Fat Princess Adventures

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 15. december 2015 - kl. 19:59
0 1

Fat Princess Adventures er et hyggeligt lille spin-off af Fat Princess originalen, som ender med at blive god familievenlig underholdning til et par dage i sofaen i juleferien.

Hvis der var en pris for årets mærkeligste spilnavn, så ville Fat Princess Adventures være blandt de nominerede. Fat Princess Adventures er et spin-off af Fat Princess fra 2009, og i modsætning til den seks år gamle original, som vel nok bedst kan beskrives som et RTS multiplayerspil for op til 32 spillere, er dette en co-op hack-and-slash dungeon crawler for op til fire spillere.

Fat Princess Adventures byder på letbenet humor i et komisk eventyr. De to kongeriger, Red Kingdom og Blue Kingdom har slået sig sammen til Great Bitten, men er nu kommet under angreb fra Bitter Queen og hendes hær af goblins og andet utøj, som er ude på at udslette alt hvad der er sødt, inklusiv prinsesserne Plump og Muffintop og alle kager i det nye kongerige. De to konger sender en gruppe helte af sted for at redde prinsesserne og i sidste ende nedkæmpe Bitter Queen og redde verden.

Fat Princess Adventures er et betydeligt simplere, men også meget mere tilgængeligt, spil, end forgængeren. Man kan vælge mellem de fire velkendte klasser, hvoraf to af dem er specialister i nærkampe (krigeren og ingeniøren) og to i angreb fra distancen (troldmanden og bueskytten). Hver klasse har to typer af angreb og en speciel egenskab, for eksempel kan ingeniøren sabotere bomber placeret rundt omkring i Great Bitten og krigeren kan tåle langt mere skade og er hurtigere end de andre klasser. Spiller man alene, kan man skifte rundt mellem de fire klasser, hver gang man kommer til et checkpoint, så man kan bruge den karakter, som passer bedst til den situation man står i.

Kampsystemet er simpelt, men fungerer fint – man ender dog for det meste med, blot at sidde og hamre løs på knapperne på ens joypad, fordi kampsystemet måske er lige en tand for simpelt. I sidste ende, er det jo op til ens spillestil, men i det her tilfælde, kommer man langt med blot at trykke løs på knapperne. Undervejs på ens eventyr, samler de fire helte nyt udstyr og nye våben op, som alle via nogle simple rollespilsmekanikker, kan opgraderes rundt omkring hos forskellige håndværkere.

Man holder sig, ganske komisk, i live ved at spise kager, som fjenderne smider når de bliver nedkæmpet. Som en sjov lille detalje, bliver man overvægtig og mister alt ens udstyr og tøj for en kort periode, hvis man spiser kagerne, mens man har fuld energi. Visse steder i spillet, har man følgeskab af en af prinsesserne og hun kan hjælpe med magiske angreb, healing spells og kan endda forvandle fjender om til kage. Endelig kan man drikke Awesome Sauce og når ens Awsome Meter er fyldt op, kan man aktivere denne og man vil i en kort periode kunne udføre ekstra kraftige angreb, hvilket jo som bekendt kan være meget nyttigt i en presset situation.

Spiller man alene, kan Fat Princess Adventures gå hen og blive ensformigt ret hurtigt, men da det er et spil bygget med co-op i fokus, er det også her, at det er sjovest. Man kan spille op til fire spillere sammen, både offline og online – spiller man online, kan man bestemme, hvem der skal have lov til at hoppe ind i ens spil; for eksempel om det kun er spillere man inviterer, om det kun er ens venner eller om alle skal kunne hoppe ind for at hjælpe til. Der er også en Grindhouse spilmulighed, hvor man kan genspille sektioner af kampagnen, med lidt andre regler og mere loot.

Grafikken i Fat Princess Adventures er let og farverig. Det hele ser eventyrligt ud, med mange klare farver og en svag tegneseriestil, som passer fint til den lette humor. Figurerne er fint designet og humoristisk animeret og det er kun sjældent, at man oplever at grafikken begynder at hakke, men det sker. Stemmeskuespillerne gør det fremragende og dialogen er virkelig velskrevet og humoristisk, uden at blive plat og dum. Dog har de fire helte tydeligvis svært ved at holde mund, da de hele tiden kommer med små oneliners, som meget hurtigt går hen og bliver trivielle at høre på.

Fat Princess Adventures vinder ingen priser for originalitet og skubber heller ikke til genren, men det er et letbenet lille spil, med en god portion humor, som kan være god underholdning i sofaen over juleferien. Det er let at gå til og de simple rollespilselementer med opgradering af våben og udstyr, er lette at forstå og sætte sig ind i. Gameplayet er simpelt og en smule ensformigt, men den gode humor og den eventyrlige grafik, holder spillet friskt i løbet af den omkring syv timer lange kampagne – og som altid, er denne type spil mere underholdende, hvis man har et par venner eller familiemedlemmer at spille det sammen med.

Hvis du er til en simpel lille dungeon crawler ind imellem de tungere og mere seriøse spil, skulle du tage et kig på Fat Princess Adventures, som kan købes på Playstation Store for 149 kr.
+ Let tilgængeligt gameplay og kampsystem, herlig farverig og eventyrlig grafik, et spil familien kan samles omkring
Gameplayet kan blive ensformig, kampsystemet er tæt på at være for simpelt