Little Big Planet Karting

Anmeldt af: Jakob Kofod - 11. november 2012 - kl. 13:32
1 0

Sackboy er tilbage, denne gang er han dog bag rattet i en go-kart, da en flok bøller skaber problemer i fantasisfæren.

For to år siden bragte vi en anmeldelse af Modnation Racers. En af linjerne i anmeldelsen lød ”Little Big Planet møder Mario Kart i en skøn symfoni blandet med fantastisk underholdning og endeløse muligheder”. Spillet var til trods for lidt for lange loadingtider en skøn oplevelse, der byggede videre på det fantastiske samfund, som det oprindelige Little Big Planet havde grundlagt med byggestenene – spil, kreer, del.

Little Big Planet Karting er kreeret af United Front, som også stod bag Modnation Racers, og som i mellemtiden har lavet Sleeping Dogs, som vi også var svært begejstrede for her på redaktionen. Det er dermed ikke dårlige titler, Little Big Planet Karting skal følge op på, og det er da også lidt svært for fusionsspillet at levere et lige så varigt indtryk, som Modnation Racers leverede.

I Little Big Planet Karting møder vi vores helt Sackboy, som vi kender fra de tidligere Little Big Planet spil. Der er atter problemer i fantasisfæren, denne gang er det en go-kart bande kaldet hoben, der skaber problemer, da de helt umotiveret stjæler alt hvad de kan komme i nærheden af, mens de ræser rundt i deres go-karts. Heldigvis kører en af dem galt i sin go-kart, så Sackboy kan snuppe denne og sætte efter hoben, og det er herefter op til dig at genskabe balancen i fantasisfæren, så der atter er lutter idyl i det fantasifulde samfund. Historien i spillet er desværre ret tynd, den fortælles med ganske få virkemidler igennem enkelte mellemsekvenser. Disse mellemsekvenser virker til tider ret meningsløse, da de ikke fortæller nogen egentlig historie, hvilket gør, at man tit sidder med fingeren på X knappen, når mellemsekvenserne først begynder at rulle.

For at genskabe balancen i fantasisfæren skal man køre ræs på 7 forskellige planeter, der i bedste Little Big Planet ånd er udført i forskellige spøjse stilarter. På de forskellige planeter er der to forskellige typer udfordringer, man skal dyste i for at bekæmpe hoben. Den ene er de velkendte go-kart ræs, som vi kender det fra Modnation Racers, Mario Kart og alle de andre go-kart spil, hvor det handler om at komme først over målstregen, og hvor midlet til at besejre hoben er at mestre driftfunktionen og kunne betjene de forskellige våben, man kan samle op undervejs. Banedesignet i ræsbanerne er overordnet set ganske udmærket, de har dog den svaghed, at de ikke er helt spektakulære eller udfordrende nok til, at de indbyder til en ekstra tur rundt på dem - det skulle da lige være for at indsamle de sidste præmiebobler.

Den anden type udfordringer man skal klare er de såkaldte kampbaner, her handler det om at få flest fuldtræffere i løbet af tre minutter. Man ræser rundt på små lukkede arenaer sammen med syv modstandere, her skal man så samle våben op og se, om man kan ramme modstanderne flere gange end de rammer en i hvad der som regel udvikler sig til at være en ret hektisk affære. Med kampbanerne har United Front begået en mindre genistreg, for de tilføjer lidt ekstra kant til spillets knap så inspirerende ræsbaner, og derudover er de afsindigt sjove at spille, både mod vennerne i sofaen og mod alverdens gamere online.

Våben er noget, der spiller en stor rolle i Little Big Planet karting, og der er heldigvis en hel del spændende våben med i spillet. Du kan f.eks. samle et våben op, der transformerer din go-kart til en kæmpe boksehandske, der knockouter de modstandere, der kommer i vejen for dig - eller hvad med at sende en ondskabsfuld raket af sted mod den go-kart, der ligger nummer 1 i ræset? Våbnene virker alle ganske afbalancerede, men nogle af dem kan til tider virke lidt frustrerende, f.eks. den omtalte boksehandske, den gør, at din go-kart styres automatisk, så længe den er aktiv, hvilket til tider kan betyde, at man - når den ophører med at være aktiv - befinder sig faretruende tæt på kanten eller lige foran en mine. Udover at kunne sætte modstanderne midlertidigt ud af spil har alle våbnene også den funktion, at de kan anvendes som skjold, når modstanderne sender et målsøgende våben efter dig, dette sker ved at trykke bagud samtidig med, at man affyrer sit våben.

Som det altid er med spil i racing genren, så er styringen noget nær det vigtigste, og her fejler Little Big Planet bestemt ikke. Styringen i spillet er ligesom i Modnation Racers knivskarp, hvilket giver en rigtig god kørefornemmelse, når man smider sin go-kart rundt på banen, hvad enten det er i et ræs eller på en kampbane. Modnation Racers bød på et relativt dybt gameplay til trods for, at spillet befandt sig i go-kart genren, desværre er denne dybde ikke videreført til Little Big Planet Karting. En af de bedste ting ved Modnation Racers var boostmåleren, denne er ikke kommet med over i Little Big Planet Karting, hvilket gør, at gameplayet ikke kommer til at differentiere sig særligt meget fra tidligere go-kart oplevelser som Crash Team Racing og Mario Kart.

