Godfall

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 19. november 2020 - kl. 14:41
2 4

Godfall er en blandet pose bolcher - hvis du vil vise vennerne, hvor flotte spil kan være, kan det godt være her du skal starte. Men du kommer ikke til at spille det i længere tid. Læs anmeldelsen her

Godfall var det første spil som blev officielt annonceret til PlayStation 5 (i midten af december 2019) og det var også det første spil, som blev annonceret færdigt og klar til udgivelse sammen med PlayStation 5 konsollen. Godfall er en fantasy-looter-slasher fra Counterplay Games i Californien, som tidligere har arbejdet med Bungie på Destiny 2. De har godt styr på den tekniske del, men resten halter desværre noget.

Historien er mere end papirstynd og den smule historie der er, forstår jeg ingenting af. Jeg har opgivet at finde ud af hvad der foregår, så lad os i stedet få nogle hoveder til at rulle. Jeg kom lige fra Demon’s Souls, hvor man hele tiden føler sig presset og lidt under-powered i forhold til de kampe man kaster sig ud i. I Godfall er det helt anderledes. Her føler man sig nærmest som en gud, når man man få sværdsving smadrer fjender og de forsvinder ud i luften sammen med deres rustning, der er splintret i tusind stykker. Ja, Godfall ser godt ud og den store store vægt bag kampene får det til at føles helt rigtigt.

Naturligvis bliver udfordringen større undervejs, så guds-følelsen forsvinder lidt efterhånden som man bliver udfordret mere og mere. Kampene er simple; man har et let angreb, et kraftigt angreb, man kan undvige fjendernes slag og man kan blokere på forskellige måder med ens skjold. Skoldet kan også kastes som boomerang og man har forskellige specielle angreb, man kan udføre undervejs. Det er let at gå til og som nævnt før, føles kampsystemet helt rigtigt i hænderne.

Da det her er en looter-slasher, så belønnes man konstant med orbs, mønter, ny våben, ringe, bannere, dele så man kan crafte nye rustninger og meget andet. Man kan løbende udstyre sin karakter med disse nye våben og dele og man kan opgradere ens evner i et ganske omfattende evnetræ, hvor hver evne kan opgraderes fem gange. Så der er masser af opgraderinger i vente forude, når man kaster sig over Godfall.

Desværre går det hele hen og bliver ensformigt ret hurtigt. Selv om man konstant får nye våben og ofte nye evner og angreb, så er det stort set altid de samme (dumme) fjender man kæmper mod hele tiden og der er også en del renden frem og tilbage i de samme områder. Det betyder altså at man render rundt og slår de samme fjender ihjel igen og igen og man ved ikke rigtigt hvorfor man gør der, da man ikke forstår noget af historien. Det er synd, for det er et smukt spil, med et ret godt kampsystem. Det bliver desværre ikke ret meget sjovere af, at man kan spille det sammen med to af ens venner i online co-op.

Ja, Godfall er et virkelig smukt spil - måske nok blandt de flotteste på PlayStation 5. Det indeholder nogle helt utrolig flotte lyseffekter, det hele kører i 4K og der er flotte ray tracing effekter rundt omkring. Nogle gange stopper man op, for lige at suge det smukke syn til sig. En side er det tekniske, men den anden side er det æstetiske - og her er Godfall også virkelig godt med. Man bevæger sig igennem nogle opfindsomt designet verdener, som ligner at være inspireret af en blanding af asiatisk og græsk arkitektur og ens karakters rustninger er flot designet. Lydsiden er tung og velfungerende og den er med til at give kampene den rigtige tyngde.

Jeg var godt underholdt af Godfall i starten for som sagt føler man sig som en mægtig kampgud, specielt hvis man lige kommer fra Demon’s Souls, hvor den ene ydmygelse efter den anden stod i kø. Jeg ville virkelig gerne kunne lide Godfall, men det bed sig aldrig rigtigt fast - og det er ganske enkelt fordi det mangler sjæl og personlighed.

På flere områder kan Godfall minde lidt om en tech-demo. Det ser godt ud og kampsystemet er hurtigt, flydende og virker godt - men alt andet rundt omkring er tyndt og ensformigt. Historien er nærmest ikke eksisterende og efter få minutter har man set hvad Godfall har at byde på rent gameplay mæssigt.

Det er virkelig synd, for Godfall har potentiale. Man ser i glimt hvor godt det kunne have været og jeg må indrømme, at jeg håber på et Godfall 2, for Counterplay Games har helt styr på det tekniske, nu mangler de bare lige at få styr på at lave et godt spil også.
+ Velfungerende kampsystem, virkelig flot grafik, god vægt i kampene
Bliver hurtigt ensformigt, mangler sjæl, historien er det rene volapyk
4