Life is Strange: True Colors

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 8. september 2021 - kl. 21:23
0 1

Life is Strange: True Colors er en fremragende fortsættelse af Life is Strange serien og er en gribende fortælling om folks skæbner i en lille mineby i USA. Læs anmeldelsen her.

Life is Strange er endelig tilbage. I 2015 satte franske Dontnod for alvor sig selv på landkortet med deres fremragende episode-inddelte spil Life is Strange, som fortalte en dejlig og vedkommende historie om pigen Max Caulfield. Life is Strange: True Colors kommer fra amerikanske Deck Nine, som også stod for Life is Strange: Before the Storm, der fungerede som en prolog til Life is Strange, selv om det først udkom i 2017.

Life is Strange serien er gået hen og blevet lidt af et sleeper hit, takket være spillenes stærke karakterer og de fængende og vedkommende historier. True Colors er ikke inddelt i episoder, men ud over det, så fortsætter det heldigvis trenden fra de forrige spil, med fremragende historiefortælling og stærke karakterer. I spillets første kapitel, møder vi nogle af de stærkeste og mest troværdige karakterer jeg længe har oplevet i noget spil.

I bund og grund er Life is Strange: True Colors et spil om empati - om at kunne sætte sig i andre menneskers sted, når de har det svært. Man tager rollen som den unge asiatisk-amerikanske kvinde Alex Chen, der har en rodet forhistorie med blandt andet ophold på børnehjem og andet. Historien starter da Alex ankommer til den lille mineby Haven Springs i Oregon, hvor hendes bror bor og hvor hun vil starte et nyt kapitel i hendes liv. Langt vær fra storbyens larm og stress.

Life is Strange: True Colors er virkelig en slow burner. Det hele foregår i et meget langsomt tempo; der er flere gange længere ophold i dialogen, der er langsomme kamera-panoreringer og decideret “zen øjeblikke”, hvor man sætter sig ned og blot nyder udsigten og naturen. Det hele er med til at give en helt unik og fin stemning.

Som altid når det drejer sig om Life is Strange, så er der en snert af noget overnaturligt - det samme gælder i True Colors. Alex har hele hendes liv haft en evne til at se og mærke andre menneskers følelser. Så når de for eksempel er vrede, bange eller kede af det, ser hun en farvet aura omkring menneskene og hun har en speciel evne til at sætte sig i deres sted og direkte mærke deres vrede, deres sorg eller deres frygt. Derfor er hun også i stand til at hjælpe, fordi hun forstår og kan mærke deres følelser.

Jeg vil ikke afsløre mere af historien her, for den er det helt bærende element i spillet, men kort efter ankomsten til Haven Springs, for Alex brug for alle hendes overnaturlige evner for at afsløre den lille bys mørke sider og hemmeligheder - og en personlig tragedie skal også opklares. Undervejs skal der tages en række meget svære valg, som har indflydelse på historien fremadrettet, som fortælles virkelig overbevisende.

Gameplayet er mest af alt som en interaktiv tegneserie, pakket ind som et godt gammeldags point and click eventyr. Man undersøger omgivelserne, løse puzzles og taler med andre karakterer for at komme videre i spillet og der indbydes til at man undersøger omgivelserne, taler med en masse forskellige karakterer og på den måde få indblik i hvad der sker i Haven Springs.

Grafikken er meget detaljeret og stemningsfuld. Når man hører at Haven Springs er en mineby i Oregon, forestiller mig sig en grå og trist by, men faktisk er Haven Springs en virkelig smuk lille by og designerne hos Deck Nine har tydeligvis lagt meget arbejde i at designe både byen og området den er placeret i. Der bruges generelt meget filmiske kameravinkler og stille og rolige kamera-panoreringer, så det hele bliver langsomt, roligt og stemningsfyldt.

Stemmeskuespillerne gør det rigtigt godt og dialogen er troværdig og overbevisende. Musikken har altid været en central del at Life is Strange og det er det også i True Colors. Soundtracket indeholder numre fra mxmtoon, Novo Amor, Angus & Julia Stone, Phoebe Bridgers, Kings of Leon, Mura Masa og Metronomy. Det australske band Angus & Julia Stone har faktisk indspillet et helt nyt album til True Colors og mxmtoon har lavet et fremragende cover af Radiohead’s “Creep”, som man støder på i løbet af spillets første kapitel. Det er virkelig et stærkt soundtrack.

Life is Strange: True Colors er en virkelig stærk fortsættelse at Life is Strange serien. Det er stadig en slow burner og det holder sig til det velkendte format, men det er en virkelig stærk fortælling om empati og nogle menneskelige egenskaber, som ville gøre verden til et meget bedre sted at være, hvis flere af os havde disse egenskaber.

Life is Strange: True Colors er ude på PlayStation 4 og PlayStation 5 og hvis du er til en god og gribende fortælling, så er det lige præcis her du skal kigge.
+ Gribende og velfortalt historie, interessante karakterer, fremragende soundtrack, detaljeret grafik
Er lidt for langsomt ind imellem, lidt hakkende grafik af og til