Chime Sharp

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 23. februar 2017 - kl. 19:02
0 2

Chime Sharp er et lille musik-puzzlespil, som kombinerer elektronisk musik med Tetris ? og blander det hele sammen til en udfordrende cocktail, som de mest hardcore puzzlefans vil nyde.

Det originale Chime udkom oprindeligt i 2010 på Xbox 360 via Xbox Live Arcade programmet. Efter en succesfuld Kickstarter kampagne, udkom efterfølgeren Chime Sharp til PC i sommeren 2015 og nu er denne endelig klar til PlayStation 4.

Chime Sharp er en blanding af Tetris og en musik sequencer. Man har kontrollen over nogle Tetris lignende brikker, men i modsætning til Tetris, falder de ikke ned fra toppen af skærmen, men kan placeres på banen hvor man har brug for dem. Målet er, at få fyldt hele spilområdet ud med disse brikker og for at gøre det, skal man skabe såkaldte Quads, som er firkanter der dækker mindst 3x3 af banens felter ? og meget gerne mere.

En beat-linje kører hele tiden hen over banen og brikkerne og Quads opfatter linjen som en slags noder og alt efter hvilke Quads man har fået lavet og hvor store de er, opstår der en lyd ? en del af det pågældende musiknummer ? og på den måde bygger man musikken op. Når en Quad er blevet aktiveret af beatlinjen, forsvinder den og efterlader et mærke i baggrunden og nu er den del af banen afdækket.

Størrelsen på ens Quads påvirker ens score og man kan opbygge multipliers ved at have flere Quads på skærmen ad gangen. I Standard gamemoden, foregår det hele på tid og det er en noget stressende affære. Når tiden løber ud, bliver alle aktive Quads, som endnu ikke er blevet aktiveret af beat-linjen, stemplet ned i baggrunden og man får lidt ekstra tid på klokken til at fortsætte spillet ? og så det gælder naturligvis om, hele tiden at have Quads på pladen, så spilletiden kan forlænges.

Når man gemmefører Standard Mode (det gøres ved at fylde spillepladen mindst 60%), åbnes der op for en Sharp Mode, hvor man ikke er presset af en tidsgrænse, men i stedet har 10 liv. Man skal her også bygge Quads op og når disse Quads bliver aktiveret af beatlinjen, forsvinder de men efterlader små fragmenter. Disse fragmenter står og vibrerer og efter noget tid vil de forsvinde og for hvert fragment der forsvinder, mister man et liv og for hver Perfect Quad man får lavet, får man et liv tilbage. Når Sharp Mode er klaret, åbnes der op for Strike Mode og sådan fortsætter det.

Hvad er så en Perfect Quad tænker du måske? Ja, det er lige præcis en af Chime Sharps problemer, nemlig at tingene bliver ikke ret godt, eller overhovedet ikke, forklaret. En Perfect Quad bliver for eksempel slet ikke forklaret, så det gør spillet unødvendigt svært, da man flere gange ikke ved, hvad man skal gøre for at klare sig og nogle gange kommer ?game over? helt overraskende, da man ikke ved hvad der udløste det. Det er et problem.

Selve gameplayet i Chime Sharp fungerer fint, men man skal ikke tro, at det er et spil man stille og roligt sidder og hygger sig med. Både tidspresset og de vibrerende overskydende fragmenter kan stresse og man føler ikke, at man har tid til at sidde og planlægge og tænke fremad ? i stedet bliver det noget med, febrilsk at flippe brikker i jagten på endnu en Quad, eller på at få disse vibrerende fragmenter fjernet fra spillepladen. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men man skal bare være klar over, at det her ikke er et afslappende puzzlespil ? det er faktisk meget hektisk.

I et spil som dette, er musikken jo ret vigtig ? og her skuffer Chime Sharp bestemt ikke. Musikken leveres af kunstnere som Chipzel, CHVRCHES, Andy Hung, Kavinsky og Magic Sword og langt de fleste af numrene er gode og passer godt ind i spillets stil. I forhold til originalens 2D look, er det visuelle blevet pudset godt op og det hele ser mere tidssvarende ud, er lækkert farverig og meget rent i sit udtryk. Dog er farvevalget i nogle af banerne lidt uheldigt, da det kan være svært at se, hvor ens brikker passer ind og hvilke felter som allerede er blevet afdækket.

Chime Sharp er et fint musik-puzzlespil, som nok vil tiltale de mere hardcore puzzlefans. Det har en noget stejl indlæringskurve, fordi at det meste er learning by doing, da mange af spilmekanikkerne ikke bliver forklaret ? og det er lidt ærgerligt, fordi det vil nok kunne få nogen til at smide spillet væk i frustration. Der er ikke noget galt med at spil er svære, men når de er det af de forkerte grunde, så er det ærgerligt.

Har du mod på et friskt pust i puzzle-genren, så tjek Chime Sharp ud, som kan købes for 74 kr. i PlayStation Store.
+ Fremragende soundtrack, solidt gameplay
Lidt uheldigt farvevalg nogle steder, spilmekanikker forklares for dårligt eller slet ikke