Harry Potter og Flammernes Pokal

Anmeldt af: - 16. november 2005 - kl. 20:14
0 0

I rette tid til premieren på den nyeste film i serien kan vi præsentere en anmeldelse af det nyeste spil i serien.

Dem, der ikke kender Harry Potter og hans fortryllende verden, må have undgået at bevæge sig udenfor, have læst aviser eller set fjernsyn for er der en person, som har brændt sig fast på de flestes nethinder, må det være den lille troldmandslærling Harry Potter.

Nu er han så tilbage i det nye spil Harry Potter og Flammernes Pokal, hvor der er lagt mere vægt på magi end tidligere, og hvor opgaverne er meget alsidige og varierede. Har EA formået at lave et spil, som tryllebinder lige så meget som J. K. Rowlings bøger?

Vennerne tager hul på eventyret i en skov, hvor de skal samle forskellige skjold og bønner og tilintetgøre monstre på deres vej. Med denne korte introduktion er man nu i gang med Harry Potter og Flammernes Pokal. Man har i denne udgave mulighed for at spille som de tre hovedpersoner, og derudover er det muligt at en ven træder ind og ud af spillet, som denne måtte lyste. Inden hver bane vælger man, hvem man ønsker at spille med.
Harry Potter og Flammernes Pokal

Skal historien forklares meget kort bydes der på ”Magisk Trekamp”. Hver deltager i denne turnering skal dyste mod en drage, redde venner fra den sorte sø, og man kommer også til at klare den store labyrint. Man kan vel heller ikke have et Harry Potter spil, hvor man ikke skal dyste mod den onde Lord Voldemort, og selvfølgelig skal man også det i dette spil.

Undervejs i spillet indsamler man bønner, som kan bruges til at købe kort for. Disse kort giver så adgang til at opgradere visse evner. Alt efter hvilken bane, man skal spille, kan det godt være en god ide at vælge de kort, der passer bedst til. Man har fire hovedkatagorier, som man kan forøge. Når man skal vælge, hvilke kort man ønsker at bruge, er man begrænset til kun at bruge tre kort, derudover har man ved nogle af de kraftige ikke mulighed for at vælge flere i samme serie.

Der er lagt meget vægt på magi men også samarbejde. I hver eneste bane er det påkrævet, at man gentagne gange bruger magi for at komme videre. Derudover står man ofte overfor opgaver, blandt andet skal man flytte sten, træer, åbne låger osv. Her er det ikke nok at bruge sin egen magi, men så er det heldigt, at ens venner står klar med en hjælpende tryllestav. Nogle ting kræver, at to personer går sammen om f.eks. at løfte en sten eller åbne en låge mens andre opgaver kræver, at alle tre hjælper til.

Når en bane er klaret, bliver man som sagt belønnet for sine bedrifter, og når det bliver opgjort, hvor mange bønner, man har samlet, er det muligt at købe bonuskort til alle tre personer og ikke bare den ene, som man spillede med i banen. Det er ganske rart, når man kan skifte mellem de tre personer.

Opgaverne og de forskellige landskaber i spillet er nærmest uendelige, det varierer fra at rende rundt i en skov, løse opgaver på et slot, i kælderen på et slot, flyve på en drage samt specielle bonusopgaver, som skal løses på tid. Alt sammen er det med til at gøre spillet fængende, og de mange forskellige opgaver gør Harry Potter og Flammernes Pokal til en værdig titel i spilsamlingen.

Harry Potter og hans to venner Ron Weasley og Hermonie Granger er alle flot animeret, det bedste resultat i et Harry Potter spil til dato. Banerne er ligeledes alle flotte og til tider meget detaljeret. Farver og lys er med til at give den helt rette stemning i de forskellige baner.

Der er enkelte små kritikpunkter, som man lige skal skrive sig bag øret, inden man køber spillet. Kameraet kan meget ofte drille, det være sig både i singleplayer men endnu værre i multiplayer. På trods af, at det skulle være muligt at dreje det i stort set enhver ønskelig retning, er det meget sjældent, at det rent faktisk lystrer. Ærgeligt, for der er mange situationer, hvor man virkelig har brug for at dreje vinklen lidt.

Sluttelig må det nævnes, at når vi har rost EA for at have lavet hovedpersonerne rigtig virkelighedstro, må vi samtidig kritisere dem for at have lavet endog mange meget firkantede monstre, som ikke helt er på niveau med, hvad man kan forvente.

Harry Potter

En af de positive overraskelser i Harry Potter og Flammernes Pokal er lyden. Stemmerne, der hører til de tre hovedpersoner, er for de danske stemmers vedkommende indtalt af de samme personer, som indtaler til filmen. Dette må siges at være klasse.

For de engelske stemmer gælder det, at der er fundet personer, som har en stemme, der er så lig de rigtige skuespillere som muligt, og man må sige, at det er lykkedes til fulde. Det er praktisk talt umuligt at høre, at det ikke er de rigtige, der lægger stemme til.

Derudover er hele stemningen i spillet via lyden en rigtig god oplevelse. Effekterne er udmærkede og musikken ligeledes. Der er en detalje, som irriterer, og det er, at man efter at have spillet i mange timer igen og igen mødes af de samme kommentarer. Jo flere gange man oplever det, desto mere irriteret bliver man. Men det er ikke noget, som skal fjerne fokus fra, at spillet generelt har en lydside, som er helt i top.

Harry PotterHoldbarhed
Spillet har en god og lang historie, som er varieret og tager den tid, som man kan forvente, at det tager for at gennemføre. Når det efter en 10-15-20 timer er lykkedes at komme igennem spillet, er der få grunde til at skulle spille det igen.

Idet man kan skifte mellem karaktererne undervejs, giver det ikke den store mening at skulle prøve igen med en anden karakter (end den man måske har foretrukket spillet igennem).

Harry Potter og Flammernes Pokal er et rigtig godt spil, det bedste Harry Potter spil til dato. Grafisk er det et flot spil, hvor hovedpersonerne er flotte, mens monstre og modstandere tit og ofte er meget firkantede. Derudover er kameravinklen virkelig irriterende. Lyden er rigtig god hele vejen igennem, hvor specielt stemmegengivelsen er meget imponerende.

Gameplaymæssigt bliver man også godt udfordret, og variationen i opgaverne er stor. Spillet byder på en rimelig lang spilletid, men tilbyder reelt ingen variation i at blive spillet igen og igen.

Spillet byder både på mulighed for at spille flere sammen og løse opgaverne i fællesskab. Det giver også et plus i karakterbogen. Alt i alt er det et godt spil, som kan anbefales til de fleste.
0