Chorus

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 12. december 2021 - kl. 08:54
0 4

Chorus er en lidt anderledes space-shooter med en ganske interessant gimmick - og egentlig en helt positiv overraskelse. Læs anmeldelsen af Chorus her.

Chorus kommer fra tyske Deep Silver Fishlabs, som tidligere primært har udviklet spil til iOS, Android og senest har versioneret to Saints Row spil til Nintendo Switch. Chorus er det største projekt fra udvikleren fra Hamborg, så hvordan er det gået? Det ser vi nærmere på her.

Chorus er noget så sjældent som en historie-drevet space shooter - dem ser vi ikke så mange af længere. Chorus er dog lidt anderledes end andre spil i genren, men det gør bestemt ikke noget. I Chorus tager man rollen som Nara, et tidligere medlem af den onde intergalaktiske sammenslutning, Circle. Mens Nara var en del af Circle, slog hun, uden at blinke, milliarder ihjel ved at tilintetgøre en hel planet.

Hendes AI-baseret rumskib Forsaken var vidne til det hele og var også vidne til Naras efterfølgende sammenbrud, hvor hun frasagde sig alle hendes overnaturlige kræfter, gemte Forsaken er sikkert sted og forsøgte at leve et helt andet liv fra dag til dag som skattejæger. En dag indhenter fortiden dog Nara og det står klart for hende, at hun ikke længere kan gemme sig. Hun må finde Forsaken frem igen og besejre Circle én gang for alle.

Chorus er grundlæggende en fin space-shooter. Der er dog to ting, som trækker i hver sin retning, nemlig historien som er utrolig tynd og ringe fortalt, og modsat rumkampene og styringen med en unik drift funktion. Ja, du kan drifte i rummet og det er rent faktisk mere end bare en dum gimmick.

Som sagt er historien tynd og jeg tabte meget hurtigt interessen for den og opgav at lytte efter, men det som nok også er vigtigere i en space-shooter, er rumkampene - og de fungerer heldigvis langt bedre end historien gør. For det første giver spillet dig en følelse af at være meget kraftfuld. Våbnene er effektive mod fjenderne (når du først får dem på kornet) og kombineret med Naras egenskaber, så er man et særdeles dødeligt våben hvis man kommer på tværs af Naras mission. Oven i dette, kan man bevæge sig på en måde, som man aldrig har bevæget sig på før i en space-shooter.

Forsaken er nemlig i stand til at drifte og det betyder, at man kan ændre retning meget pludseligt med meget skarpe sving, som virker nærmest helt overnaturlige. Det betyder at man kan navigere i meget snævre omgivelser og man kan desuden være meget svær at ramme for fjenden. Denne drift funktion kan også bruges til at få fjenden på korten, ved at drifte rundt omkring dem og pludselig er det dem, der er den jagede og ikke omvendt. Drift funktionen kræver lidt tilvænning, men når man har under huden, er det virkelig en fornøjelse at lege med.

Vi anmeldte Chorus på PlayStation 5 og grafikken er overraskende flot. Den semi-åbne rum-verden ser virkelig flot ud og effekterne når de fjendtlige rumskibe eksploderer er overbevisende. På den anden side er designet af de forskellige rumskibe og karakter-designet ramt lidt ved siden af.

Når man tænker på, at Chorus er udviklet af et mindre team, så er det en ganske overbevisende bedrift. Det er en space-shooter, som ryster posen lidt og det kommer der både gode og dårlige løsninger ud af. Har du tidligere spillet rumspil og savner noget lidt nyt i den genre, så er det helt sikkert Chorus du skal kigge efter - det kan købes nu til PlayStation 4 og PlayStation 5 for 299 kr. på PlayStation Store.
+ Glimrende drift feature, flot grafik, gode rumkampe, ryster posen for genren
Ligegyldig og dårlig fortalt historie, intetsigende karakterer, kortet kan være lidt svært at bruge
4