Ghost Giant

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 23. april 2019 - kl. 22:29
1 2

Var du glad for Moss - sidste forårs helt store VR-oplevelse? Så skal du helt sikkert tage et kig på det nye Ghost Giant - læs vores anmeldelse af spillet her.

Ghost Giant er et hjertevarmt lille eventyr, som kommer fra svenske Zoink!, folkene bag det herlige Fe og det skæve Stick it to the Man. Spillet er udviklet i samarbejde med den svenske forfatter Sara Bergmark Elfgren og det fortæller historien om unge Louis, som lever langt ude på landet, hvor han sammen med hans mor passer familiens solsikkemarker.

Livet er ikke altid let og Louis er ensom - indtil du, som Ghost Giant, kommer ind i hans liv. Efter lidt forståelige startproblemer, bliver den store usynlige kæmpe og Louis bedste venner og pludselig har Louis noget at leve for og han bliver glad igen. Som den usynlige kæmpe, skal man hjælpe Louis med dagligdagens gøremål, som at fjerne visne solsikker og hente nye solsikkefrø på havnen i byen. Det er naturligvis aldrig så let som det lyder og der er en masse puzzles og opgaver undervejs, som skal løses.

Ghost Giant kræver Move controllerer, som man bruger til at manipulere spilverdenen med, for at kunne hjælpe Louis; man skal for eksempel rydde vejen til byen for store sten, så Louis kan hente solsikkefrø, man skal få kranen på havnen til at virke igen og male et billede, så de strenge brovagter bliver så optaget af det, at man får lov til at krydse broen. Den lille by Sancourt er lavet næsten som en by af dukkehuse og på mange af husene kan man åbne facaden eller taget, så man kan se hvad beboeren laver - og andre huse kan man dreje rundt, så man kan se ind i hele huset. Det får man brug for, da man foruden den konkrete opgave man skal hjælpe Louis med, kan hoppe ombord på flere mini-opgaver/minispil, som netop kræver at man går på opdagelse i hvert område man kommer igennem.

Gameplayet er i virkeligheden ret simpelt, men det udvikler sig hele tiden og det bliver aldrig kedeligt. Svenske Zoink! har haft hjernen i blød for at finde på opfindsomme ting og opgaver, som gør god brug af VR og Move kontrollerne - og det er der kommet nogle sjove gameplay mekanikker ud af. Styringen er let at gå til, den er ganske simpel og da det er et ret langsomt spil, er der ingen tracking problemer med Move kontrollerne.

Ghost Giant er Zoink!s første VR-spil og det er en ganske glimrende start. Gameplayet fungerer fint, det er varieret og grafikken er skarp og flot. Louis’ ansigt er udtryksfuldt og de forskellige levels er fyldt med detaljer og det hele oser af Zoink!s lidt skæve designstil, som vi specielt så i Stick it to the Man. Det er tydelig, at designerne har haft en stor finger med i spillet her og spillet ligner ikke en tech-demo, som mange andre udvikleres første forsøg på et VR-spil gør.

Ghost Giant er et glimrende lille eventyr-spil og et af de bedre spil til PSVR. Det er måske en smule for kort og nogle af mini-spillene kunne have brugt lidt mere kærlighed, men det overskygger ikke charmen og de dybe følelser, der ligger gemt i spillet - det er et spil, der skal opleves og på samme tid viser det, hvordan VR-teknologien kan bruges på kreative måder.

Ghost Giant får en solid anbefaling med herfra og det kan købes nu på PlayStation Store til 199 kr.
+ Flot og detaljerig grafik, velfungerende og opfindsomt gameplay, kreativ brug af VR
Ret kort, nogle af mini-spillene er lidt for klodsede