Demon's Souls

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. november 2020 - kl. 14:59
0 6

Demon’s Souls er et af de mest elskede spil derude, så det var en enorm opgave Bluepoint kom på, da denne klassiker skulle have en komplet remake. Læs her, hvordan det så er gået.

Hold nu op hvor kan Bluepoint Games restaurere spil. De har tidligere vist deres evner med Uncharted: The Nathan Drake Collection, hvor de tre første Uncharted spil fik nyt liv og senest med den fremragende remake af Shadow of the Colossus til PlayStation 4.

Nu er turen kommet til FromSoftwares meget hyldede og yderst brutale klassiker Demon’s Souls, som fik debut på PlayStation 3 i 2010. Der er her tale om en komplet remake, hvor hele spillet er bygget op fra bunden på det samme skelet som originalen. Det er en kæmpe opgave Bluepoint har været på.

Det første man bemærker er naturligvis den nye grafik, som virkelig har fået et seriøst løft. Spillet har to grafikindstillinger; Cinematic og Performance. Cinematic Mode kører i 4K ved 30fps mens Performance kører i 1440p ved 60fps - og så skaleret op til 4K. Ingen af de to grafikindstillinger byder på ray tracing. Det kan måske på papiret virke som lidt skuffende specs, når vi ser på andre PlayStation 5 spil, som kører i 4K ved 60fps og nogle af dem med ray tracing ved 30fps.

Men hvis man i et øjeblik fokuserer på, hvad der udspiller sig på ens fjernsyn, så glemmer man helt automatisk tallene. Visuelt er det nye Demon’s Souls nemlig fremragende og det til dato flotteste spil til PlayStation 5. De enorme stenborge tårner sig op foran en og lyseffekterne fra fakler og bål ser rigtig flotte ud. Vi startede med at spille i Cinematic mode (4K 30fps) og det var virkelig lækkert - og derefter prøvede vi Performance mode. Opskaleringsteknikkerne er blevet så gode, at jeg seriøst ikke kunne se nogen forskel. Hvis man sidder og studerer frame for frame, kan man sikkert godt spotte forskellene, men der er ingen visuel forskel når man spiller helt normalt.

Som noget nyt kan man spille med flere forskellige grafikfiltre slået stil, som gør grafikken enten køligere eller varmere, udtoner farver eller gør den sort/hvid. Man kan faktisk også spille med farveskemaet fra PlayStation 3 originalen hvis man skulle have lyst til det. Lige meget hvordan man vender og drejer det, så er det nye Demon’s Souls et særdeles smukt spil.

Selve spillet er der ikke pillet så meget ved og så alligevel er der små subtile forbedringer her og der, som er med at gøre spillet endnu bedre end originalen. Der er nye våben, nye rustninger og nye animationer og måden som de forskellige healing grass virker på, er blevet justeret lidt. Og der er eksempler på nettet, hvor gamere har fundet en ny dør - som ingen i skrivende stund dog er kommet ind af. Men ellers er spillet nærmest identisk med originalen, fjender står de samme steder og de angriber på samme måde. Der er heldigvis ikke gået 2020 i sværhedsgraden, som stadig er helt igennem brutal, så forbered dig endnu engang på at få den ene røvfuld efter den anden.

Demon’s Souls er et action-rollespil og det udspiller sig i kongeriget Boletaria, som er blevet indhyllet i en farveløs tåge og rendt over ende af dæmoner. Som en håbefuld ridder, soldat eller hvad man nu vælger at være i starten af spillet, begiver man sig ud i denne nu trøstesløse verden fyldt med dæmoniske skabninger i jagten på rigdom og berømmelse. Med sig har man sit skjold og sit sværd og så er det ellers bare ud og dræbe dæmoner og høste deres sjæle.

Som sagt er Demon’s Souls svært - meget svært. Man dør, dør og dør og render igennem de samme områder igen, igen og igen, men det er en del af spildesignet. Man bør planlægge og forberede sig inden man kaster sig ud i kampene, for ellers ender det med sikkerhed galt. Når man har fået høstet sjæle nok, kan man bruge dem til at reparere eller opgradere ens våben, skjold eller måske endda købe nye våben.

Sjæle er altså spillets valuta og de er meget vigtige. Man kan dog miste det hele på et øjeblik, for hvis man bliver overrasket af en fjende, eller bare støder på en lidt stærkere en af slagsen, så er det forbi på få sekunder. Når man dør, vil alle ens sjæle blive liggende hvor man døde og man får nu ét forsøg til at nå hen til stedet igen - klarer man det, får man alle ens sjæle tilbage, dør man, forsvinder de for altid. Dét er brutalt.

Demon’s Souls har en ganske unik multiplayer, som er helt usynligt syet ind i singleplayer delen og man kan vælge at gøre brug af den eller lade den være. I Demon’s Souls kan man indtage to former; en Body form og en Soul form. I Body form er man et menneske og når man dør, genopstår man i Soul Form med ens health bar halveret. Man kan komme tilbage til Body form, ved for eksempel at besejre en boss.

Når man er i Body Form, kan man spille co-op og kalde på andre spillere, som kan komme ind i ens spil som hvide skygger for at hjælpe dig. Du kan naturligvis også gå ind i andres spil og hjælpe dem. I Soul Form får man adgang til PvP delen, hvor man kan invadere andre spilleres spil og forsøge at dræbe dem. Her har man dog kun begrænsede muligheder for healing og når man dør, bliver man smidt ud af deres spil igen.

Selv når man spiller alene, fornemmer man at der er andre spillere omkring en. Man ser af og til andre spillere i nogle få sekunder som nogle hvide skygger og man kan lægge små skriftlige beskeder til hinanden, for eksempel for at advare om farer forude eller give gode råd. Man falder også tit over blodpletter på jorden og de signalere at her døde en anden spiller. Rører man disse blodpletter, kan man i et kort glimt se hvordan denne spiller døde og så kan man tage sine forholdsregler og undgå at begå samme fejl. Sidstnævnte lyder dog bedre på papiret, da denne feature egentlig ikke er specielt anvendelig. Men bortset fra det, så har Demon’s Souls en ganske opfindsom multiplayer, som er blevet bibeholdt stort set uændret fra originalen fra 2010.

Men hvordan er Demon’s Souls så her 10 år efter? Holder det stadig? Originalen var tynget en smule af en lidt tvivlsom teknisk side, men det har Bluepoint Games fået helt styr på i denne smukke remake. Styringen er opdateret og flere områder er opdateret til 2020 standarder og det føles som et helt tidssvarende spil. Den grafiske side er et visuelt mesterstykke, der virkelig viser hvad PlayStation 5 er i stand til og DualSense controlleren bruges rigtigt fint.

Bluepoint Games har genskabt et af de mest elskede spil derude og, med stor respekt for FromSoftwares arbejde, gjort det endnu bedre. Det er lige så brutalt, dybt og udfordrende som det altid har været og det har fået et nyt passende hjem på den nye PlayStation 5.

Demon’s Souls er endnu et spil i rækken af gode PlayStation 5 lanceringsspil fra Sony - faktisk er det det bedste spil til PlayStation 5 lige nu.
+ Brutalt og dybt gameplay, fantastisk grafik, god multiplayer, virkelig fængende og driver spilleren fremad
Kan være for svært for nogen