God of War

Anmeldt af: - 23. august 2005 - kl. 21:35
Del denne artikel:
0 0

3 uger, 2 altødelæggende våben, 1 ultimativ kriger. Er dette nok til et spil, der er værd at bruge sine sparepenge på?

Sony har brugt en rum tid på God of War for at færdiggøre og finpudse de sidste detaljer. Og det har bestemt været en fornuftig beslutning, når man ser på slutresultatet.

Må vi præsentere Kratos, en Spartansk kriger, som tilsyneladende er forladt af de græske guder og ikke har noget at leve for mere. Derfor beslutter han sig for at kaste sig ud fra en klippetop med kurs mod et selvmord, der synes uundgåeligt. Inden Kratos styrter i døden, bliver faldet afbrudt af en moderlig stemme, som fortæller, at det ikke altid har været så dystert.

Et actionmættet og blodtørstigt drama tager sin begyndelse, og det er bestemt ikke et spil, der er nemt at lægge fra sig, når man først er begyndt på det.

Gameplay
Som nævnt ovenfor ser man Kratos kaste sig ud fra en klippetop og styrer direkte mod døden, da spillets fortæller afbryder og fortæller, at det ikke altid har været sådan. Man tages tre uger tilbage, og man ser Kratos ombord på et skib, der er stødt på grund. Dermed følger en kort introduktion, og så står man allerede overfor sine første modstandere. Skal man kort beskrive Kratos, vil det være en hårdtpumpet, tatoveret grim satan, som vil dræbe og ødelægge alt, hvad der kommer på tværs af ham. Det med at dræbe alt ændres ikke, men man får et indblik i, hvad der har gjort ham til denne besatte mand, som mest af alt bare vil glemme sine synder.
God Of War

Historien udspiller sig i det gamle Grækenland, hvor Kratos som den stærkeste af alle dødelige er sendt på en mission af guderne for at stoppe krigsguden Ares, som er i færd med at ødelægge Athen. Da man første gang ser Ares, er størrelsesforskellen på ham og Kratos så stor, at man ikke rigtig tror på, at man har mulighed for at kæmpe med ham. For at kunne tage kampen op mod en gud, må Kratos på jagt efter Pandoras box. Denne box indeholder en ubestemt gave, som gør et menneske af kød og blod i stand til at kæmpe mod en gud. På vejen frem mod Pandoras box, finder man gradvist ud af mere og mere om vor helts fortid fortalt på en fantastisk måde af en lige så fængslende fortællerstemme.

I starten er Kratos bevæbnet med to overordentlig effektive sværd, disse sværd bærer navnet Blades of Chaos og er karakteriseret ved at være bundet til Kratos via kæder, der er smeltet fast til hånden på ham. Efterhånden som man kommer længere frem i spillet, kan våbnet opgraderes, så man kan udføre nye kombinationer. Man samler sjæle undervejs, og man har mulighed for at få fire guddommelige våben eller evner, om man vil. Hvad siger du til at kunne kaste med lyn som Zeus, forstene fjender som Medusa eller sende Hades hær efter folk? Alt dette bliver muligt, jo længere man kommer frem i spillet, og disse specielle evner bliver altafgørende i visse faser.

Blandt modstanderne finder du alle de karakteristiske figurer fra den græske mytologi; cykloper, minataurs og undead warriors er naturligvis dem, du ikke kan undgå. Og hvor nogle kræver blot et par enkelte slag, er der andre, der kræver specielle kombinationer for at bøje sig i støvet. En af de mest imponerende oplevelser ved God of War er de kæmpemæssige boss’er, man møder undervejs. De er så store og uhyggelige, at man nærmest bliver bange bag skærmen, og hver især byder de på rimelige udfordringer, der alle varierer i måden, hvorpå de skal besejres. Specielt den sidste boss byder på en både grafisk og oplevelsesmæssigt overraskende og overvældende oplevelse.

Skal man nævne en lille bitte negativ ting ved dette ellers suveræne spil, er det, at man bruger hele spillet på at opgradere sine våben for så at finde ud af, at man mister dem alle sammen, så snart man starter forfra. Det er selvfølgelig forståeligt, at man skal erhverve sig våbnene igen, ellers vil spillet ikke hænge sammen, men man føler sig alligevel lidt snydt.

Når alt kommer til alt, kan der skrives side op og side ned om dette spil. Undertegnede har haft en ekstraordinær oplevelse, som ikke kommer hver måned. Det er et spil med en kendt historie fortalt og præsenteret på en overvældende facon.

