Crysis Remastered

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 22. september 2020 - kl. 16:14
1 1

Det grafiske powerhouse Crysis er tilbage i en opdateret udgave til PlayStation 4. Det forsøger igen at sætte standarder for grafisk kvalitet, men det har en høj pris. Læs anmeldelsen her.

Da Crysis udkom til PC for 13 år siden var det en grafisk perle - som altid leverede tyske Crytek banebrydende grafisk kvalitet. Det var ikke alene grafikken, som satte Crysis på landkortet, men også åbenheden og spillets unikke nanosuit, gav spilleren mange muligheder, som ikke var hverdagskost i 2007.

I 2011 udkom der så en konvertering af spillet til PlayStation 3 og selvom det grafisk ikke kunne måle sig med PC versionen, så var det stadig et pænt og velfungerende spil. Nu har Crytek så valgt at udgive en remastered udgave til PlayStation 4, som igen byder på banebrydende grafiske muligheder, men der er en hage.

Selv om man godt kan se, at Crysis er et ældre spil, er det stadig flot - også på PlayStation 4. Grafikken er blevet optimeret med blandt andet med højtopløselige teksturer og ny lyssætning. På PlayStation 4 har Crysis Remastered tre grafik-indstillinger: “Performance” som optimere spillet til højest mulige framerate og “Quality” som optimere til bedste kvalitet og her ligger grafikken lidt under 4K og det er her, at spillet er flottest.

Så er der “Raytracing” indstillingen. Raytracing er en teknik man ellers først havde forventet at se på PlayStation 5 og det er en række meget komplekse beregninger af lysbølgers refleksioner fra forskellige overflader, vinkler og materialer. Det betyder blandt andet, at man vil få nogle meget realistiske genskin i for eksempel våde overflader, vandoverflader og blanke objekter.

Ja, der er software-baseret raytracing i Crysis Remastered til PlayStation 4, men der er en høj pris der skal betales. Hvis man vælger at aktivere raytracing, så sættes opløsningen på grafikken ned til god gammeldags HD og det betyder, at grafikken bliver lidt grov at se på. På samme tid er raytracing implementeringen ikke særligt gennemgribende og den er ikke altid nem at få øje på. Hvad der til gengæld er nemt at få øje på, er de grafiske fejl, som opstod i grafikken når vi aktiverede raytracing på vores PS4 Pro, men til gengæld blev de grafiske fejl spejlet flot i vandoverfladen (se screenshot nedenfor). Lad os bare sige at raytracing på PlayStation 4 lyder bedre på papiret og i marketingmateriale, end det er i virkeligheden, men forvent at se teknologien blive brugt flittig på PlayStation 5, allerede fra starten af.

Selv om man godt kan mærke, at man har med et ældre spil at gøre, så holder gameplayet faktisk stadig ret godt. Styringen er strammet lidt op og spillets unikke Nanosuit, gør stadig et eller andet godt. Man tager rollen som en amerikansk supersoldat, der sættes i land på en ø i Stillehavet, efter at Nordkorea har vist stor interesse for øen - det må der være en grund til. Naturligvis går tingene ikke som forventet.

Man er udstyret med en hightech dragt, et Nanosuit, som har et par ganske brugbare funktioner. Der er blandt andet en Cloak funktion, som gør brugeren nærmest helt usynlig for det menneskelige øje og for elektroniske enheder og en Maximum Armour mode, hvor spilleren er nærmest usårlig i en kort periode. Nanosuiten hjælper også med at hoppe højere end noget menneske ellers kan, løbe meget hurtigt over korte distancer og andre ting.

Crysis spiller stadig godt. Nanosuiten giver frihed til at vælge hvordan man vil spille og brugen af den er blevet simplificeret en smule i overgangen fra mus og keyboard til PlayStation 4 kontrolleren. En ting som dog stadig kan irritere er de fjendtlige soldaters overnaturlige evne til at spotte dig på virkelig lang afstand - og deres helt utrolig evne til at ramme. Det virker af og til lidt fjollet, men det lærer man at navigere rundt om.

Crysis Remastered er en fin remaster. Der er ikke sket det helt vilde med spillet, men den grafisk side er opdateret, styringen er strammet op og brugen af Nanosuiten er blevet nemmere. Crysis Remastered koster 229 kr. på PlayStation Store og har du aldrig før haft muligheden for at spille Crysis, er denne remaster et perfekt sted at stifte bekendtskab med en velfungerende klassisk first-person-shooter.
+ Nanosuit er stadig godt for gameplayet, flot remastered grafik, strammere styring
Grafiske fejl med raytracing aktiveret, fjendernes overnaturlige evner frustrerer stadig
1