Conflict: Vietnam

Anmeldt af: - 12. september 2004 - kl. 11:44
0 0

Der er lavet et utal af spil over hændelser i den virkelige verden. Der er netop kommet et tredje skud på stammen i den populære Conflict serie, der omhandler den blodige Vietnam krig.

Er man en ægte gamer, kan man næsten ikke have undgået at støde på Conflict desert storm I+II. Folk ville have mere, og der er nu endnu et afsnit, der går under titlen Conflict Vietnam. Du styrer stadig de fire dræbermaskiner af soldater. Du er blevet afskåret fra dine egne linier og skal kæmpe dig vej tilbage igennem en skov fyldt med de ikke så venlige Viet Cong`er (VC). Igen er der blevet pudset og poleret, så der virkelig er blevet lukket op for godteposen, hvad angår grafik og detaljer.

Du er den unge menig Harold Kahler (Cherry), der efter et år på lægestudiet skal aftjene sin værnepligt og bliver kastet ind i den grufulde Vietnam krig. Han bliver koblet sammen med de tre hårdkogte soldater Hoss, Ragman, Junior, og det vil vise sig at blive et venskab for livet. De bliver afskåret fra deres egne linier og skal kæmpe sig igennem 14 missioner fyldt med fjerner og ”venner”.

I de 14 missioner kommer man både ud for at skulle springe køretøjer i luften, flyve i helikopter, sejle op ad de farlige floder i junglen og ikke mindste blæse de irriterende VC`er tilbage til stenalderen.

Du skal som spiller styre de fire gutter i deres kamp ikke mindst for overlevelse, men også for at finde vejen tilbage til deres egne styrker. Her vil man se årsagen til, hvorfor der døde så mange under krigen, da kuglerne vil flyve rundt om ørerne.

Har man ikke stiftet bekendtskab med et af de tre spil i conflict serien, og ikke kender styreformen, er der en intromission, hvor man bliver trukket rundt i manegen af højt
Conflict Vietnam Screenshot

råbende sergenter og løjtnanter. Det er stadig den gamle styreform, dog er der kommet nogle forbedringer, der gør det nemmere og hurtigere at give ordre til sine venner og ikke mindst vælge våben i en presset situation.

Efter den lille intromission går det løs i et hæsblæsende tempo. Der er 14 store missioner med flere muligheder for at udforske og vælge forskellige veje rundt på kortet. I hver mission er der en hovedopgave, og hvis det ikke er nok, er der også nogle små bonusopgaver, eksempelvis må der i en mission ikke blive dræbt nogle civile. De små bonusmissioner er med til, at man ikke bare blæser igennem en bane med aftrækkeren i bund. Man skal bruge sine kollegaer og deres specielle egenskaber for at klare de små missioner til UG.

Selvom der skal bruges lidt kugler, er der ikke ubegrænset ammunition, derfor skal der spares, dog finder man jævnligt lidt godt til rygsækken på de mange baner. Hver person kan bære fire våben; en kniv, pistol, et gevær og et kraftigt gevær, derfor vil der ofte opstå episoder, hvor du må ofre et gevær til fordel for et andet. Der er 30 forskellige våben, man kan vælge imellem, så der er noget for enhver smag.

Nogle af de nye features i CV er blandt andet de kommandoer, du kan råbe til dine venner. Der er nu mulighed for at kommandere dem til at samle objekter op, kommandere dem til at dække en ven/civil, kommandere dem til at ødelægge ting og meget mere. Det er sjovere end det lyder, og der går helt sport i at kommandere rundt med dem og sørge for, at alle sider i en lille landsby bliver dækket.

En ny feature er også det nye ”skill system”. Hver mission bliver evalueret og belønnet med skill points, her ser man en statistik over forløbet i banen. Ligene bliver talt op, er der blevet skudt civile tæller det i den dårlige ende. Alle pointene bliver delt ud på de fire personer, og man kan nu opgradere vores helte i ni forskellige emner; Pistol, Assault Rifle, Sniper Rifle, Machine Gun, Grenade, Shotgun, Medic, Rocket Launcher, og Booby Traps. Så du kan nu selv vælge, om du vil have fire snigmordere eller fire jeg-skyder-alt-der-bevæger-sig typer.

