Overpass

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 5. marts 2020 - kl. 20:44
Del denne artikel:
0 1

Overpass er en teknisk krævende off-roader, hvor præcision og teknik har afløst hastighed. Læs vores anmeldelse her.

Overpass er ikke et helt almindeligt racerspil, for her er det ikke hastighed som er det vigtigste. Her gælder det nemlig om at finde vej gennem en række forhindringsbaner og selv om man bliver bedømt ud fra hvor hurtigt man klarer banerne, er det præcision og teknik, som er det vigtigste.



I Overpass kører man på de velkendte ATV’er og i nogle små buggies, som hedder UTV’er (Utility Terrain Vehicle). Den helt store forskel på de to er rent teknisk; UTV’erne har et spærredifferentiale og det er ikke alle ATV’erne, som har det - og det er en meget vigtig ting i hardcore terrænkørsel. Det vender vi tilbage til.

Ovenstående kan lyde lidt nørdet og teknisk, men det er lige præcis hvad Overpass er. Det er en teknisk off-roader, hvor man skal forcere 40 teknisk krævende baner fordelt over seks forskellige lokationer. Banerne kan være både Hillclimb baner eller forhindringsbaner, hvor der i sidstnævnte er lagt massevis af forhindringer ud, lige fra en stak bildæk og træstammer til store drænrør eller klippestykker.



Når man for eksempel nærmer sig en stak træstammer, er det vigtigt at man rammer dem med den rette vinkel, så der altid er mindst ét hjul, som har kontakt med jorden. Et køretøj, som er strandet på maven uden at hjulene rører jorden, kommer som bekendt ingen vegne. Alligevel kommer det til at ske igen og igen.

Det bringer os hen til det vigtige spærredifferentiale. Et spærredifferentiale gør, at der sendes lige meget kraft til alle fire hjul, og ikke mest til det hjul, der har dårligst greb, som et ikke-spærret differentiale gør det. Det betyder, at de hjul som stadig har greb i overfladen, vil kunne bevæge køretøjet fremad men ulempen er at køretøjet er meget svært at styre og det drejer meget dårligt.



Derfor skal man hele tiden skifte mellem normalt firehjulstræk og firehjulstræk med spærredifferentiale aktiveret og det giver et ekstra lag af taktik, selv om det ikke er voldsomt meget.

Overpass byder på fire gamemodes. Der er en Quick Race mulighed, multiplayer enten online eller i splitscreen, en Custom Competition hvor man lave ens egne løb og endelig en karrieredel, som er der vi har brugt det meste af vores tid i selskab med Overpass.

I karrieredelen kan man opgradere ens ATV’er og UTV’er, man skal tiltrække sig sponsorer og naturligvis deltage i massevis af løb. Det er en lidt tynd karrieredel, hvor der er skåret ind til benet og det meste drejer sig om løbene og ikke så meget om det udenfor banerne - og det er vel egentlig også okay, men en lidt mere “karriere-følelse” ville have været fint.



Grafikken ser ganske fin ud, med gode detaljer i omgivelser og i overfladen man kører på. Grafikken kører til tider en smule ujævnt, men da Overpass ikke er et racerspil med fokus på hastighed som sådan, er det ikke ødelæggende for spillet. Lydsiden er ganske fin, med gode motorlyde fra køretøjerne - ikke noget sindsoprivende men det fungerer.

Overpass prøver at gøre det hele lidt anderledes - og det skal det have kredit for. Desværre ender det hele med at blive noget frustrerende, da sværhedsgraden er høj og man vil vælte rundt et utal af gange. Hvis du elsker MudRunnder og er den type, som godt kan lide at tænke over hvordan man kan klatre hen over en stak store sten eller hvordan du mon kommer op af en mudret bakke, så er Overpass noget for dig.
+ Et racerspil der forsøger at gøre tingene anderledes, teknik og præcision er i fokus, fin grafik
Kan være ret frustrerende, lidt tyndbenet karrieredel, lidt hakkende grafik
Gameplay:7.0
Grafik:7.5
Online:7.0
Holdbarhed:7.5
Overall 7.0
Log ind og stem
1
Der er 1 bruger som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.