God Of War

Grafik
Enestående, overvældende og imponerende. Dette er blot nogle af de superlativer, man kan knytte til God of War. Udover det fantastisk flotte visuelle grafiksystem, som spillet igennem kører flydende og bemærkelsesværdigt uden lange load-tider, må man til tider gribe sig selv i at betragte detaljerne, som virkelig fuldender dette spil. Kratos er lavet, så han virker præcis så frygtindgydende, som hans handlinger afspejler.

De forskellige våben, som Kratos får i sin godtepose, er også grafisk så godt lavet, at man sidder og gnider sig i hænderne over at bruge dem, og nogle gange kan det være lidt svært at beslutte sig for, hvilket våben man skal bruge.

Skal der nævnes noget negativt om grafikken, kan det nævnes, at kameraet er fastspændt, og at man ikke kan flytte det. Det sker til tider, at man sidder og flytter hovedet ud til siden, fordi man ikke helt kan se, hvad man skal. Men det er trods alt et lille klagepunkt, som ikke vil få indflydelse på karakteren.

Lyd
Man kunne nemt bruge de samme ord om lyden, som blev brugt om grafikken. Det er meget imponerende, og med tanke på spillets skiftende miljøer er musikken også meget varierende. Det er meget svært at beskrive, hvor godt det hænger sammen med spillets handling, det skal simpelthen opleves.

En ting er, at musikken og lydeffekterne er suveræne, men derudover skal vi også lige runde den talende dialog og stemmerne, der dukker op undervejs. Alle spiludviklere bør tage et kig på God Of War og tage notater, da det simpelthen er det ypperste, der længe er set. Der er to ”hovedstemmer”, der skal nævnes. Den ene er Kratos, som er en barsk, rå og indebrændt stemme, og er så virkelighedstro, at man nærmest selv besidder samme raseri mens man spiller, som Kratos giver udtryk for. Men den mest fantastiske stemmeproduktion er uden tvivl fortælleren i denne historie. Det er en stemme fra et orakel, en ældre dame, som fortæller historien med den blødhed, som kun et orakel kan gøre.

Alt i alt er musik, lydeffekter og ikke mindst stemmerne så imponerende, at en absolut topkarakter er uundgåelig.

Holdbarhed
God Of War giver dig adskillige timers underholdning. Selve det at gennemføre spillet på let eller normalt niveau vil tage omkring elleve-tolv timer alt efter, hvor øvet en spiller, du på forhånd er. Man kan måske sige, at dette er lidt i underkanten. Men spillet fænger så meget, at når man nærmer sig slutningen, føles det som om, at man har siddet foran fjernsynet i en tre-fire timer, men fakta viser sig, at det for undertegnedes vedkommende havde taget godt tolv timer.

Efter man har gennemført selve spillet, låser man op for en hel del ting. En masse video’er, ekstra tegninger mv., som er flot at se, men som man egentlig er ligeglad med. Hvad der er mere interessant er, at man låser op for dels spillets God mode men også for en speciel rundebaseret missionsdel, Challenge of the Gods. Hvis man ikke synes, man har fået nok modstand på det normale niveau, kan det bestemt anbefales at tage et forsøg på God mode. Og hvis ikke man får kam til sit hår her, bukker jeg mig i støvet for denne person.

Challenge of the Gods er ti runder, hvor man skal klare alt fra at slagte alle modstandere af en bestemt type til at fjerne alle modstandere fra platforme. Alt sammen inden for ganske kort tidsfrist. Denne ekstra del til spillet giver en hel del ekstra spilletid, da det er ganske svært at gennemføre.

God of WarOverall
Det er en fornøjelse en gang om året at få et spil af God Of Wars kaliber ind af døren. Det er sådanne spil, der virkelig giver PS2-ejere en glæde over at have denne konsol. Spillet er så godt lavet, at det nærmer sig det perfekte, og som singleplayer spil vil det bestemt ligge i top-3 af, hvad der nogensinde er lavet til denne konsol.

Sammenspillet mellem grafik, lyd, stemmer og gameplay er så harmonisk og fængende, at man ganske enkelt har svært ved at lægge det fra sig. Man skal hele tiden have en bane mere. Man lever sig så meget ind i Kratos, at det ikke ville undre Console.dk, hvis man i dagspressen læste om en person, der var blevet anholdt for at rende rundt på stræder med to sværd hængende i kæder om håndleddet og sprede død og ødelæggelse.

En massiv respekt til Sony for at have udviklet dette superspil, som alle actionhungrende fans vil nyde godt af. Vi som allerede har prøvet det kan kun håbe på, at en eventuel efterfølger vil kunne leve op til God Of War.
Gameplay:10
Grafik:10
Online:
Holdbarhed:8.0
Overall 10
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.