Der er også multiplayerfunktion. Det er dog ikke muligt at spille online, men man være fra 2 til 4 spillere. Her kommer det fede. Hvis du samler fire gutter, kan du spille hver jeres person og så klare missioner som et rigtig soldaterteam, råb til hinanden i sofaen og giv den hele armen. Det havde nu været rart med en onlinefunktion, hvis CV skal kunne slå spil som eksempelvis SOCOM af banen, men den nye multiplayerfunktion er ganske udemærket og giver spillet endnu længere levetid.

Conflict Vietnam Screenshot

Det virker som om du virkelig er i den vietnamesiske dræberjungel, og CV er virkelig flot lavet. Der er kommet mange flere farver og kulør i spillet end de mørke og lidt gnidrede farver i de tidligere spil. Personerne er skabt så de ligefrem ligner rigtige mennesker, og omgivelserne er som i 1968, da helvede brød løs. Der er små flotte animerede sekvenser imellem hver mission, der er med til at skabe stemningen og give det sidste kick.

Dog er det hele ikke så gennemført som det kunne være. Når man skyder fjenderne mangler man lidt blod og skrig. Der kommer lige en bloddråbe og så falder de til jorden, en måske lidt ubetydelig detalje, men som snart erfaren krigsveteran havde det være lækkert med lidt mere skrig og blodsprøjt.

Der er også stadig de klassiske små fejl, der tilsyneladende stadig spøger i conflict serien. Er man for tæt på manden forsvinder han i billedet, og man mister lidt orienteringen. Man burde mene, at Pivotal havde lært af de små mangler i de første to spil, men der mangler lige det sidste i denne ellers noget så flotte udgivelse.

Det er så her CV halter lidt i forhold til så mange andre spil. Der er ikke så meget at komme efter, hvis man tænker på musikken. Den er så overfladisk, at efter fem minutter vælger man at slå den fra. Dog er alle lydeffekterne ganske godt skruet sammen, og så vidt vi er informeret skulle lyden fra alle våbnene være autentiske.

Det er heller ikke nogle stumme kollegaer, man render rundt med. Der bliver sagt den ene sætning efter den anden, men grundet censur kan vi ikke skrive, hvad der bliver sagt.(Ej så slem er det ikke, men der kommer nogle gloser, der nok også er blevet sagt i den virkelige krig).

Der er nogle ganske underholdene lyde og effekter, men igen man forventer lige det mere, når det er den tredje udgivelse i serien.

Conflict Vietnam ScreenshotsHoldbarhed
Er man kæmpe fan af Conflict serien og rutineret med sin controller, skal man ikke være bange for at gennemføre CV for hurtigt. Der er fire forskellige niveauer, man kan spille på; let, normal, hård og ekstrem.

Det skal siges, at for at kunne spille på det sværeste level, skal man låse op for den først, hvilket sker ved at gennemføre det på hård først.

Har man tendens til at køre igennem banerne hurtigt, er der jo også de mange bonus missioner. Jeg kan personligt sige, at det ikke er en leg at klare de små missioner, de har faktisk er temmelig svære. Så der er der også nogle timer at slå ihjel.

Har man gennemført banerne på de sværeste levels, og samtidig også klaret alle bonus missionerne, så er det på tide man ringer til vennerne eller hiver sin bror med i krigszonen. Har man mulighed for at samle fire og spille CV, er det helt anderledes. Man finder pludselig ud af, hvor svært det egentlig er, når der ikke er nogle, der automatisk skyder på fjenderne.

Pivotal har med denne tredje udgivelse i serien formået at skabe en kommende klassiker, man kan spille igen og igen. Med endnu flere små detaljer og en historie, der holder hele vejen, er det med begge arme i vejret, at jeg på det varmeste anbefaler Conflict Vietnam.

Det er et spil, der efter man har gennemført det, stadig gør, at man vil spille det, hvad enten det er alene eller sammen med en ven. Der er et utal af måder, man kan gennemføre det på, og man kan altid finde på en anden måde at slå en VC ihjel.
0