Maquette

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 3. marts 2021 - kl. 22:31
0 4

Maquette er et puzzlespil, som vil slå knuder på din hjerne - men som også byder på en ganske vedkommende historie. Læs anmeldelsen af Graceful Decays debut spil her.

Maquette er det første spil fra Graceful Decay fra San Francisco og det er et puzzlespil med en smart, men alligevel simpel, idé. Som noget lidt specielt, er det også et puzzlespil med en interessant historie men også et unikt design, et flot soundtrack og ikke mindst med fremragende stemmeskuespillere. Det er et lidt specielt bidrag til genren og det er svært at se, at det her er det første spil fra en mindre udvikler.

Maquette er som nævnt et first-person puzzlespil, hvor der leges med rekursivt design - altså en verden der gentager sig i sig selv. Det er utroligt svært at forklare så det giver mening, men her er et simpelt eksempel: Forestil dig at står i en stue i et lille hus og udenfor huset er der en græsplæne uden for vinduet. I stuen står en tro kopi af dit hus med græsplænen uden for. Du tager en en Lego-klods og placerer den på græsplænen foran dit lille kopi-hus som du har stående i stuen. Når du nu kigger ud af vinduet og ud på græsplænen, ligger der nu er kæmpe Lego-klods, præcis der hvor du lagde den i din lille kopi som står i stuen. Det er som om, at verdenen gentager sig selv og har kopier af sig selv indbygget - giver det mening?

Ovenstående var udelukkende et tænkt eksempel, i et forsøg på at beskrive hvordan verdenen i Maquette virker. Men dette rekursive, eller gentagende, design er præcis det Maquette er bygget op omkring - en verden som gentager sig inde i sig selv. Du er helt undskyldt hvis din hjerne er brændt sammen, for det meget syret og ret godt tænkt af Graceful Decay. Man skal nu løse diverse puzzles ved at manipulere med størrelser, flytte objekter mellem de her verdener og flere andre ting, for at åbne op for nye områder og for at drive den ganske unikke historie fremad.

Historien er en kærlighedsfortælling om kunstnerne Kenzie og Michael. Deres romance starter på en coffee shop i San Francisco og man følger dem gennem deres turbulente forhold. Man ser ikke på noget tidspunkt Kenzie og Michael, da hele historien fortælles gennem deres kunst, som man ser blive tegnet i mellemsekvenserne. Stemmeskuespillerne gør det fremragende og det er med til at gøre historien vedkommende og noget man gider høre på mellem puzzle-elementerne. Bryce Dallas Howard (Black Mirror, Jurassic World) lægger stemme til Kenzie, mens Seth Gabel (Billions, Fringe, Arrow) lægger stemme til Michael - og det er tydeligt at høre, at det er professionelle skuespillere, da de naturligvis gør det fremragende.

Gameplayet fungerer godt og de små grå kommer på arbejde. Den grundlæggende spilmekanik er god og den kan få din hjerne til at slå knuder på sig selv - og der bliver løbende tilføjet små nye elementer, men det er alligevel som om, at spillet løbet lidt tør for tricks i den sidste halvdel. Jeg kom desuden enkelte gange ud for, at jeg sad fast i en puzzle uden at kunne komme videre - man kan hvis man er uheldig komme til at spænde ben for ens egen videre færd. Så må man starte forfra og det hele kapitlet man starter forfra - og selv om man rimelig hurtigt kan arbejde sig igennem det man allerede har klaret, så er det frustrerende at skulle så langt tilbage fordi man har mast sig selv op i et hjørne. Det er lidt uheldigt.

Helt grundlæggende er spilmekanikken den samme hele vejen igennem spillet, men det er sådan set ikke det store problem, da spillet slutter inden man begynder at kede sig og den gode og velfortalte historie sørger for, at spillet kommer helt i mål - selv efter at den første wow-effekt er forsvundet.

Grafikken i Maquette er rigtig fin. Rent teknisk fungerer den fint i den PlayStation 5 udgave vi prøvede og rent kunstnerisk er Graceful Decay helt skarpe. Det ser virkelig flot ud hele vejen igennem og styringen er præcis - dog lidt for langsom, da der er en del renden frem og tilbage. Det er på lydsiden hvor Maquette virkelig imponerer. Jeg har været inde på de to fremragende stemmeskuespillere tidligere og de pakkes ind i fine lydeffekter og et virkelig godt soundtrack fra indie bands fra blandt andet San Francisco.

Alt i alt er Maquette en virkelig flot debut fra Graceful Decay. Det er et first-person puzzlespil med en snedig og hjernevridende mekanik, som er pakket ind i en moderne kærlighedshistorie, en fin grafik og en fremragende lydside. Selve spilmekanikken løber lidt tør for damp inden spillet er omme, men heldigvis holder historien og den gode fortælling spillet i live helt til slutningen efter 4-5 timer.

Maquette er et rigtigt fint puzzlespil og hvis du er til den slags - og i øvrigt elsker at der bliver fucket med din hjerne, så er det her du skal kigge. Maquette kommer til både PlayStation 4 og PlayStation 5 og PlayStation 5 udgaven kan hentes gratis i hele marts måned, hvis du har et PlayStation Plus abonnement. PlayStation 4 udgaven kan købes på PlayStation Store til 134 kr.
+ Hjernevridende og smart spilmekanik, fremragende lydside, flot grafik, velfortalt historie
Løber tør for damp mod slutningen, man kan komme til at sidde fast og må starte et helt kapitel forfra
4