende.

Chernobylite er et meget stemningsfyldt spil. Grafikken er rigtig fin og ikke så uhyggelig som jeg umiddelbart først troede, men hele settingen omkring det her uhyggelige Chernobyl-værk, hvor der skete forfærdelige ting tilbage i midten af 80’erne, er virkelig stærk. Lydsiden er lige så stemningsfuld og man kan vælge både russisk og engelsk tale - så vil man have den optimale indlevelse, så vælg den russiske.

Chernobylite er lidt en positiv overraskelse for mig. Selv om det er lidt groft i kanterne, så er det et virkelig solidt survival spil, med nogle gode mekanikker, en flot grafik og den måske nok mest uhyggelige setting jeg kan komme i tanke om. Det kan dog blive en smule ensformig at rende rundt i mere eller mindre de samme områder hele tiden (selv om de ændre sig en smule undervejs).

Hvis du er ude efter et stemningsfuldt survival-spil til de mørke aftener, så er Chernobylite ikke et helt dårligt bud. Chernobylite er ude nu på PlayStation 4 og vær opmærksom på, at hvis du spiller det på PlayStation 5, er der nogle performance-problemer. En dedikeret PlayStation 5 udgave kommer senere.
+ Fremragende stemning, gode survival mekanikker, flot grafik
Omgivelserne bliver lidt ensformige, lidt groft i kanterne
2