Monster Energy Supercross 4

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 10. marts 2021 - kl. 07:55
0 0

Italienske Milestone er tilbage Monster Energy Supercross, som er nået det til fjerde spil i rækken. Det er stadig et spil for de få - læs anmeldelsen her.

Monster Energy Supercross 4 er et spil for de få. Motocross er i forvejen ikke en særlig udbredt sport og Monster Energy Supercross 4 hjælper ikke på udbredelsen. Det er et spil for de hardcore tilhængere af sporten og det er svært at få hul på, hvis man er andet end stor fan.

Som navnet nok afslører, er dette det fjerde spil i serien, som startede tilbage i 2018 - og ligesom med andre årlige sportsspil, er de største ændringer lidt forbedret grafik, nye kørere og lidt nye features her og der. For første gang er serien også ude på PlayStation 5, hvor grafikken naturligvis er pumpet op og der gøres fin brug af DualSense controlleren.

Hjertet i Monster Energy Supercross 4 er karrieredelen. Her laver man sin egen kører og så kaster man sig ud i massevis af løb forskellige steder, både i udendørs arenaer, indendørs arenaer og på mere åbne baner uden i naturen. Det første lange stykke tid, får man øretæver af modstanderne, selv om sværhedsgraden står på Very Easy - det er nemlig sådan karrieredelen er bygget op; nemlig som ét stort grind.

Man skal løbende opgradere ens kører efterhånden som man kommer igennem karrieren og det giver vel egentlig ganske god mening, men grindet er lidt for voldsomt, da man stort set ikke har nogen chance i starten. Der går ikke mere end 10-20 sekunder, før man er hægtet af og sådan er det i rigtigt mange af løbene i starten. Så må man i stedet køre løbene alene - i hvert fald indtil man bliver hentet med en omgang. Derfor er karrieredelen temmelig svær at komme i gang med og man skal virkelig have interessen for motocross, hvis man skal bide sig fast i længere tid.

Noget andet der er lidt sjovere, er Compound Mode. Det er egentlig en slags træningsdel, hvor man kan lege og køre rundt i store åbne områder - og man kan gøre det sammen med ens venner. Det er fint underholdende og slet ikke så krævende som karrieredelen. Af andre spilmuligheder er der standard modes som Events, Time Trials og Championship. Endelig er der multiplayer muligheder og en bane editor, hvor man kan lave sin egne baner og dele dem med andre spillere - og man kan naturligvis også hente andre spilleres baner.

Grafikken i Monster Energy Supercross 4 er godkendt, men det er ikke blandt de flotteste spil til PlayStation 5. Grafikken kører fint og flydende, selv med mere end 20 modstandere på skærmen og motorcyklerne er pænt detaljeret. Det ligner ikke helt at omgivelserne har fået den sammen next-gen kærlighed som motorcyklerne, så det samlede indtryk er lidt blandet. DualSense controlleren bruges fint, med god modstand i de adaptive triggere når man skal dreje på gashåndtaget.

Monster Energy Supercross 4 er et af de spil, der er svært at holde af, da det ganske enkelt forlanger for meget af spilleren lige fra starten af. Det er ikke sjovt at være den klart langsomste på banen i flere løb i træk og man får følelsen af at man slet ikke er konkurrencedygtig. Hvilket man heller ikk er - ellers er jeg bare virkelig sløj til det her spil. Det kan sagtens være en kombination, men jeg brugte meget tid på at kæmpe med en meget følsom fysik og ikke meget tid på at give den gas og have det sjovt.

Hvis man er stor fan af motocross sporten kan man sikkert nok finde noget sjov her, hvis man på samme tid er den tålmodige type, men er man ingen af delene, så bør man holde sig fra Monster Energy Supercross 4, da det så aldrig vil blive et godt match.
+ Compound Mode er underholdende, motorcyklerne ser flotte ud
Svært at komme i gang med, ikke visuelt imponerende, den meget følsomme fysik, kun for de virkelig få
0