Cris Tales

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 26. juli 2021 - kl. 16:29
0 0

Cris Tales er en kærlighedserklæring til klassiske japanske rollespil som Final Fantasy og Chrono Trigger - tilsat en virkelig smart tids-mekanik. Læs anmeldelsen her.

Det er tydeligt, at skaberne bag Cris Tales holder meget at klassiske japanske rollespil, men også af deres colombianske ophav. Her har vi nemlig et JRPG, der ligner en smuk colombiansk tegnefilm - krydret med en meget speciel tidsmekanik.

Man tager rollen som den hjemløse pige Crisbell, der er vokset op på et børnehjem i byen Narim. Det hele starter da Crisbell, ved et uheld, i byens kirke kommer til at slippe nogle hidtil gemte tidskrystaller løs, der giver hende mulighed for at se gennem tiden; både tilbage i fortiden, men også ind i fremtiden. Gennem denne evne kan hun se, at hendes by, og det børnehjem hvor hun er vokset op, vil falde i hænderne på en mystisk fjende og sammen med Willhelm og Christopher, to drenge, der ligeledes har unikke evner, begiver hun sig ud på et farligt eventyr for at redde hendes hjemstavn.

Tiden er som sagt et vigtigt aspekt i Cris Tales - og det er ikke bare et spørgsmål for eksempel om at rejse frem og tilbage mellem nutiden og fremtiden. I Cris Tales bliver både fortiden, nutiden og fremtiden sat i spil og det hele vises på skærmen på én og samme tid. Skærmen er ofte inddelt i tre store trekanter og trekanten til venstre viser fortiden, trekanten i midten viser nutiden og trekanten til højre viser fremtiden.

Det vil sige, at når man løber igennem landskabet, så vil landskabet jo rulle gennem alle tre trekanter og man vil opleve, at eksempelvis et træ i nutiden, blot er en spire på vej op af jorden når det er i den venstre trekant (i fortiden) mens det måske er reduceret en træstub i højre trekant (fremtiden), da det er blevet fældet. Og en kampklar soldat i nutiden er blot en ung rekrut med et mindre sværd til venstre, mens han til højre måske er en besejret og såret soldat med et ødelagt våben eller en succesfuld krigsherre.

Tidsaspektet bruges også ganske kreativt i de tur-baseret kampene. Et fint eksempel er, at man kan forgifte en fjende, så han eller hun tager lidt skade i hver runde - præcis som vi kender det fra andre lignende rollespil. Men hvis man så tilfører tids-mekanikken til det scenarie, kan man nu sende den forgiftede fjende ind i fremtiden ved hjælpe af tidskrystallerne og han vil få den fulde effekt af giften med det samme, da han i fremtiden jo vil have været udsat for forgiftningen i lang tid. Et andet eksempel er at man i starten møder en fjende med et uigennemtrængeligt skjold. Løsningen er, at man kaster vand på skjoldet og sender fjenden ind i fremtiden hvorefter skjoldet nu er svækket på grund af rust og ikke længere er uigennemtrængelig. På denne måde skal man tænke både frem i tiden, men også tilbage i tiden i kampene, for at få det meste ud af det - og det fungerer overraskende godt.

Det er virkelig en original og spændende måde at lege med tiden på og hver gang man løser en opgave eller en mission, kan man se effekten af ens handlinger i fremtiden. Hvis man for eksempel redder en familie fra et overfald, vil deres hus i fremtiden ikke længere være nedbrændt, men stadig stå pænt som det altid har gjort. Jeg mindes ikke at have set noget lignede i andre spil tidligere og tids-mekanikken virker ikke blot som en gimmick, da den rent faktisk virker og er påkrævet for at kunne besejre nogle af fjenderne.

Rundt om den her tids-mekanik er der et mere traditionelt japansk-inspireret rollespil, med tur-baseret kampe, forskellige karakterer med forskellige evner, blandt andet med muligheden for at heale hinanden eller bruge specielle angreb baseret på ild, vand og andre elementer. Men når man kombinere det traditionelle rollespil med den originale tids-mekanik, så er det at en smule magi opstår.

Som nævnt i starten har Cris Tales en meget smuk visuel side med en kraftig colombiansk inspiration og det ser ganske flot og lækkert ud. Designerne har på samme tid fået løst at man kan se hele tre tidsperioder på skærmen ad gangen, så det her er et ganske veldesignet spil, både æstetisk og funktionelt. Det kan måske være lidt svært at forestille sig hvordan det ser ud, men så tag et kig på traileren nederst på siden, hvor du får nogle glimt af hvordan det fungerer.

Er det hele så guld og grønne skove med Cris Tales? Nej naturligvis ikke, men problemerne er små og nærmest ikke værd at tale om. Historien kunne måske godt være bedre, der er en del afbrydende loade-skærmen (selv i PS5 versionen) og der er ingen auto-save funktion, så man kan komme ud for at skulle genspille 20-30 minutter fordi man måske har overset en gemme-mulighed tidere, hvilket bestemt er muligt da det ikke er ret tydeligt, hvor man kan gemme sit spil.

Men dette er trods alt småting i det store billede, for Cris Tales er et overraskende velfungerende JRPG og hvis du er til den slags, men også synes at posen godt kunne rystes lidt i denne genre, så er det bestemt Cris Tales du skal kigge efter.

Cris Tales kan købes nu på PlayStation Store til både PlayStation 4 og PlayStation 5 til 299 kr.
+ Smart tids-mekanik der ikke blot er en gimmick, smuk grafik og flotte animationer, velspurt gameplay
Historien er lidt tynd, ingen auto-save, en del loade-skærme