Ghostrunner

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 4. november 2020 - kl. 15:35
1 1

Ghostrunner er et lynhurtigt og actionfyldt first-person platformspil. Forbered dig på at dø rigtigt mange gange, men hvis du ikke er bange for en direkte brutal udfordring, så læs anmeldelsen her.

Ikke siden Mirror’s Edge har parkour været så lækkert som det er i Ghostrunner. Men Ghostrunner er ikke Mirror’s Edge tilsat et samuraisværd og en cyberpunk setting. Det er helt sit eget og et af de sværeste platformspil i meget lang tid.

Ghostrunner foregår inde i en kæmpe mega-skyskraber, hvor resterne af menneskeheden har søgt tilflugt og nu bor efter en katastrofe, som man blot hører omtalt som The Burst. Ens mål som cyber-ninja er at få dræbt skyskraberens diktatoriske hersker og selv om man er ninja, går man ikke meget op i stealth - for det er fuld fart på hele tiden.

Man løber rundt og skærer fjenderne i tynde skiver, hopper på vægge, løber hen ad vægge, slider hen ad gulve og svinger sig rundt med en slags gribekrog. Man gør klogt i at holde sig i konstant bevægelse, da fjenderne er utroligt gode til at ramme hvis man blot står stille i et par sekunder. På samme tid kan det mindste fejltrin betyde at man styrter i døden, så det er et spil hvor man vil dø, dø og dø mange gange. Heldigvis er spillet forholdsvis gavmildt med checkpoints og det genstarter øjeblikkeligt når man er død.

Nok er Ghostrunner ikke et open world spil, men det giver alligevel frihed til at angribe fjenderne i den rækkefølge man ønsker og nogle gange er de lettere at komme ind på kroppen af, hvis man angriber dem fra en anden vinkel og med en anden strategi. Gameplayet er meget trial-and-error baseret, hvor man prøver og dør, prøver og dør, prøver og dør mange gange, indtil man spotter en åbning for derefter at forfølger den. Ghostrunner er et meget meget svært spil, som formentlig vil komme til at koste nogle stakkels joypads livet rundt omkring.

Stilen er god gammeldags cyberpunk, med masser at rør, neonskilte, store billboards og meget andet. Det ser rigtigt godt ud og det er ikke lige til at se, at Ghostrunner er faktisk et indiespil, skabt af den lille udvikler One More Level fra Polen. Grafikken er flot, den kører flydende og der er ikke noget at udsætte på den tekniske side - i hvert fald ikke efter spillet er blevet opdateret. Der var lidt problemer i starten, men de er stort set væk nu. Lydsiden er også rigtig god, men desværre fortælles historien via voice-overs mens man spiller og med spillets vilde sværhedsgrad, er det meget svært at koncentrere sig om andet end at undgå at dø, så man går glip af de finere detaljer i historien.

Cyberpunk stilen er blevet populær igen, formentlig takket være Cyberpunk 2077. Ghostrunner er dog ikke er erstatning for det evigt forsinkede spil fra CD Projekt Red, for det eneste de har tilfælles er cyberpunk settingen. Ghostrunner er en action-platformer, med streg under action. Det er et meget svært spil (har jeg nævnt det tidligere?) og det gælder om at holde sig i konstant bevægelse for at holde sig i live og når man endelig får løbet på væggene, slidet under rør og dræbt 3-4 fjender i nærmest én bevægelse, så finder man ud af hvad Ghostrunner egentlig går ud på.

Der er dog lang vej derhen og der er nogen som aldrig vil opleve det, så derfor kommer Ghostrunner med en forsigtig anbefaling herfra, men også med den kommentar, at man kun skal hoppe på, hvis man er indstillet på en brutal og hård udfordring.

Ghostrunner kan købes nu på PlayStation Store for 219 kr. hvilket er en helt fair pris af denne kvalitet.
+ Lynhurtigt gameplay, flot grafik, gennemført cyberpunk univers
Sværhedsgraden kan være for høj for nogen, man mister noget af historien da den fortælles mens man spiller