Everybodys Golf

Anmeldt af: - 10. oktober 2005 - kl. 20:21
0 0

Golf forbinder man med noget, der er utrolig svært og meget teknisk præget og ja bare svært. Men frygt ikke der er nu kommet et golfspil på gaden, hvor alle kan være med.

Golf forbinder man med noget, der er utrolig svært og meget teknisk præget og ja bare svært. Spillet er jo i sig selv ganske enkelt, det gælder bare om at få sin lille bold i et lille hul. Der er så bare lige det problem, at bolden er ikke til at ramme, og hullet har det med at rykke sig, når man skal til at putte. Men frygt ikke der er nu kommet et golfspil på gaden, hvor alle kan være med.

Selve spillet går jo stadig ud på det samme, man skal stadig ramme den lille runde bold, og den skal stadig i det lille hul. Men i Everybodys Golf er det, som det lyder af titlen, alles golf, og spillet lever virkelig op til sit navn. Spillet er bygget op som et arkadespil, som var du i en spillehal ombord på bornholmerfærgen. Nogle ville måske sige, at i dagens Danmark ville det være yt, men det har den modsatte effekt. Inden du går i gang, er der en masse muligheder, hvor du blandt andet kan træne lidt eller kaste dig ud i en turnering med det samme.
Everybodys Golf

Til at starte med er der kun få personer, du kan vælge at spille som, men efter et par turneringer eller udfordringer mod andre computere bliver der masser at vælge imellem. For at være helt nøjagtig er der 34 forskellige personer at vælge imellem nemlig 10 caddies og 24 spillere. Ja tro det eller lad være, du skal også vælge en, der skal bære dine golfkøller gennem banen. Vælg caddie med omhu, for han eller hun vil måske komme med guldkorn, der kan være altafgørende i den sidste ende.

Når du endelig er kommet ud på græsset, er det lige til at gå til. Du kan selv vælge, hvor hårdt du vil slå til bolden, og hvor du vil placere den. Ellers er det at slå til bolden bygget op over tretrinssystemet. Der er en indikator, der viser det længste du kan slå, ved et tryk på X stiger indikatoren, og når den er ved det antal meter, du vil slå, trykker du igen. Nu er længden fundet, så skal vi have præcisionen. Den findes ved at trykke så tæt på startlinien så muligt, trykker du for tidligt ryger den lidt til venstre og for sent til højre. Rammer du bolden lige i øjet vises det ved, at der kommer et ildslag (Tiger Woods), og bolden flyver lidt længere end beregnet.

Det at putte er også kendt som værende svært, men igen kan alle være med. Selv om det kan være lidt svært at ramme hullet, så bliver der hele nemmere efter et par gange. Greenen bliver delt op i små firkanter, og de linier, der deler greenen op, ruller enten mod højre eller venstre. Det vil sige greenen hælder enten til højre eller venstre, og jo hurtigere linierne ruller, jo mere hælder greenen. Det lyder måske lidt indviklet, men det er det langt fra.

For at åbne op for de mange ekstra features, der er Everybodys Golf, skal du vinder over de andre golfstjerner. Når du vinder, laver en birdie eller bare rammer fairwayen, modtager du nogle points, og disse kan bruges til at købe ekstra udstyr, personer eller åbne op for nogle af de mange ekstra features. Derfor giver det lidt ekstra blod på tanden og lyst til at tæske derudaf bare for at få åbnet op for de sidste ting. Hver golfspiller har også sine stærke og svage sider. Nogle kan slå langt men rammer bolden som en politiker holder sit valgløfte, mens andre kan rammer bolden med en kattepote, hvor den så triller 2 meter i den rigtige retning.

Er du kørt lidt træt i Everybodys Golf, kan du også tage et spil mini-golf. Igen kan du vælge at spille alene eller mod andre, og stemningen er bestemt ikke blevet anderledes, bare fordi vi nu spiller mini-golf. De små baner er så gennemførte og indeholder de små elementer, som vi kender fra rigtig mini-golf. Golfspil har som regel været for den ægte fan af sporten, men med den nye titel fra SONY har hele familien mulighed for at være med. Især det fede slåsystem gør, at man undgår at banke sine bolde ud af kommunen og ikke mindst, at spillene hurtige er overstået.

Everybodys Golf

En lækkerbisken det er lige, hvad Everybodys Golf er. Spillet er jo ikke videre svært, men selv om det er simpelt, så holder det hele vej. Det samme er det grafiske. Det er slet ikke noget vildt og nyskabende grafik, men det hele er så hyggeligt og lige til, at man ikke kan andet end at være vild med vennerne fra Everybodys Golf.

Spillerne er ganske flotte, og omgivelserne på golfbanerne er utrolig lyse og imødekommende. Den simple arkadestemning kan man ikke udgå at støde ind i, men uden klager herfra. Der er fartstriber efter bolden, når den bliver slået ned af fairwayen, små klapsalver når du rammer greenen og mange andre sjove detaljer.

Lydsiden er måske her, hvor Everybodys Golf halter lidt. Selvom der er tale om et arkadespil, behøver det ikke ligefrem at lugte lige sådan. Lyden er ganske udmærket og rammer til dels plet, men man kunne nok have puttet mere kød i skålen. Der er lidt dialog, når du slår til bolden både fra tilskuerne og fra din caddie, men så er det også det. Ellers er der ingen grund til at spidse ører, når bolden rammer vandet, sandet eller ja bare når du slår til den, for lydene er alle sammen noget, vi har hørt før.

Musikken er tempofyldt, og er du ikke den, der er til selvlysende technobukser med reflekser over det hele, vælger du hurtigt at slå musikken fra. Noget der er klassisk fra næsten alle arkadespil, men selvom musikken er lidt irriterende, passer den et eller andet sted ind.

Everybodys GolfHoldbarhed
Everybodys Golf er både for dem, der vil spille alene eller sammen med 3 andre venner. Muligheden for at spille flere mod hinanden er uden tvivl med til at forlænge levetiden på spillet.

Spillet er lige til at gå til, og der er så utrolig mange ting at låse op for, men Everybodys Golf har mere at byde på.

Er du så heldig at være online med din PlayStation, kan du spille op til 50 (!) spillere på samme tid. Noget der må siges at være uset og helt i top, men synes du, at det er lige i overkanten, kan du også dyste i mindre grupper.

Selvom Everybodys Golf måske ikke er så krævende, så bliver selv den mest rutinerede spiller udfordret. Det er slut med at sidde foran skærmen og bruge uendelig lang tid på et enkelt skud, med tre tryk er du allerede godt kørende. Spillet byder på alle slags udfordringer og en masse små fine detaljer. Vi kan ikke komme udenom, at inden for golf er Tiger Woods den ukårende mester, men med Everybodys Golf i baghånden er der kommet en lille rival.

Everybodys Golf kan stærkt anbefales til dig, der både kan lide at spille alene eller sammen med gutterne. For en ting er sikkert, Everybodys Golf indtager fairwayen med et hole-in-one.
0