Spillet byder på masser af muligheder for at spille flere sammen. Hvis man vil spille mod vennerne derhjemme, har man mulighed for dette ved at spille 4-spiller delt skærm. Her kan man både kaste sig over spillets historiebaner eller de forskellige baner, som løbende bliver kreeret af andre spillere verden over. Det er som altid en stor styrke, at et racingspil understøtter delt skærm, det lille fald, der sker i den grafiske kvalitet, når skærmen deles af flere spillere, opvejes lynhurtigt af, hvor meget sjovere spillet bliver, når man spiller flere sammen.

Online fungerer spillet også rigtig godt, det er nemt at finde andre at køre ræs eller kæmpe på kampbaner imod, og løbene afvikles uden problemer. I onlinedelen skal man efter hvert ræs stemme om, hvilken bane man skal køre på næste gang. Efter hvert løb bliver man også præsenteret for den obligatoriske pointtavle, der sammenholder ens tid på banen med både ens venners tider samt de bedste tider, der nogensinde er kørt på den pågældende bane.

Noget af det, der har gjort, at Little Big Planet serien har opnået så stor succes, er spillets kreer mode, og præcis som i de andre spil i serien er det her muligt at kreere sine egne baner og dele dem med omverdenen eller begive sig ud i det store Little Big Planet ”skaberunivers” og se, hvad andre Little Big Planet entusiaster har fået ud af at investere en del timer i spillets redigeringsværktøj.
Det er nemt og ligetil at lave sin egen bane, hvad enten man vil kreere en ræsbane eller en kampbane. Man maler ganske simpelt banen med en stor pensel, alt imens man tilføjer hårnålesving, tilpasser terræn og elevation. Det tager ganske få minutter at kreere en simpel bane, men hvis man ønsker at tilføje forskellige små genveje, forskellig udsmykning og spændende udfordringer, kræver det selvfølgelig, at man investerer yderligere tid i spillets redigeringsværktøj.

Så simpelt, som redigeringsværktøjet i Little Big Planet Karting er i forhold til tidligere Little Big Planet udgivelser, er jeg slet ikke i tvivl om, at det allerede kort tid efter spillets udgivelse vil vrimle med forskellige baner, der viser hvor alsidigt redigeringsværktøjet er, da der allerede nu før udgivelsen er nogle ganske imponerende baner at finde.

Little Big Planet universet har altid leveret et imponerende visuelt indtryk, og Little Big Planet Karting er ingen undtagelse. Uanset hvilken af planeterne man kører ræs på, så foregår det i farverige omgivelser, hvor der stort set altid foregår et eller andet spøjst, som tvinger mundvigene opad selv i det mest intensive ræs. Alting fremstår knivskarp uanset om man kører søndagstur eller kører over et turbofelt, hvilket gør det til en fornøjelse at ræse rundt i fantasisfæren.

På lydsiden er der ikke meget nyt under solen, det er både på dansk og engelsk stadig den samme behagelige speaker, der løbende guider en igennem spillet og ligeledes viser en, hvordan man bygger sin egen racerbane. Som altid kommer han med små komiske indspark, der sammenholdt med Sackboys karakteristiske udtryk kan få smilet frem hos både 2-årige og 82-årige. Stemmeskuespillet hos karaktererne er det velkendte volapyk, som mest af alt minder om hollandsk, men som samtidig er let genkendeligt og noget, der passer til spillets samlede udtryk.

United Front har med Little Big Planet Karting forsøgt at placere Sackboy, hvor mange store spilikoner tidligere har været, nemlig i en go-kart og overordnet set er de sluppet meget godt af sted med det. Spillets historie- samt fortælleelementer er ikke noget at råbe hurra for, og gameplayet føles - sammenlignet med det solide gameplay fra Modnation Racers - som en light udgave af selvsamme spil. Dog virker spillets grundelementer som de skal, og især styringen er præcis og let tilgængeligt, hvilket gør, at spillet er utrolig nemt at samle op og anvende som partyspil.

Spillets største styrke skal findes i kreerdelen, hvor man uden de store anstrengelser kan kreere sjove baner. Her er det dog altafgørende, at den trofaste Little Big Planet skaberskare tager spillet til sig og producere såvel deciderede ræsbaner som mere avancerede baner, for at spillet bliver en decideret succes.

Fans af Little Big Planet universet, går ikke galt i byen ved at investere i Little Big Planet Karting, da spillet er udført i den velkendte Little Big Planet ånd, som gør at spillet oser af positive vibrationer og får smilet frem selv når det regner.

+ Knivskarp styring, Tilgængeligt redigeringsværktøj, 4-spiller delt skærm, Kampbanerne, Sackboy bringer som altid smilet frem.
Enkelte våben virker uhensigtsmæssigt, tynd historie med mangelfuld fortælleteknik, et trin ned i forhold MNR.
0