F1 2018

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 22. august 2018 - kl. 05:48
5 4

Formel 1 holder sommerferie og lige op til starten af anden halvdel af sæsonen, udkommer det officielle F1 spil fra Codemasters. Vi anmelder F1 2018 her.

Der sker altid ting og sager når F1 feltet holder sommerferie. Ricciardo har annonceret at han ganske overraskende rykker fra Red Bull til Renault, hvorefter Gasly overtager hans ledige sæde - og måske ikke så overraskende, har Alonso meddelt, at han stopper i F1 efter den igangværende sæson.

Vi må hellere få de Formel 1 stjerner i gang igen, så de ikke laver flere underlige ting. Det officielle Formel 1 spil er udkommet og det betyder, at vi her har muligheden for at spille med alle de rigtige kørere, med alle de rigtige teams og på alle de rigtige baner fra den igangværende sæson. Som en lille lækkerbisken, kan man også køre ræs i nogle af fortidens vildeste F1 biler, fra dengang bilerne var nogle arrige bæster, som kunne bide hovedet af kørerne så let som ingenting.

Som altid er karrieredelen spillets hjerte. Her skal man skabe ens egen racerkører og vælge hvilket hold man vil køre for - jeg valgte naturligvis at gøre Haas det et rent danskerteam og sendte Grosjean på en lang ferie. Hvert hold sætter en række krav til kørerne og jo større team man vælger, jo højere er kravene. Så Haas er nok meget passende til mig.

Som altid er der et tæt samarbejde mellem kørerne og teamets mekanikere og det er der også her. For det første kan man justere ens bil på stort set alle punkter hvis man er til den slags (og man kan lade være hvis man ikke er) og igen er der stor fokus på udvikling af nye komponenter og dele til bilen. I løbet af spillet optjener man en slags opgraderingspoint, som kan bruges på udvikling af ny teknologi. Spillet indeholder et nærmest rollespil-agtigt evnetræ, med en lang række opgraderinger indenfor en række kategorier, som man kan researche indenfor.

Løbene er der faktisk ikke meget at sige om. De foregår på alle de rigtige baner i den rækkefølge som de kommer på F1-kalenderen og alle de officielle regler er implementeret i spillet - lige fra DRS til Virtual Safetycar. Codemasters har dog taget sig lidt friheder, for mellem løbene kan man vælge at deltage i en række historiske events, hvor man kommer til at køre i en række historiske F1 biler. Det kan for eksempel være, at man får udfordringen at overhale 10 biler indenfor en given tidsramme, i en forudbestemt klassisk F1 bil og på en forudbestemt bane. Her ville det have været ekstra lækkert, hvis der havde været inkluderet nogle klassiske F1 baner også.

Ligesom i det virkelige F1 cirkus, betyder respekt, ens omdømme og ens forhold til de andre teams og ikke mindst til ens eget team, meget. Alt efter hvordan man kører, vil ens omdømme blive påvirket og det vil den også mellem løbene, hvor man bliver interviewet til fjernsynet. Her kan man vælge en række forskellige svar til de spørgsmål man får stillet og hvis man for eksempel offentligt kritiserer ens team, vil ens interne respekt naturligvis falde - og modsat, hvis man roser en del af bilen, for eksempel dens styring, vil det team som står for den del af bilen bemærke det.

Som sagt er karrieredelen helt klart spillets hjerte, men der er også en række andre spilmuligheder. I Grand Prix kan man køre et enkeltstående Grand Prix, komplet med fri træning og efterfølgende kvalifikation. I Time Trial skal der sættes hurtigst mulig tid på den bane man vælger og i Championships kan man køre en række løbsserier, som for eksempel kan være udelukkende på østasiatiske baner, klassiske F1 biler i udfordrende vejr eller en løbsserie kun på gadebaner. Endelig er der online multiplayer, hvor man kan deltage i enkeltstående løb med ens venner eller lave en fuld sæson online. Alt i alt er der utroligt meget indhold her og der er masser at timers spil for den ægte F1 entusiast.

Grafikken er forbedret en del fra sidste års udgivelse. Bilerne er stadig flotte, uheld ser dramatiske ud, med biler som snurrer rundt og med kulfiber-dele, der flyver over alt - og specielt i regnvejr ser det hele virkelig godt ud. Grafikken kører upåklageligt med 60 billeder i sekundet og det giver en silkeblød og lækker fartfornemmelse. Noget som Codemasters stadig ikke har fået helt styr på er mellemsekvenserne, hvor karaktererne stadig ser noget robotagtige ud med deres stive bevægelse og de døde øjne. Det er blevet bedre, men det er stadig ikke rigtig godt.

Alt i alt er den grafiske side rigtig velfungerende og fin, men jeg er lidt skuffet over, at Codemasters ikke har fået implementeret F1’s nye grafiske identitet med nye farver og skrifttyper. Det nye logo er med i spillet mens resten af den nye stil ikke er til stede - og det trækker en lille smule fra karrieredelen, som ellers gerne vil fremstå som en F1 transmission.

Lydsiden er fin, med realistiske motorlyde og jubel fra publikum når man kører ned af langsiden - specielt de gamle F1-biler lyder fremragende. Det er i år blevet nemmere at høre ens race-engineer, så man nu også kan høre hvad han siger, hvis man vælger at spille med et head-set, noget som var stort set umuligt i de forrige års udgivelser på grund af et sært lydmix.

Spørgsmålet med årligt tilbagevendende sportsspil er, om det er værd at investere i årets udgivelse hvis man ejer sidste års udgave. På overfladen ligner F1 2018 ret meget sidste års spil, men årets fremskridt ligger i detaljen i karrieredelen og det giver altså følelsen af et endnu mere helstøbt F1 spil. Løbene føles helt rigtige, bilfysikken er lækker og karrieredelen er dyb hvis man ønsker at gå ned i detaljerne.

Hvis lige F1’s nye identitet havde været med, så havde man fået den helt rigtige F1 følelse - den må vi desværre gå lidt på kompromis med i år. Når det er sagt, så er F1 2018 er det bedste Formel 1 spil fra Codemasters og et spil alle F1 fans bør eje.
+ Flydende og realistisk grafik, god og dyb karrieredel, god styring og bilfysik, meget præcis gengivelse af den virkelige sport
Mangler det nye F1 look, stadig svage mellemsekvenser
4