Madden NFL 12

Anmeldt af: Jakob Kofod - 25. september 2011 - kl. 16:43
1 0

Til trods for en lockout, der truede med at udsætte hele NFL sæsonen, er den nu sparket i gang, og det er med endnu et EA Sport kapitel til Madden franchiset.

Madden spilserien har eksisteret siden 2003, desværre har hver sæson været meget svingene i kvalitet. Nogle af årene er udviklerne kommet med nye tiltag, som decideret har revolutioneret spilserien, mens andre år nærmest kan betegnes som rene roster-opdateringer. Dette års udgave er ingen undtagelse. Det er fyldt med en masse forbedringer, men de er desværre små, og mange af de gennemgående fejl er der desværre stadig.

En del af forbedringer ligger i spillets spiltyper, hvor især franchisespiltypen har fået en overhaling med intet mindre end 25 nye tilføjelser. En af de nye tilføjelser er de såkaldte cut days, der i al sin enkelthed går det ud på, at man i pre season starter med 75 spillere i stedet for de tidligere 53. Herefter skal man hver uge vælge spillere fra, så man ender på de 53, når sæsonen sparkes i gang. Det er dog ikke helt så simpelt, som det lyder, da man ikke fra start af har adgang til alle de draftede spilleres stats. For hver kamp man spiller i pre season, får man dog åbnet for flere stats, men man risikerer stadig at komme til at skære en spiller fra, der måske viser sig at være den næste store stjerne i NFL. En anden tilføjelse er free agent bid, som er den nye måde, hvorpå man signer free agents på. Det fungerer som en form for auktion, hvor man byder på den enkelte spiller mod de andre klubber. Disse to tilføjelser er rigtig gode og sørger for, at franchisespiltypen er blevet langt mere interessant end den tidligere var.

Franchisespiltypen byder udover de to ovennævnte tilføjelser på en masse ting, som er med til at gøre franchisespiltypen meget dybere end tidligere. En af dem er, at spillerne nu bliver påvirket af, hvordan de klarer sig i kampene. Spillernes stats kan således blive bedre eller dårligere afhængig af, hvordan de har klaret sig i kampene, og de kan endda ramme såkaldte hot og cold streaks, hvis de klarer sig godt eller skidt over en længere periode. Alt i alt er franchisespiltypen blevet meget bedre end den nogensinde har været! Den er blevet mere interessant, dybere og bare langt mere underholdene.

En anden spiltype, der har fået en mindre overhaling, er Be a NFL Superstar, hvor man følger en enkelt spiller i hans bestræbelser på at blive den næsten store NFL superstjerne. Her kan man enten vælge at styre en rookie eller lave sin egen spiller fra scratch. I forhold til tidligere udgaver optjener man nu erfaringspoint gennem de ting man laver på banen, således får man både point for sine løb og sine touchdowns som halfback og for sine tacklinger og forårsagede fumbles som defensive tackle. Pointene anvendes til at forme ens spillers egenskaber, og man kan således danne spilleren ud fra, hvordan man ønsker en spiller på den enkelte position skal være. Spiltypen er fortsat underlegen, hvis man sammenligner med Be a Pro delen i FIFA, som er langt dybere og meget mere interessant, men Be a NFL Superstar har taget et skridt i den rigtige retning!

Spillets onlinedel er igen ganske solid, man kan som altid kaste sig over en direkte kamp enten mod en kammerat eller mod en komplet fremmed. Derudover kan man også deltage i et online franchise, som dog på ingen måde kan sammenlignes med spilleroplevelsen, som jeg var inde på tidligere. Ultimate Team vender også tilbage i årets udgivelse, her skal man, som vi kender det fra ultimate team konceptet, opbygge sit hold via spillerkort. Som noget nyt kan man i årets udgave bytte kort som i de gode gamle dage, hvor man byttede fodboldkort med klassekammeraterne. Onlinedelen fungere upåklageligt, det er nemt at finde kampe, og hvis man kender en masse, der også spiller spillet, vil man kunne ligge mange timer i et online franchise. Ultimate Team spiltypen er stadig superunderholdene, men det tager stadig for lang tid at tjene mønter til brug for at købe nye spillerpakker.

Gameplayet er også blevet væsentlig forbedret i årets udgave. Spillet har fået en helt ny fysikmotor, der virkelig gør underværker. Det betyder, at blive man for eksempel tacklet, mens man løber med bolden, er det ikke længere ensbetydende med, at man ryger til jorden. Hvis forsvareren ikke får tacklet ordentligt, kan man bryde tacklingen og løbe videre med bolden, og er man ved at miste balancen, forsøger spilleren at genvinde balancen igen. Det er virkelig en stor forbedring i forhold til tidligere udgivelser, da gameplayet generelt er blevet langt mere realistisk. Der er dog stadig en del mangler ved spillets gameplay, de computerstyrede forsvarsspillere har enten øjne i ryggen eller en reaktionsevne, der overstiger menneskets evner, hvilket ofte ødelægger spillet lidt, da et ellers genialt spil bliver ødelagt af den kunstige intelligens, der opsnapper bolden, selvom det ville være fysisk umuligt i virkelighedens verden. Derudover har udviklerne valgt at genindføre to-klikssystemet, når der skal sparkes. Det gør det simpelthen for nemt at score på lange fieldgoals og lave perfekte kick offs.

Madden 12 har fået en hel ny grafisk præsentation, hvor udviklerholdet i samarbejde med NFL Films har gået efter at genskabe det, man ser i tv, når man ser en amerikansk football kamp. Det er lykkedes ganske udmærket. Kameravinklerne er, som vi ser det i tv med indløb og cheerleaders, hvilket gør, at man får fornemmelse af, at det er en rigtig football kamp, man deltager i. Grafikken i sig selv er opdateret i forhold til sidste års udgivelse; spilleranimationerne er blevet bedre - især close up, hvor spillerne viser mere engagement ved en scoring eller når en kamp er vundet, på samme måde kan man næsten se sorgen malet i ansigterne på kampens tabere. Der er dog også grafiske smuttere. Når man ser stadion ovenfra under pre match præsentationen ligner det nærmest, at det er bygget i lego, og publikum ser til tider mere pixelerede ud end de gjorde i 2003 udgaven.

På lydsiden er Madden 12 et skridt tilbage i forhold til
sidste år, det er stadig Collinsworth og Johnson, der er at finde i kommentatorboksen, men det virker som om, at de har været en del af lockouten. Spillet er fyldt med gentagelser, og det lyder ofte som om en del af lydsporet er blevet lavet som phone-ins, hvor de har ringet ind og indtalt lydsporet eller genbrugt dele fra sidste års spil. Man oplever flere gange, at kommentatorerne starter sætningen i ét toneleje og afslutter sætningen i et andet. Soundtracket til spillet er dog præcis så solidt, som det plejer at være, det er primært tung hip hop, der sætter stemningen i menuerne og det gør det rigtig godt, man føler således aldrig, at man sidder og bliver tung i hovedet, når man i franchisedelen sidder og leder efter nye talenter.

Madden 12 er et musthave for fans af football. Franchisedelen er blevet så meget bedre, og det er virkelig svært at lægge fra sig igen, når man først er kommet godt i gang med at skabe det bedste hold. Der er stadig fejl og mangler i spillet, men de nye tilføjelser bidrager alle til en mere solid spiloplevelse end sidste års spil. Har man sidste års udgave og ikke går så meget op i franchisedelen, vil jeg mene, at Madden 11 stadig kan stille ens lyst til amerikansk football, da det primært er franchisedelen, der skinner igennem som decideret nyskabende i årets udgivelse.
0