Mafia II: Definitive Edition

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 24. maj 2020 - kl. 13:09
0 3

Der er blevet pustet nyt liv i Mafia II. Hvis du er til et solidt gangsterdrama, så er der ingen vej udenom Mafia II: Definitive Edition. Læs vores anmeldelse her.

Mafia II udkom tilbage i sommeren 2010 og nu 10 år senere, har det fået en visuel opdatering og er udkommet i en Definitive Edition. Der er ikke tale om en fuld remake, men en remaster hvor det originale spil er blevet optimeret til nutidens konsoller.

Hvis du aldrig har spillet Mafia II, så er her en introduktion. Spillet udspiller sig omkring år 1936 og Vito Scaletta - som på daværende tidspunkt er blot 11 år gammel - og hans familie emigrere til USA for at forsøge at udleve den amerikanske drøm. Desværre lykkedes sådan noget jo kun for et fåtal af dem, der prøver og Vitos far ender da også med at måtte tage et hårdt arbejde på byens havn.

Vito bliver sendt i skole for at lære engelsk og møder her en anden ung fyr, der hedder Joe. Joe og Vito bliver hurtigt bedste venner, og eftersom de begge er børn af fattige forældre, så roder de sig hurtigt ud i nogle småkriminelle ting. Under et indbrud bliver Vito anholdt, mens Joe når at slippe væk. Eftersom Vito er blevet 18 år, står den enten på en tur i fængsel eller en tur til Sicilien, hvor USA er godt i gang med at overtage øen under Anden Verdenskrig. Turen går derfor til Sicilien, hvor Vito kæmper under det amerikanske flag.

Efter to år i uniformen bliver Vito sendt hjem til Empire Bay, da han er blevet skudt og såret af nazisterne. Da han ankommer på togstationen, bliver han mødt af sin gamle ven Joe og det går hurtigt op for Vito, at Joe er fortsat i den kriminelle løbebane og at han endda har gjort det ret godt og er kommet til penge. Vito flytter midlertidigt ind hos hans mor og finder ved et tilfælde ud af at familien skylder en lånehaj nogle penge, som faderen havde lånt inden han døde.

Vito ser sig nødsaget til at snakke med Joe for at få fat i nogle hurtige penge til at betale familiens gæld - dette bliver starten på en ganske interessant historie om, hvordan en ung fyr går fra ingenting til at blive en vigtig del af mafiaen med alle de intriger og udfordringer, som dette måtte give på vejen op af den kriminelle rangliste.

Historien er rigtig god og den fortælles med en stor overbevisning. Det er som at være vidne til en god mafiafilm. Gameplayet er identisk med originalen og selvom spillet beskrives som et open world spil, så er der sket meget i genren siden 2010, for det er nemlig ret begrænset og lineært. Man har selvfølgelig mulighed for at bestemme, hvilken vej man vil bruge for at komme fra A til B, men der er ikke nogen mulighed for at vælge i hvilken rækkefølge man vil tage de forskellige missioner. Selvom det virker en smule gammeldags, er det faktisk befriende på en måde, bare at læne sig tilbage og lade sig rive med af historien, uden at skulle tage stilling til sidemissioner, diverse udfordringer og meget andet. Der er dog stadig Wanted-plakater og Playboy magasiner man kan gå på jagt efter i byen hvis man har lyst, men det her er hovedsagligt en fortælling om Vitos liv og den er stadig rigtig god her 10 år senere.

Sammen med hovedhistorien indeholder denne Definitive Edition også de tre udvidelser The Betrayal of Jimmy, Jimmy’s Vendetta og Joe’s Adventures. De er dog ikke specielt interessante og hovedpersonerne i to af dem er med den ukendte lejemorder Jimmy og den sidste er med vores ven Joe. Ingen rigtig fortsættelse af Vitos historie her.

Noget af det, som Mafia II gjorde så godt, var at genskabe den helt perfekte mafia-stemning. Denne stemning går igen i denne Definitive Edition og hvis man er fan af klassiske gangster-dramaer, så vil man elske Mafia II. Empire Bay er en fremragende gengivelse af noget der ligner New York og byen er fyldt med liv, butikker, restauranter og andet, som er med til at give følelsen af en ægte levende by. Empire Bay er en af de mest overbevisende byer jeg har set i noget spil. Efterhånden som årene går, ændre byen sig, bilerne bliver mere moderne og tøjmoden ændrer sig. Og ikke mindst ændre musikken, som spilles i spillet tre radiostationer, sig markant og soundtracket er fyldt med velkendte hits fra 1940’erne og 50’erne.

Men hvordan er teamet bag sluppet afsted med opdateringen af denne klassiker? Da denne Definitive Edition er en remaster, er der ikke blevet ændret på spillets grundlæggende struktur eller mekanikker. Det betyder derfor, at spillet spiller som originalen gjorde og det føles dermed også som et spil fra 2010 og det indeholder også de problemer, som det originale spil havde.

Den visuelle del er blevet opdateret en del og helt generelt ser spillet ret godt ud. Man vil dog stadig opleve underlige ting som at Vito kan stikke sin arm igennem en væg, at en dør kan åbnes fra flere meters afstand og at nogle af de mindre vigtige karakterer i historien er udstyret med skræmmende døde ansigter. Grafikken kan også hakke visse steder, men i det store hele er dette dog småting og det ødelægger ikke gameplayet - samt det overskygges alligevel af den fantastiske stemning, som man ikke kan undgå at blive grebet af.

Mafia II: Definitive Edition er en fin opdatering af en klassiker. Hvis man allerede har spillet Mafia II, er der ikke meget nyt at komme efter i denne opdateret version, men har du ikke spillet det endnu, så er dette den bedste udgave du kan finde og bestemt et spil, du bør spille. Det er en glimrende fortælling og hvis man er til klassiske gangster-dramaer, er der ganske enkelt ingen vej uden om Mafia II.

Mafia II: Definitive Edition kan købes på PlayStation Store til 239 kr. eller som en del af Mafia: Trilogy, hvor man får Mafia: Definitive Edition som er en total remake bygget op fra grunden (udkommer 28. august), Mafia II: Definitive Edition og Mafia III: Definitive Edition, hvor sidstnævnte er en visuel opdatering inkl. tre udvidelser.
+ Fantastisk stemning, god og velfortalt historie, generelt flot grafisk opdatering
Simpelt gameplay, ret hurtigt overstået, lidt grafiske fejl
3